Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 46

TV-tråden - LCD, Plasma, HD

Jag har börjat ge mig in i TV-jungeln för första gången på 15 år. Lite har ju hänt kan man säga och jag hoppas att jag inte är den enda som tycker det verkar krångligt att sätta sig in i vad som egentligen är en vettig TV 2008.

Nu tycker inte jag att vi ska titta så himla mycket på TV, utan träffas och göra kaffe istället. Men när man väl sitter där framför nån töntig såpa så vill man ju att bilden och ljudet ska vara bra!

Så vad säger Ni?
    • Är "full HD" verkligen nödvändigt eller bara nördvänligt?
    • Är det puckat med plasma eller för lamt med LCD?
    • Finns det nån tumregel för hur stor TV man bör ha i förhållande till rummets storlek?
    Lite frågor att börja med. Den här nöten ska vi knäcka!

Hittade ett intressant diagram över upplösningen på TV.

http://www.carltonbale.com/wp-conten...tion_chart.png

Storleken på TVn har ingenting att göra med rummets storlek, däremot med tittavståndet (vilket du hittade ett diagram över, dock med amerikanska mått...).

Full HD är onödigt om du bara ska se på TV sändningar, de är nämligen inte i full HD (1080p), inte ens HD sändningarna. Däremot är en sådna bra om du vill se på filmer i full HD (men de sänds som sagt inte via TV-sändningarna).

Jag vägrar riskera inbränd bild, så jag har skippat plasman helt av den anledningen.
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Plasma slukar mycket mer el det är det enda jag vet(miljömarodörigt), jag tänkte skippa att ha tv själv men hade en fin lcd där jag bodde innan.

Jag har en Sony 50 tums bakproje 1280x720..
    Sitter på ca 2,5 meters avstånd från tv och det är inga problem.
    Sen enligt tester jag läst och vad många i olika forum skriver så är igentligen Full HD inte till så stor nytta på skärmar under 50 tum om du inte sitter väldigt nära..

Däremot kanske det oftare sitter bättre grejor i en Full Hd och därför är bättre bild men det är inte tack vare upplösningen..

Bäst är de om du sitter på 80-100tums projektor..

Surfar man mycket så är ju 1920x1080 att föredra.

Plasma sägs ha blivit mycket bättre angående permanenta inbränninhgar men så länge dom finns + ghostning så går dom bort totalt

Har hört att det inte ska vara så stor skillnad på Full HD och HD-ready för den vanlige tv-tittaren. Speciellt då man har i åtanke att det inte finns några tv-sändningar i Full HD, som KG påpekar. Däremot, om man planerar att även använda tv:n som datorskärm, kan det vara trevligare med Full HD, då blir det nog större skillnad mot HD-ready.

Jag köpte projektor i Augusti, och har inte använt min gamla TV över huvud taget sedan dess så den skall snart kastas ut.

Har en duk på 95" och sitter på... hm minns inte men 3 meters håll tror jag. Det är helt perfekt för mig, jag ser bara på film eller ett och annat avsnitt av någon bra TV-serie.
    TV är föråldrat och onödigt

Att välja plasma idag känns helt fel. Att de drar mer el är redan nämnt och inte så liten anledning att välja bort dem, dessutom är bilden underlägsen om man har bra bildkälla (tex Blueray, dator, PS3, XBox360 mm). Ställ dig frågan: vad ser du mest på? Är det bara TV, ta då en funderare, glöm inte den ökade elkostnaden, ser du på något från de ovan nämda bildkällorna, välj en LCD

Kan varmt rekommendera Sony och Samsung om du vill ha bra kvalitet!

Mvh Croma

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •