Pharos - Grymmaste handkvarnen någonsin?

Emil

Well-known member
Igår kom det lite nya delar till min kvarn. Utan extra kostnad har Orphan Espresso skickat "tratten", delar för installation, en mall för borrning samt en ny pinne för att spänna den ring som håller malinställningen. Från USA. Här snackar vi kundservice!

Japp vilken service ! Ska borra i kväll :)
 

Pjersan

Active member
Ser ju grymt ut! Fungerar tömningen bättre nu efter mod.? Tycker ni som har den fortfarande at den kan ersätta en Mazzer?
 

Sir Anselm

Well-known member
Ser ju grymt ut! Fungerar tömningen bättre nu efter mod.? Tycker ni som har den fortfarande at den kan ersätta en Mazzer?

Ja, jag tycker tömningen har blivit lättare. Jag dumpar dock fortfarande i ett glas först och för över till pf:et. Men det går snabbare än innan.

Angående om den kan ersätta en Mazzer låter jag någon annan uttala sig om. Men den har ju ett malverk som inte behöver skämmas i de kretsarna iallafall.
 

BönOlle

Member
Ni som beställt! Hur lång tid tog frakten? Har just beställt mig en kvarn och börjar redan bli otålig! Jag undrar också lite kring hur det går för er med finjustering av kvarnen för espresso. Hur mycket lättare är det efter ett par veckor?
 

petrush

Well-known member
Just nu verkar den största delayen vara produktionstiden. Jag beställde min 27 maj och den har inte skickats ännu, de hoppades hinna bygga den klart förra veckan. Tror USPS tar typ 10 arbetsdagar.
 

BönOlle

Member
Okej. "PRE-ORDER - expected arrival of new shipment is JULY16!" Står nu på deras sida. Så 11 vanliga dagar+10 arbetsdagar=27 dagar..? Gaah!
Ja ja. Får fortsätta med en annan fin liten handkvarn jag hittat hemma som med sitt ungefär hälften så stora malverk ändå producerar ett mycket fluffigt och jämnt pulver och som på dem finaste inställningarna lyckas kväva min Gaggia Classic utan tampning! :)
 

Emil

Well-known member
Jag tycker att den är lättvevad ! Här är en video jag slängde ihop... På filmen använder jag kvarnen innan den är modifierad med den nya tömnings mekanismen i botten. Om kvarnen står på bänken brukar det ta ca 30 varv för en dubbel espresso. Jag brukar dock hålla den i famnen och då krävs det ca 50-60 varv men det är betydligt enklare att veva så det tycker jag att det är värt! Ber om ursäkt för den dåliga filmkvalitén och halvkassa espresson...

http://www.youtube.com/watch?v=L3opHjCxndM&feature=youtu.be
 

Gholam

Well-known member
Jag tycker att den är lättvevad ! Här är en video jag slängde ihop... På filmen använder jag kvarnen innan den är modifierad med den nya tömnings mekanismen i botten. Om kvarnen står på bänken brukar det ta ca 30 varv för en dubbel espresso. Jag brukar dock hålla den i famnen och då krävs det ca 50-60 varv men det är betydligt enklare att veva så det tycker jag att det är värt! Ber om ursäkt för den dåliga filmkvalitén och halvkassa espresson...

http://www.youtube.com/watch?v=L3opHjCxndM&feature=youtu.be

Kan en "liten" tjej veva den utan större hinder?
 

petrush

Well-known member
Ni som beställt! Hur lång tid tog frakten? Har just beställt mig en kvarn och börjar redan bli otålig!

Min kvarn börjar närma sig leverans nu, har gått rätt snabbt hittils, 6 kalenderdagar.

Någon som har erfarenhet hur lång tid det tar från "customs clearance" till att posten har det i sina utlämningställen? :)

Service Description: Processed Through Sort Facility
Ship-To Address
SWEDEN

Location Description Date / Time
Electronic Shipping Info Received July 05, 2011 -
TROY
ID, 83871
Shipment Accepted July 05, 2011 - 2:59 pm
ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrived at Sort Facility July 07, 2011 - 11:16 am
Processed Through Sort Facility July 07, 2011 - 11:17 am
SWEDEN
Processed Through Sort Facility July 11, 2011 - 3:16 pm
Customs Clearance July 11, 2011 - 3:16 pm
 

BönOlle

Member
Det låter ju helt okej! Just nu väntar jag dock fortfarande på att min ska gå iväg från staterna. Är customs clearence något som ger tullavgift och svensk skatt? Det vet jag inte om jag är så sugen på nämligen...
 

Emil

Well-known member
Min erfarenhet ang. detta är att det brukar gå relativt fort från Troy till min brevlåda. OE skickade min Pharos den 14 april och jag fick den i min hand den 20:e april. När det gäller övriga beställningar från OE är det samma sak där, ca en veckas väntan. Det tillkommer ingen tull eller skatt, inte för min del i vart fall...
 

vurt

Member
skatt/tull kan komma en månad eller mer efteråt. förr så fick man betala det i samband med leveransen, så är det inte längre (har iaf inte varit för mig senaste året). Har kommit som en otrevlig överaskning ett par ggr :/

Beställde också en igår, ska bli intressant, min elektriska gick sönder för ett halvår sedan, börjar bli trött på att köpa färdigmalet. Var precis på väg att trycka "beställ" på en zassenhaus, sen sökte jag istället och hittade hit, zassenhaus verkar ju suga iom dom/den där plastdelen, denna verkar sjukt mycket bättre :)

Edit: "We are running about 2 weeks behind schedule, and I'm sorry about that! We'll get your grinder built & out to you ASAP! I'll send another email when it goes out in the Post to you"

Attans, fast det var ju nästan väntat.
 
Senast ändrad:

jjalvemo

Active member
De tar betalt för att ta betalt. För min senaste kaffepryl fick jag också betala 100 kr för att betala tull och moms på runt 30 kr. :angry:
 

vurt

Member
Extra kul att det är tull på frakten också, plus som sagt postens avgift för att dom ska bemöda sig med att ta betalt för en "tjänst" man inte ens bett om.
 

petrush

Well-known member
Ja, och det kändes inte läga att frågasätta på Konsum då de hade fullt sjå att förstå vilken lapp man skulle signera för att få ut paketet...
 

vurt

Member
Fick betala 323:- totalt, konstigt att ingen verkar få betala samma, någon krona hit eller dit kan man ju förstå då dollarn åker lite upp / ned.

varför sticker det upp en metallpinne som gör att man inte kan veva runt öht i nedersta läget? Man kan se i hans video att den är bortkapad, men på deras promotionbild så finns den kvar: http://www.orphanespresso.com/thumbnail.asp?file=assets/images/pharos001.jpg&maxx=300&maxy=0 precis som på min.. Den är ju oanvändbar så länge den sitter där eftersom man ska veva ner handtaget mot botten, vilket inte går då man kommer emot denna metallstav.

Är det så på alla? Vad har den för funktion e.g för förutom att det verkar som att man själv måste kapa av den och göra kvarnen ganska ful / osymetrisk? Hittade inget i infobladet om det.

Edit: I Emil's youtube video som han postade här så är denna metallstav inte där ser jag. Antar jag fick nått sunkigt demoex som dom strunat/glömt att fixa detta. Dom skickade ju innan dom sa att dom skulle (hade inga färdiga då jag köpte min sa dom, skulle få vänta 2v, sen plötsligt stod det att dom skickat).
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp