Blöta puckar, frustrationer etc

igroucho

Well-known member
Trots hyfsad utrustning (ECM Giotto) har länge bryggningen varit en bitter kamp. Blöta ojämna puckar o varierande rinntider bla, bla. Ändrat kaffesorter, malningsgrad, tamp-tryck i olika kombinatioer men utan övertygande skillnader och mkt otillförlitliga resultat. Särskilt missnöjd var jag med att en massa vätska låg o flöt runt på kaffet på pucken. Dessutom - så här i backspegeln - pucken var oftast mycket ojämn med stora urgröpningar - jag borde ha fattat...
Men jag hade slutligen anledning att misstänka att tätringen i gruppen började ge upp (hade en i reserv) så idag tog jag mig för att undersöka saken mer noggrant eftersom annat fick mig att också misstänka att kanske filtret i gruppen inte var så "fräscht". I motljus såg jag kanske 3-4 hål, resten heltätt. Lät filtret ligga i ättika över natten - utan någon skillnad värd att skriva om - så fram med den beprövade metoden: kaustiksoda (Nitor propplösning)! Kaffe innehåller ju en hel del fetter så det verkade logiskt - och - sure 'nuff! Lite tandborstning, lite mer soda, mer borstning etc och vips ett filter glänsande som en Ford Crown Victoria direkt från Henrys löpande band! Alla hål öppna.
Första skottet: en snygg TORR JÄMN puck!!!
Kanske något som är så självklart att jag borde tänkt ut för länge sedan - ändå vill jag lämna tipset för den eventualiteten att någon känner igen sig i mina problem. Kolla filtret!
 

igroucho

Well-known member
Du ska definitivt inte äta (dricka) k-soda = hemska frätskador i mun/matstrupe Detta är sånt som barn kan råka ut för och som gör att denna typ av kemikalier ska hållas väl utom räckhåll. Man kan dock inte säga att det är "giftigt" och det är inga problem att använda i rengöring av t.ex kokkärl om man bara sköljer ordentligt efter. K-soda är kraftigt basiskt ("lut") och löser fett bättre än det mesta.
Idag körde jag en ny bryggning med helt perfekt resultat, jämn fin torr yta! And I live to telll!
 
Topp