Garant på Willys

Har eko-kaffet från Garant och kan tyvärr bara instämma i klagosången ovan. Ljus crema oavsett malningsgrad, kanalbildning och sur smak. Det blir inget mer kaffe från Garant för min del.
 

freddieboy

Well-known member
Dom willys butiker jag besökt på senaste tid, måste ju handla lite mat också ibland :) tycks ha problem med att få in produkterna. Oftast helt tomt i hyllan.
 

Garant

New member
Jättekul att läsa alla inlägg och ert engagemang! Våra Garant Ekologiska kaffebönor, som säljs både på Willys, Hemköp och PrisXtra, är som ni skriver inte jättebra. Vi har själva upptäckt det och förstått det tack vare flera liknande kommentarer från er konsumenter, och har därför jobbat med vår kaffeleverantör för att utveckla och förbättra kaffet.
Vi har precis testat andra rostningar och valt ut en längre rostning, som påverkar både bönans färg, kaffets smak, rostning och bryggning. Vi tycker att vi har fått fram ett bra kaffe och ska implementera de nya bönorna i vår produktion så fort det går. Nya Garant Ekologiska kaffe kommer förhoppningsvis att finnas ute i början av hösten.

Som sagt, tack för ert engagemang!
 

attis

Well-known member

Alltid kul när ansvariga tar till sig av åsikter och kritik, en ide, när ni ändå är på gång att förbättra produkten.
Jag och säkert många fler skulle uppskatta att ni sätter ut rostdatum på förpackningarna, bäst före datum säger inte så mycket om hur länge den stått på hyllan.
 

Kronekull

Member
Hej igen.

Idag låg det en påse Ekologiskt espressokaffe från Garant(Axfood) i brevlådan. Eftersom jag uttryckte mig lite negativt tidigare i tråden fick jag en chans
att prova deras förbättrade kaffe.

Bäst före datumet är 20120719 och jag antar att det är rostat i Juli i år.
Är lite frustrerad för jag får inte till en bra extraktion nu heller. Har försökt dryga fem skott ikväll men jag lyckas inte.
Provade att mala med samma inställning som monsun malabar som nu senast har varit i kvarnen med resultatet att jag fyllde ett 6cl glas på 10 sekunder.
Justerade ner kvarnen men behöll mängden 16gram. Fyllde upp glaset igen på svensk rekordtid. Ökade mängden kaffe till 18 gram och behöll malningsgraden, och nu blev det lite bättre.
Behöll mängden kaffe och justerade ner malningsgraden och nu droppade det bara lite mörka droppar ur spouten
i några sekunder innan det ljusnade helt och hållet, förmodligen kanalisering.

Är det någon annan som har provat det ekologiska espresso kaffet på sistone och som lyckas bättre än jag?

Vill passa på att tacka Axfood för påsen med kaffe. Bra kundsupport!
/Magnus
 

attis

Well-known member
Jag kör på den som fulkaffe, anser mig inte ha råd med finare för stunden. Fick också tag på en som hade hyffsat rostdatum (om man räknar på 1 års hållbarhet) vilket knappt hör till vanligheterna. Tyvärr så införde dom inte mitt tips (tidigare i denna tråd) om att märka ut rostdatum.

Jag tycker mig få till det ganska bra, fast jag kör helmanuellt och är kanske inte så kräsen. Men möjligen är det lättare att justera malgrad och tampning eftersom man känner direkt när det inte är som det ska. Har dock inga direkta tips att ge, men tycker det borde gå att få det drickbart även för dig :)
 

normende

Well-known member
Hej

Jag har också fått en påse hemskickad ifrån Axfood. Det är svårt att få till det. Jag tycker nog att denna påsen innehöll färskare bönor. Kaffet tycker jag smakar ungefär som jag kom ihåg det. Syrligt inte särskilt fylligt . Det går att dricka det i alla fall. Som Kronekull skriver så det är svårt att få kaffet att rinna jämt. Jag behövde inte justera kvarnen så mycket jämfört med den förra påsen. Lite finare malning ficka jag ha. Men detta är inget att hänga upp sig på. Så är det bra.
Jag vill åckså passa på att tacka Axfood för kaffet.
/Lars
 

Jacob

Well-known member
Likaså jag fick hem en påse för några veckor sen. Tack Garant, det är seriöst av er!

Tyvärr var intrycket samma som tidigare (se ovan). Rostdatumet var från juli, precis som Kronekull noterade. Garant själva skrev ju att de skulle testa en ny rostprofil och att denna ev. skulle nå hyllorna i början av hösten. Det skulle kunna vara så att påsarna vi fick har den äldre rostprofilen. En annan möjlighet är att bönorna i sig är sådär redan innan rostning. Vore intressant med uppdatering i ämnet.

Tack för kaffet! :)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
kan det vara så att grundblandningen är ett misslyckande från början??

Jag har faktiskt inte druckit kaffet, detta eftersom willys andra (egna) märken saluför oseriösa produkter.

kan igentligen inte säga så mycket om Garant i sig, men kan poängtera att jag sett på garant som allt annat på willys vilket gjort det svårt för mig att finna motivering för att lägga ut 10 20 kr. mer för garant produkter som i mina ögon är samma som de andra. :)
 

Giotto

Member
Fruktansvärt dåligt Kaffe det däringa Garant!
Fick med mej en svart-lila påse hem från Willys, fick o fick förresten det var dyrare än deras andra lågpriskaffe. Bästföredatum 20120418 så det borde väl funkat men icke.
Kan bara konstatera att det inte funkar att vara snål när det gäller kaffe, en god kopp espresso når ändå aldrig sitt rätta värde...............
 

Jacob

Well-known member
Sant Giotto, snålhet lönar sig inte. Dock verkar det på bäst-före-datumet som att du fått en påse från den tiden Garant själva medgett att de haft problem med kaffet. Möjligen är det bättre idag, vem vet. Jag fick ju en ny påse av dem, men det var som sagt från juli, vet inte om det var med den uppdaterade rostprofilen.

@ Coffea-Arvensis; mitt intryck av Garant är rätt seriöst. Har köpt både det ena och det andra från dem utan anmärkning. Riktigt bra espressokaffe verkar dock vara förbehållet de små rosterierna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp