Läckande pump

ask2

Well-known member
Hej

Jag upptäckte till min förfäran att det var blött under maskinen i förmiddags. Inte direkt det man längtar efter.
Efter lite letande visade det sig att det droppar från pumpen. Det är inga enorma mängder men ändå nåt som jag tror bör åtgärdas.

Maskin: Brasilia 1gr portofino
Pump: Procon

Skickar med en bild också. Det finns ett likadant hål på andra sidan också och det är från dessa som det kommer vatten (droppvis).

IMG051.jpg


Ser ut som om det droppat ett tag men det var först nu som jag upptäckte det. Har nån någon ide om vad man skall ta sig till?

Sägas skall också att jag tycker pumpen låter lite mycket och att det blir rejäla vibrationer i maskinen. Och så har jag moddat den så att jag kan köra preinfusion med vattenledningstryck. Funderar på om det kanske har nåt med saken att göra.

Tacksam för ideer.

MVH
Joakim
 

sjöbod

Well-known member
Det där ser inte bra ut Hålen är ventilationshål och troligen är pumpen monterad så att hålen ligger horisontellt. vilket innebär att det finns vatten i
drivaxelspatiet bakom det yttre lagret. Detta lager är inte tätt mot vatten och vatten kan ta sig in till motor och dess lager.
Jag skulle demontera pumpen omedelbart innan motorn tar skada. En ny pump är ju ingen större utgift jämfört med att byta både pump och motor.
Jag skulle inte välja en Procon pump i första hand. Lycka till !
 

ask2

Well-known member
Tackar!
Vilken pump skall man välja? Har kollat lite på nätet men har inte fått grepp om vad som funkar och vad som är bra/dåligt.
Tips på pump skulle uppskattas enormt :)

MVH
Joakim
 

ask2

Well-known member
Super!
Köper en ny motor också då den gamla låter förfärligt mycket. Sen får det bli en extern placering också.

http://www.espressoxxl.de
Pumpenmotor f. Rotationspumpe - 165W/230V~
Bestellnummer: 500080

Rotations-Pumpe - ROTOFLOW - 100l/h - 3/8"
Bestellnummer: 500174
 

sjöbod

Well-known member
Bra priser på båda ! Du gör helt rätt som köper nytt. Det kan vara ett elände att renovera motorn, få tag på rätt lager etc.
Lycka till !
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp