Siphon - fel metod eller kassa smaklökar?

hengru

Active member
God kväll!

Är en inbiten kaffedrickare men nybliven kaffenörd.
Köpte nyligen en 5-koppars siphonbryggare från Hario. Efter ett antal bryggningar har jag ännu inte uppnått det resultat jag förväntade mig.

Jag har lyckats med att få kaffet starkare, vilket är bra, men tycker att det smakar lite "kaffesump". Använder Kenya AA råkaffe, mörkrostar detta och maler direkt till "nästan espresso" - pulver.

Använder alkoholbrännaren som kom med bryggaren, även om de flesta rekommenderar en butanbrännare känns det som onödiga pengar för en, kanske, marginell förbättring.

Det kan även vara mina smaklökar som är lite förstörda. Har hela tiden ökat styrkan på kaffet och tycker att bryggkaffet på de flesta standardcaféer smakar vatten.

Nu till frågorna:
Är det någon mer än jag som tycker att siphonkaffet smakar kaffesump?
Kan mitt val av bönor/rostningsgrad/malningsgrad vara fel?
Är det möjligt att temperaturen blir för hög vid bryggningen och därmed påverkar resultatet?

Jag antar, och hoppas, att det är något i mitt tillvägagångssätt som påverkar resultatet. Annars får det väl bli en blomkruka eller något av siphonen.
 

Jay

Well-known member
jag tror mörkrost och syphon är inkompatibelt. det förlorar ju hela vitsen med den.
tror också du ska mala någonstans mer mot filter, och måtta 20g/3dl vatten...

om du vill ha "starkt" kaffe, köp néskaffe...
 

hengru

Active member
Ok ska testa med mellanrost och lite grövre malning, tack för tipsen.
Är det kanske så att mörkrostat kaffe tappat de smakämnen som siphonen är tänkt att framkalla? Eller vad annars gör mörkrostat till ett dåligt val?

neskaffe, vilket bra tips! Vilken sort kör du? Nä, men problemet var väl inte i första hand att kaffet var svagt utan att det smakade sump, en smak jag helst inte förstärker.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Jeg elsker Siphon/Vakuumbrygger! For en kaffenerd som meg finnes det ingen manuell bryggemetode som gir meg større mulighet til å påvirke flere parameter under bryggingen! Du har 100% kontroll på dossering av vann og kaffe, malingsgrad, temperatur, kontakttid og turbulens! Det blir mange utropstegn, men vakuumbrygging er fantastisk!

Karakteren til vakuumbrygg er at det blir et lett og elegant brygg. Det er derfor mest vanlig med lysbrendte bønner med ètt opphav siden den enkelte kaffes stedsegne karakterer kommer tydlig frem med lyse brenninger. Mørke brenninger blir som gjennomstekt kjøtt; tørt og smakløst men, noen liker det slik! (?)

Når vi maler kaffe knuser vi den. Målet er at kvernen skal lage mest mulig gjevne kaffekorn slik at ekstraksjonen blir jevnest mulig, men ikke den beste kvern lager hel gjevne kaffekorn. Resultatet er at noe blir til støvsmå kaffekorn som er så små at de trenger gjennom tøyfilteret i vakuumbryggeren (til og med i noen grad også papirfilter). Om du maler finere (espresso) kommer det til å dannes mer kaffestøv (dam?) enn om du maler til filter/press/kok. Når dette støvet kommer i kaffekoppen din vil du oppleve at kaffen får en fyldig tekstur i munnen, og det er nok det du opplever som "sump". Mal kaffen til grov filter og bruk lengre kontaktid så vil du oppleve at "sumpen" blir borte!

BTW: stoffilteret (sokken) kan bli et problem. Den må skylles kraftig etter bruk og legges i vann i kjøleskapet eller i en pose i fryseren. Når sokken tørker ut kan den utvikle bakterievekst som smaker skikkelig dårlig! Jeg rengjør også sokkene mine ved at jeg av og til legger dem i oppløst rensemiddel for espressomaskiner ...
 
Senast ändrad:

hengru

Active member
Fick sitta och klura ett tag på norskan men riktigt bra info där, tack ska du ha! Schysst jämförelse med köttet, lät logiskt.

Tänkte lite på det du sa med tygfiltret. Har rengjort noga efter varje bryggning, kokar det tillsammans med tvättmedel (kanske dumt?). Lägger du endast själva "sockan" i blöt eller låter du den sitta kvar på metalldelen? Mitt filter kom nämligen färdigmonterat och verkar svårt att ta lös.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Fick sitta och klura ett tag på norskan men riktigt bra info där, tack ska du ha! Schysst jämförelse med köttet, lät logiskt.
Tänkte lite på det du sa med tygfiltret. Har rengjort noga efter varje bryggning, kokar det tillsammans med tvättmedel (kanske dumt?). Lägger du endast själva "sockan" i blöt eller låter du den sitta kvar på metalldelen? Mitt filter kom nämligen färdigmonterat och verkar svårt att ta lös.
Takk for gode ord :)

Min erfaring er at vaskemiddel som er spesialdisignet til å fjerne kafferester virker best til å fjerne kafferester ;-)

Ja, jeg legger tøyfilteret og hele metallendelen i espressomaskin-vaskemiddel oppløst i varmt vann!

Det finnes også papirfilter til vakuumbryggerne fra Hario. Jeg har ikke prøvet det ennå, men det ligger høyt oppe på "TO-DO" listen min! Erfarene folk jeg kjenner til mener at det har lite å si på smaken og at vi slipper å bekymre oss om usmak fra stoffilteret. Jeg vet ikke hvor du har kjøpt vakuumbryggeren din, men de kan sikkert skaffe deg papirfilter eller en 5-pak med ekstra tøyfilter. En annen mulighet er Amazon.com og Ebay.

Om du får tak i papirfilter hadde det vært fint om du raporterte om diine erfaringer på forumet.

Lykke til!
 

Mardukas

Member
Hallå! Kom över en 3-koppars i lördags och dessutom med en gasbrännare till. Är van att använda "DonPedro" då svärmor har en.
Hario-syphonen är dock en mycket trevligare upplevelse.
Jag kör med AN Classic Festivita, dvs mörkrostat. Lite videos på nätet och jag har kommit fram till följande:
Måtta upp antalet koppar vatten. Tag sedan en lätt rågad skopa kaffe för varje kopp (ca 8-10g/skopa).
Montera ihop hela kalaset och börja elda på. Försiktigt dock. När sedan allt vatten som kan kommit till övre bubblan så rör jag om lite, minskar värmen och låter det stå så i ca 70 sekunder. Efter det tar jag bort värmen och väntar på baksuget ned i undre bubblan. Klart!! I mitt tycke blir det mycket gott kaffe utan bismaker. Bara ren god arom.

Dessutom är syphonen i mitt tycke otroligt cool att ha ståendes hemma på bänken.
 

tobake75

Well-known member
Tänkte lite på det du sa med tygfiltret. Har rengjort noga efter varje bryggning, kokar det tillsammans med tvättmedel (kanske dumt?). Lägger du endast själva "sockan" i blöt eller låter du den sitta kvar på metalldelen? Mitt filter kom nämligen färdigmonterat och verkar svårt att ta lös.

Köp detta :

http://www.baristashopen.se/kaffe/h...php?XBLG4461=912d7e3fe83ff03d3e6f0dae2d18d686

så slipper du hålla på och slabba med den där tygsockan.
 

hengru

Active member
Tack för bra svar!
Siphonen har kommit lite i skymundan den senaste tiden då jag snöat in mig lite på handvevade kaffekvarnar. Men nu börjar det bli dags att experimentera igen.

Jag kör fortfarande på standardbrännaren och, som ni vet, är den ju lite svår att justera. Kom på att om man ställer brännaren på en vanlig kortlek, och plockar bort några kort då man vill sänka lågan, får man iallafall lite kontroll.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp