Pharos - Grymmaste handkvarnen någonsin?

Sir Anselm

Well-known member
Orphan Espresso har presenterat sin senaste skapelse:

http://www.orphanespresso.com/OE-PHAROS-Hand-Coffee-Grinder_p_3977.html

Specs:

As offered, the PHAROS features

  • 68mm conical commercial grinding burr set
  • Top and bottom replaceable bronze oil less axle bearings
  • Stepless top adjustment made simply and repeatably using the included top adjustment nut tommy bar, which is included and stores readily on the machine
  • large ergonomic soft revolving handle knob
  • Rubber "popper stopper" top hole cover to seal top hopper when grinding
  • Rubber head reflex hammer to aid in grounds removal from lower hopper
  • Easy burr cleaning without take down and complete machine cleaning with simple take down followed by simple assembly (instructions included).
  • All parts are replaceable and available as spares if ever needed.
  • Built to last ...the assembly plates are aluminum, the axle and handle stainless steel, the lower hopper is ABS plastic and the upper hopper chamber is clear polycarbonate plastic. All assembly bolts are steel.

thumbnail.asp
 

PF013

Well-known member
Helt klart seriös handkvarn! Och priset ($245) var inte farligt heller, med tanke på vad bara malskivorna borde kosta och hur stadigt byggd den verkar vara.
 

Emil

Well-known member
Sweet ! OEs skäggiga gubbar vet verkligen vad vi som älskar handkvarnar vill ha :) Min Mazzer Super Jolly kommer byta plats mot en sådan här hemma.. ordern är lagd... Tack för tipset Sir Anselm :)
 

Sir Anselm

Well-known member
Sweet ! OEs skäggiga gubbar vet verkligen vad vi som älskar handkvarnar vill ha :) Min Mazzer Super Jolly kommer byta plats mot en sådan här hemma.. ordern är lagd... Tack för tipset Sir Anselm :)

Det var så lite så :lol: Jag är väldigt sugen på att beställa en själv också!
 

Mayhem

Well-known member
Varför vill man handveva sin espresso? Jag har en Hario Skerton som jag använder till brygg och tycker det tar en halv evighet bara att mala till en enstaka kopp. Om en espressokvarn tar längre tid än fyra sekunder på sig att mala en dubbel blir jag otålig! :D

Trodde absolut att den här kvarnen var ett aprilskämt när jag såg tråden på Home Barista men nu har den pågått väl länge för att inte vara på riktigt...
 

Sir Anselm

Well-known member
Varför vill man handveva sin espresso? Jag har en Hario Skerton som jag använder till brygg och tycker det tar en halv evighet bara att mala till en enstaka kopp. Om en espressokvarn tar längre tid än fyra sekunder på sig att mala en dubbel blir jag otålig! :D

Trodde absolut att den här kvarnen var ett aprilskämt när jag såg tråden på Home Barista men nu har den pågått väl länge för att inte vara på riktigt...

Enligt deras uppgift ska den vara snabb! Jag har också en Skerton, tycker inte det är något problem att mala till min 3-koppars presskanna, 8-kopparen var det lite värre med :lol:

Fick förresten svar på mitt mail, det var bara för att de skulle hinna montera kvarnen, den skulle skickas inom några dagar.
 

Emil

Well-known member
Varför vill man handveva sin espresso? Jag har en Hario Skerton som jag använder till brygg och tycker det tar en halv evighet bara att mala till en enstaka kopp. Om en espressokvarn tar längre tid än fyra sekunder på sig att mala en dubbel blir jag otålig! :D

Jag har en Mazzer Super Jolly, M Vario och en PeDe 550 handkvarn som jag använder här hemma. Min PeDe kvarn, som är bland den bättre handkvarnen på marknaden (fram tills nu) kräver enbart 60 varv (30 sek) för en dubbel espresso... Den tid det tar att mala för hand med en riktigt bra handkvarn slår helt klart tiden som t.ex. min Mazzer tar om man räknar tiden det tar att få ut allt kaffe från Mazzerns doser...
 

Emil

Well-known member
Japp ser fram emot leveransen ! Hoppas jag får med en fin vit rock + lösskägg som Doug bär på videon ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp