Gaggia Classic med dålig kvarn?

jh88

Member
Hej!

Funderar på att köpa en Gaggia Classic, men det som tar emot lite just nu är att lägga ytterliggare 4k på en kvarn. Har en Wilfa CGR-1 just nu som jag använder till bryggkaffe och mokabrygg. Verkar finnas lite delade meningar om denna kvar duger till espresso?

Som sagt jag kan leva med en bra kopp espresso, det behöver inte vara den bästa koppen i världen, så länge kvarnen maler "tillräckligt bra".

Om inte... Finns det tips på någon ok kvarn för ca 2k? Lägga 4k på en kvarn i dagsläget är inte aktuellt, då fortsätter jag i så fall med min moka :)

Tack på förhand!
 

Mayhem

Well-known member
Funderar på att köpa en Gaggia Classic, men det som tar emot lite just nu är att lägga ytterliggare 4k på en kvarn.
Köp begagnat, du bör utan större svårigheter kunna hitta en Classic runt 1500 på typ Blocket. Då blir det mycket pengar kvar till en kvarn, förslagsvis en begagnad kvarn av cafémodell om du har plats för det i köket.
 

jh88

Member
Tack för svaren. Är lite skeptisk till att köpa begagnat, men tjae kanske. En ny classic från tyskland ligger på runt 2.4 såg, jag. Funderar på att köpa den, testa med min kvarn och sedan uppgradera om så krävs.
 

Kaleb

Active member
Jag körde länge med en Hugin (Wilfa) till min Classic. Jag tog bort stoppklacken och då malde den tillräckligt fint. Det jag upplevde var att resultaten blev lite ojämna, ibland blev det bra för att i nästa stund bli beskt eller surt (men det kan nog lika gärna bero på mig :p).

Byt sen ångröret på Gaggian till ett Ranciliorör, nästan ett måste.
 

jh88

Member
Ok låter bra... Lutar faktiskt åt en begagnad Classic, sedan får jag uppgradera kvarnen efter hand! :)
Något speciellt att tänka på om man ska "modda" kvarnen?
 

jh88

Member
Alright... Blev lite sugen på att modda. Kommer så pass långt att jag får ut alla skruvar, 4 st trekantiga och sedan 3 djupa... men hur får man av chassit?
Bänder och vider men verkar inte gå lätt av iaf, kanske glömt ngn skruv?
 
C

crema

Guest
jag har för mig att det var lite meck att få bort hoppen. det gäller att hitta rätt läge för att få bort den.
 

jh88

Member
Hoppern får jag också av utan problem, däremot känns det som någon del till på överredet ska bort...
 

Kaleb

Active member
Man fick ta bort hela metallhöljet har jag för mig. Man drog det "uppåt" tror jag.

Sen skulle jag rekommendera att gradera de extra stegen man får på hoppern. Jag upptäckte lite slitage på kvarnhjulet efter jag haft den på steg sju efter originalstoppet. Så jag rekommenderar att inte gå längre än sex steg :), men det kan ju skilja något på Hugin och Wilfa.

Lycka till!
 

jh88

Member
:) ok, mjae, den sitter rätt bra faktiskt... Borde vara ngt jag glömt som ska bort också. Du minns inte om man var tvugen att ta bort den timer-knappen innan eller liknande?

Mvh
 

Kaleb

Active member
Så kan det nog ha varit, men det var ett par år sedan, regeln är nog att ta bort så mycket som går innan man ger sig på kåpan.. Men timern behöver nog bort ja.
 

jh88

Member
Hmm jo misstänkte det.. Problemet är att den också sitter som en smäck. Ingen som moddat nydligen som kommer ihåg?
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp