Peugeot G3 från ca 1890

hengru

Active member
japp, en riktigt gammal sak har jag fått tag på. Den ska tydligen vara tillverkad runt 1890. Skicket är väl mycket bra med tanke på åldern.

Har kollat på malverket och det ser riktigt bra ut (utifrån min nybörjarkunskap), resten har varierande kvalitet.

Den är riktigt snygg som prydnad, men helst av allt vill jag mala bönor i den. Vågar nog inte det ändå, 100 år gammalt dam i kaffet känns inte så fräscht.

Undrar lite om ni känner till något om denna kvarn? gärna om just malverket, kanske någon med egna erfarenheter?. Har själv kollar runt lite men vill veta lite mer.

Det jag tänkte först var att ta loss malverket och bygga en egen "låda" och vev, men kom att tänka på att det är synd på en sådan fin gammal kvarn. Eller vet ni någon som restaurerar gamla kvarnar?

Som sagt vill jag gärna kunna använda den, annars kanske det är bättre att sälja den vidare till någon som uppskattar den enbart som prydnad. Lägger gärna upp bilder om någon vill se mästerverket.
 

attis

Well-known member
Det är väl bara att mala lite kaffe så försvinner det "lösa" dammet. Blir det lite damm kvar kommer du inte att dö :)
 

hengru

Active member
Ja, jag är sugen på att tesköra. Själva behållaren luktar lite unket men kanske ska försöka rengöra den lite försiktigt.. Jaja här kommer lite bilder, de blev rätt stora!

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 

PekkaB

Well-known member
Vikken Snygging!
Hoppas att den maler bra. Annars är den ju snygg bara att ha på hyllan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp