Justera temperatur på en e61-maskin

bjsulla

Well-known member
En liten fundering. Kan jag justera bryggtempen genom att justera pstat på en e61-maskin? Finns det någon annan justering som man kan göra?

Just nu så är temperaturen väldig hög (mäter genom att använda Eric S e61 adapter) så ligger den på över 100 grader och pstat ligger mellan 1,1-1,2 bar.
 

petrush

Well-known member
Om den har stått ett tag så får jag temperaturer på krig 102 grader med bryggtryck på max 1.25 bar, andreja.
 

Mayhem

Well-known member
Kan jag justera bryggtempen genom att justera pstat på en e61-maskin?
Mnja. Visst går det att ställa ner trycket i ångkokaren och därmed indirekt sänka bryggtemperaturen, men du kommer nog aldrig att kunna trimma in trycket så att du automatiskt får rätt bryggtemperatur. Maskinen är inte designad att fungera så, och även om du lyckas så skulle du helt förlora ångan och varmvattnet.

Temperaturen på värmeväxlarmaskiner med E61-grupp reglerar du normalt genom mängden vatten du spolar genom gruppen innan extraktion. Finns långa trådar på Home-Barista i ämnet!
 

Pac

Maskindoktorn
En E61 skall ligga steady state i brygghuvudet på runt kokpunkten, det är därför man flushar och tittar på vattendansen. :)

Variablerna som styr energiflödet från tanken till brygghuvudet är:
- Tanktryck
- Tanknivå
- Termosifonflödet

Jag brukar sänka trycket och höja tanknivån och på de viset minska energiflödet men ändå bibehålla skumningskraften. När jag är färdigjusterad brukar tanktrycket pendla någonstans runt 0,9-1 bar beroende på dödbandet i pressostaten.

Om det inte hjälper får du föra in en restriktor i röret till brygggruppen. Om det inte sitter någon där så sätt dit en. Man hittar dem på reservdels-siterna och de kostar några kronor.
 

bjsulla

Well-known member
Börjat kika lite mer på problemet och blir inte riktigt klok. Jag har nu låtit maskinen stå på under hela natten och kunde på morgonen läsa av en temperatur på 70 grader. Efter att ha flushat, kört ut lite ånga och tappat ur lite varmvatten så började temperaturen återigen stiga för att senare landa på runt 95 grader. Jag har sedan låtit maskinen stå under hela dagen och på eftermiddagen så håller den en temperatur av 85 grader.

Maskinen verkar inte alls kunna hålla sig temperaturstabil utan lite beroende på dagsform så kan den hålla allting från 70-100 grader :angry:

Maskinen är bara ungefär ett halvår och jag har provat att kalka av den med citronsyra utan att det gett någon förändring på beteendet.
 

bjsulla

Well-known member
Det är en Brasilia Mini Classic och vad jag förstår så ska det vara hyfsade grejer i den i alla fall.

Jag är medveten om att en e61 maskin kräver flushning och jag har läst på en del om "temp surfing" men det här verkar vara någonting helt annat.
 

Mayhem

Well-known member
Maskinen verkar inte alls kunna hålla sig temperaturstabil utan lite beroende på dagsform så kan den hålla allting från 70-100 grader :angry:
Men vilken sorts temperaturstabilitet är det du förväntar dig? Värmeväxlare med E61 designades ursprungligen för bar-/cafébruk och temperaturstabilitet under konstant arbetsbelastning på runt ett skott i minuten, den är inte designad för att upprätthålla optimal bryggtemperatur under viloläge.
 

bjsulla

Well-known member
Men vilken sorts temperaturstabilitet är det du förväntar dig? Värmeväxlare med E61 designades ursprungligen för bar-/cafébruk och temperaturstabilitet under konstant arbetsbelastning på runt ett skott i minuten, den är inte designad för att upprätthålla optimal bryggtemperatur under viloläge.

Jo det är jag medveten om men 30 graders differens låter ändå lite väl mycket?
 

kafferic

Active member
Bara för att förtydliga så har inte e61 gruppen i sig någonting med värmeväxlingen att göra. En e61 maskin kan vara dubbelkokare, enkelkokare, eller som i ditt fall, värmeväxlare.
 

Pac

Maskindoktorn
Det beteendet har jag aldrig sett i en E61. Det verkar som om den inte klarar av att upprätthålla termosifonen när den sjunker så drastiskt i temp.

1,2l är en väldigt liten tank. Jag hade försökt öka på vatteninnehållet så mycket jag kan i den där för att få någon form av energilager.
 

bjsulla

Well-known member
Det beteendet har jag aldrig sett i en E61. Det verkar som om den inte klarar av att upprätthålla termosifonen när den sjunker så drastiskt i temp.

Det är mycket möjligt att du har slagit huvudet på spiken där. Nu när jag har börjat läsa lite om "Thermosyphon Stall" så verkar det som om det passar ganska så bra in på mitt problem.

För att öka på volymen i tanken antar jag att jag höjer någon givare som sitter på toppen av kokaren?
 

Pac

Maskindoktorn
För att öka på volymen i tanken antar jag att jag höjer någon givare som sitter på toppen av kokaren?

Ja, det ser ut som en pinne med en elledning på. Jag brukar dra upp den så mycket det går utan att det spottar vatten ur ångröret.

If a stall takes place the only solution is a very long flush to rid the system of air. In severe cases this might have to be repeated three or four times with a bit of a rest between flushes to reinstate the thermosyphon flow.
En lång flush hjälper sällan. Det är bättre att lätta på bulten högst upp på brygghuvudet lite försiktigt. Täck över bulten med en trasa när du gör det här för det kommer att spotta vatten, luft och ånga från den.

EDIT: Jag glömde skriva att du skal köra maskinen när du öppnar bulten. Sätt i blindfiltret och starta maskinen, lätta lite på bulten så kommer den att spotta/fnysa/spruta ut eventuell luft som kommit in i HXen. Man kan behöva göra det här några gånger med lite tid emellan innan allt är som det skall vara.
 
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
Äntligen tagit mod till mig och öppnat maskinen och kunde konstatera följande.

Muttern som fäster givaren för att reglera vattenivån i tanken var lite lös vilket gjorde att givaren satt så långt ner som det var möjligt och det läckte även lite vatten. Jag har höjt givaren och dragit åt muttern så att det blivit tätt igen samt att jag får in lite mera vatten i tanken.

Efter avkalkningen så minskade trycket något så jag misstänkte att skit har kommit in i övertryckventilen, den blev därför demonterad och lagd i vinäger för rengöring. En ny justering så att den ger 9,5 bar mot blindfilter gjordes också. Det är möjligt att det har läckt lite vatten via övertrycksventilen vilket gjort att termosifonen har avstannat.

Jag har nu haft ögonen på maskinen i några dagar och den är återigen oerhört temperaturstabil. Tack för alla tips från en som återigen kan göra espressos utan att svära åt maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp