bärbar dator-köp tips

svartvest

Well-known member
Skall köpa bärbar dator, men vad skall man köpa Amd eller intel
Sedan minnet så står det drr2 drr3??

Jag vill ha en bra dator, nummerisk del, ca 350-500 hård disken 17tum
bra arbetsminne

Användas som surfdator främst, se film på enkel bildredigering, skrivmaskin.

Något tips??
 

AJ

Well-known member
+1 på Mac. Annars Dell, Sony eller Lenovo om du vill gå på PC (skippa HP:s budgetmaskiner (företagsmodellerna är iofs ok), Asus och Acer). Men varför 17"? Blir ju inte direkt bärbart, mer släpbart? :). Föreslår en mindre burk och komplettera med extern skärm?
 

Mayhem

Well-known member
Jag kan bara hålla med övriga och rekommendera MacBook samt mindre skärmstorlek. 17" är galet jobbigt att släpa på och kommer ändå att kännas litet om man skall sitta stationärt och jobba med något som kräver mycket real estate, bättre då med en liten smidig dator och extern skärm hemma.

Dock har ju trådskaparen specat att han vill ha numerisk del på tangentbordet, om detta är av yttersta vikt går förstås MacBook bort direkt då Apple inte har det på några av sina bärbara (och även plockat bort det från sina trådlösa tangentbord dumt nog). Han har inte heller specat budget men gissningsvis kanske MacBook Pro ligger i för hög prisklass. Kvalitetskänslan i MacBook Pro är dock väl värd pengarna om du frågar mig...
 

jrylander

Well-known member
Storlek på skärm är intressant. Jag märker att 15" funkar att jobba på men att 13" är för litet och bara funkar i "nödfall". Jag håller med om att 17" i vilket fall är för litet om man vill ha stor skärm.
 

ask2

Well-known member
Skulle nöja mig med en 15 tums dator. Det blir så mycket att släpa på om man vill ha större skärm.

Bärbara datorer med numeriskt tangentbord är nog inte helt enkelt att hitta. Finns dock lösningar som tex
http://www.inet.se/artikel/6301175/numeriskt-keypad-usb-och-ps-2

Om man nu kan tänka sig att inte bli mac-användare så brukar man kunna få väldigt bra hjälp genom att
gå till tex inet och be om råd (om det nu finns en sån butik i närheten vill säga)
 

svartvest

Well-known member
Tack för alla svar.

Grejen är att den skall vara flyttbar men i hemmet. Vad säger nu om AMD vs Intel?? Vad säger ni om prestanda? Jag ser att Intel har har olika betäckningar vad är "medel"

Slanten som jag tänkte lägga ut 5000-7000 lakan.
 

Mikael-J

Well-known member
Håller med hrbrun, borde inte vara några problem alls o hitta en bra dator i den prisklassen, hehe.
 

brinegar

Member
Är verkligen Macdatorerna så bra? Det är säkert kvalitetsdatorer men om man också tänker på vad de kostar ställer jag mig ytterst tveksam till att köpa en laptop från apple. Har delat lägenhet med en kompis ett tag och han kör med en ganska ny macbook (tror jag den heter). Själv har jag en hp som kostade 7000 kr för ganska exakt tre år sedan och förutom att hans dator är snyggare verkar dom för mig fungera precis lika bra när det gäller att surfa och streama filmer osv. Kanske bör jag tillägga att jag inte vet ett skvatt om datorer men det känns som att folk drabbats av något sorts kejsarens nya kläder-tänk när det gäller många appleprodukter, eller är jag nu helt ute och cyklar?
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Om din högsta prioritering är pris är Apple förstås ett dåligt val. Den billigaste Mac du kan hitta är ganska rejält mycket dyrare än den billigaste PC du kan hitta, men det är ju inte på något vis en rättvis jämförelse. Tittar man på maskiner som faktiskt har samma funktionalitet och prestanda upplever i alla fall inte jag att Apple på något sätt ligger dåligt till, tvärtom får du i regel en betydligt tajtare produkt med i många fall funktioner du inte hittar på någon PC oavsett prisklass.
 

Gringubben

Well-known member
Hehe. Så har Mac/Pc-diskussionerna hittat hit också.
Klart att båda kan göra bra datorer, men om du är van vid pc så får du räkna ett gäng timmar för att lära dig mac-os.
Jag försökte förut, men gav upp efter ett tag och installerade windows på macen.
I dag kör jag pc med win7, funkar utmärkt.
 

Wille88

New member
Jag funderar på att beställa en mac från http://www.proshop.se/Barbar-dator.htm snart för jag älskar mac. Dock förstår jag inte riktigt, mac är dyrare och man får en mycket bättre pc för pengarna. Alltså bättre delar osv. Ändå tycker jag att en mac alltid är snabbare. Har även testat att köra mac på pc dator som är bättre än en mac men det går ändå inte lika snabbt som när man sitter på en mac dator. Det är något magiskt med mac datorer, teoretiskt borde dem vara segare men ändå är dem mycket snabbare. Finns säkert ngn bra förklaring men kan inte komma på det. Eller så är det helt enkelt så att jag proppar mina pc datorer med så mycket skit så att de blir sega.
 

londi

Well-known member
Jag funderar på att beställa en mac från http://www.proshop.se/Barbar-dator.htm snart för jag älskar mac. Dock förstår jag inte riktigt, mac är dyrare och man får en mycket bättre pc för pengarna. Alltså bättre delar osv. Ändå tycker jag att en mac alltid är snabbare. Har även testat att köra mac på pc dator som är bättre än en mac men det går ändå inte lika snabbt som när man sitter på en mac dator. Det är något magiskt med mac datorer, teoretiskt borde dem vara segare men ändå är dem mycket snabbare. Finns säkert ngn bra förklaring men kan inte komma på det. Eller så är det helt enkelt så att jag proppar mina pc datorer med så mycket skit så att de blir sega.

..du har sett ljuset!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp