Om att ta bort spridarfilterplattan på en Gaggia

Satyricon

Well-known member
Kanske är detta knep allmänt känt, eller kanske har många liksom jag känt stor frustration över hur svårt det är att lossa plattan som håller spridarfiltret på en Gaggia. När vattet bara kommer ur en eller två av plattans fyra hål är det dags att göra slag i saken: nämligen att ta bort plattan och rengöra den. Då börjar bekymren. När de två skruvarna lossats med insexnyckel sitter plattan kvar. Stenhårt.

Då hittade jag ett inlägg på nätet där en genialisk snubbe hade kommit på att man helt enkelt skruvar in i längre skruv än originalskruven i mittenhålet (för skruven som hållar spridarfiltret). Då pressas plattan enkelt ut! Den kommer ut i oskadat skick – metallen är mjuk – och kan saneras från skit som ansamlats, i mitt fall under fem år. Nu rinner det genom alla fyra hål. Dock tänker jag köpa en ny platta; det ska tydligen finnas en i mässing i stället för den vanliga bonnplattan som följer med.

Dock ska denna manöver tydligen bara utföras på Gaggior med trevägsventil; andra modeller har en fjäder och ventil längst in i det aktuella skruvhålet som kan skadas om man kör in en lång skruv.
 

Bilagor

  • 130420111270.jpg
    130420111270.jpg
    34.3 KB · Visningar: 73
  • 130420111271.jpg
    130420111271.jpg
    33.4 KB · Visningar: 68

Englund

Well-known member
Bra knep!

Tänkte bara tillägga att det förutom den mer gedigna spriderfilterhållaren, även finns ett professionellt spridarfilter att matcha den med.
 

Satyricon

Well-known member
Apropå att skaffa den dyrare plattan i mässing: hur vet man att mässingen inte innehåller bly? Är det kanske ändå klokast att använda en aluminiumplatta?
 

tac2

Member
Goddag, mitt första inlägg här!

Jag har länge svurit tyst över att det endast undantagsvis blir gott kaffe i min Gaggia Classic. Idag startade jakten på den heliga Creman.
Steg ett var att undersöka hur det står till med spridarfiltret och hållaren. För jag har då och då tagit bort filtret, men aldrig hållaren.
Det verkade först omöjligt att ta loss hållaren, den har suttit där i sju åtta år. Men så lade jag en disktrasa över kanten där man sätter fast portafiltret och satte dit en insexnyckel och bände mot kanten mot filterhållaren. Plopp så var den loss direkt.

Före/Efter bild:
sSiTy3L.jpg

Spridarfilterhållaren är i mässing från Herr Englunds butik ovan och även ett nytt spridarfilter installerades. Som synes på bilden var originalhållaren i ganska dåligt skick. Nästa steg blir en PID från Auber som är på väg från USA.
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Tycker nog inte att hållaren ser ut att vara i särskilt dåligt skic:)k. Men en rengöring en gång i kvartalet är ju att rekommendera. Även på den nya.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp