Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 16 av 16
    Senior Member Mayhems avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av bjsulla Visa inlägg
    Maskinen verkar inte alls kunna hålla sig temperaturstabil utan lite beroende på dagsform så kan den hålla allting från 70-100 grader
    Men vilken sorts temperaturstabilitet är det du förväntar dig? Värmeväxlare med E61 designades ursprungligen för bar-/cafébruk och temperaturstabilitet under konstant arbetsbelastning på runt ett skott i minuten, den är inte designad för att upprätthålla optimal bryggtemperatur under viloläge.
    Too much is not enough

Senior Member bjsullas avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Citat Ursprungligen postat av Mayhem Visa inlägg
    Men vilken sorts temperaturstabilitet är det du förväntar dig? Värmeväxlare med E61 designades ursprungligen för bar-/cafébruk och temperaturstabilitet under konstant arbetsbelastning på runt ett skott i minuten, den är inte designad för att upprätthålla optimal bryggtemperatur under viloläge.
    Jo det är jag medveten om men 30 graders differens låter ändå lite väl mycket?

Bara för att förtydliga så har inte e61 gruppen i sig någonting med värmeväxlingen att göra. En e61 maskin kan vara dubbelkokare, enkelkokare, eller som i ditt fall, värmeväxlare.

Det beteendet har jag aldrig sett i en E61. Det verkar som om den inte klarar av att upprätthålla termosifonen när den sjunker så drastiskt i temp.

1,2l är en väldigt liten tank. Jag hade försökt öka på vatteninnehållet så mycket jag kan i den där för att få någon form av energilager.

Reg.datum
    sep 2010
    Citat Ursprungligen postat av Pac Visa inlägg
    Det beteendet har jag aldrig sett i en E61. Det verkar som om den inte klarar av att upprätthålla termosifonen när den sjunker så drastiskt i temp.
    Det är mycket möjligt att du har slagit huvudet på spiken där. Nu när jag har börjat läsa lite om "Thermosyphon Stall" så verkar det som om det passar ganska så bra in på mitt problem.

För att öka på volymen i tanken antar jag att jag höjer någon givare som sitter på toppen av kokaren?

Citat Ursprungligen postat av bjsulla Visa inlägg
    För att öka på volymen i tanken antar jag att jag höjer någon givare som sitter på toppen av kokaren?
    Ja, det ser ut som en pinne med en elledning på. Jag brukar dra upp den så mycket det går utan att det spottar vatten ur ångröret.

If a stall takes place the only solution is a very long flush to rid the system of air. In severe cases this might have to be repeated three or four times with a bit of a rest between flushes to reinstate the thermosyphon flow.
    En lång flush hjälper sällan. Det är bättre att lätta på bulten högst upp på brygghuvudet lite försiktigt. Täck över bulten med en trasa när du gör det här för det kommer att spotta vatten, luft och ånga från den.

EDIT: Jag glömde skriva att du skal köra maskinen när du öppnar bulten. Sätt i blindfiltret och starta maskinen, lätta lite på bulten så kommer den att spotta/fnysa/spruta ut eventuell luft som kommit in i HXen. Man kan behöva göra det här några gånger med lite tid emellan innan allt är som det skall vara.
    Senast redigerat av Pac den 2011-04-12 klockan 13:01.

Senior Member hrbruns avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pac Visa inlägg
    .... Jag brukar dra upp den så mycket det går utan att det spottar vatten ur ångröret.

....
    Hoppla, hoppla, här ser jag lösningen på vattenspottningsproblemet jag har med min DCM.

Ursäkta trådkapningen.
    Min signatur är borta. Helt borta.

Reg.datum
    sep 2010
    Äntligen tagit mod till mig och öppnat maskinen och kunde konstatera följande.

Muttern som fäster givaren för att reglera vattenivån i tanken var lite lös vilket gjorde att givaren satt så långt ner som det var möjligt och det läckte även lite vatten. Jag har höjt givaren och dragit åt muttern så att det blivit tätt igen samt att jag får in lite mera vatten i tanken.

Efter avkalkningen så minskade trycket något så jag misstänkte att skit har kommit in i övertryckventilen, den blev därför demonterad och lagd i vinäger för rengöring. En ny justering så att den ger 9,5 bar mot blindfilter gjordes också. Det är möjligt att det har läckt lite vatten via övertrycksventilen vilket gjort att termosifonen har avstannat.

Jag har nu haft ögonen på maskinen i några dagar och den är återigen oerhört temperaturstabil. Tack för alla tips från en som återigen kan göra espressos utan att svära åt maskinen.

Liknande ämnen

1. Preinfusion på E61 maskin (ECM Giotto)
    Av theseal i forum Hårdvara
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-02-09, 20:53
  2. Grustaget i en E61 maskin!
    Av MartinForsberg i forum Guider, tips och tricks
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 20:26
  3. Hur funkar en magnetventil på E61 brygggrupp?
    Av Martin_Blomberg i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 15:26
  4. Hur justerar man temperatur på Faema E61 Legend?
    Av treefinger i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 22:04
  5. Justera doseingen på en Coffee Queen Best
    Av E-man i forum Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 16:35

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg