Kvarntestet på Riktigtkaffe

PekkaB

Well-known member
Ett intressant test! Synd att fokus kommit att handla om Vetenskapligheten. De test man läser från Råd&Rön/expressen m.fl. är ju sällan mer vetenskapliga och jag vill gärna tro lite mer på objektiviteten från kaffenördar med ett långt track record på RK än slaskpressen....
Skulle hursom helst gärna se fler bilder från jämförelsen av korn för att lära sig mer om hur stora skillnader man kan förvänta sig.
Kan man säga nåt om användbarheten av de olika kvarnarna för olika extraktionsmetoder (Espresso/Brygg/Presso/...)?
 

stefanbo

Well-known member
Ett intressant test! Synd att fokus kommit att handla om Vetenskapligheten. De test man läser från Råd&Rön/expressen m.fl. är ju sällan mer vetenskapliga och jag vill gärna tro lite mer på objektiviteten från kaffenördar med ett långt track record på RK än slaskpressen....
Skulle hursom helst gärna se fler bilder från jämförelsen av korn för att lära sig mer om hur stora skillnader man kan förvänta sig.
Kan man säga nåt om användbarheten av de olika kvarnarna för olika extraktionsmetoder (Espresso/Brygg/Presso/...)?

Vetenskaplighet vet jag inte om det behövs så mycket mer. Dock gärna mer av det du skriver om!
 

Eugene Tooms

Well-known member
Trevligt test tycker jag! Hatten av för att ni tog er tid att genomföra och sammanställa det!

Något även akademiker måste kunna göra är att skilja mellan äpplen och päron. Det här är inte en studie genomförd av forskare och finansierad av forskningsanslag, det är ett enkelt konsumenttest, av allt att döma utan ambitioner att skriva vetenskapshistoria. Som sådant är det gott och väl i klass med de tester man läser i Råd&Rön och kvällspressen trots att de inblandade av allt att döma har gjort det på fritiden utan ersättning.
Självfallet får man ta ett sådant test med en nypa salt och tolka resultatet med lite sunt förnuft, men det betyder inte att testet saknar värde.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu har Smartson dragit ihop ett kvarntest också. Inte helt förvånande visar även deras test att just inget (i det prissegmentet) slår Wilfan. Läs hela testet här.

//Stefan (som är väldigt glad över att ha en fungerande Wilfa; med namnet Hugin dock)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp