Garant på Willys

Udd3n

Member
Som rubriken säger har Garantmärket på Willys kommit med ett gäng olika Espresso/Kaffebönor.
500gr för 43-49kr. Ekologiska var dyrast. Sen fanns det Bistro, Espresso osv. Med bra rostdatum från nu i Mars eftersom dom är nya.. Någon som provat?:)
 

freddieboy

Well-known member
Köpte en påse ekologisk espresso, färskt. Fick dra åt kvarnen ganska rejält för att få till det. Gott, milt, prisvärt. Bra bugetalternativ, kanske prova den andra espressoblandningen med inslag av robusta.
 

Farmorskokkaffe

Active member
Pröva robusta varianten,får vad du betalar för.I detta fall kanske att man får lite mer tom....Skulle hellre köpa Zoegas Sidamo för knappa 7 dyrare om man nu snackar budget o lokala handlaren.
Ska sägas att jag betala 45spänn på Willys, när jag var där senare i veckan hade dom fått upp alla 3 sorter o de hade alla samma pris. Så om jag testar igen blir det ekologisk 100% arabican.
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Köpte den ekologiska 100%-arabican och testade säkert sju, åtta koppar idag. Det luktar mycket lovande när det är nymalet, mycket röda bär.

Jag testade först med min tidigare kvarninställning som funkat på de flesta kaffen jag kört på sistone, men det bara sprutade ut en blond sörja. Som freddieboy skriver så fick man dra åt kvarnen rejält, nästan ända in på skivorna. Fortfarande betedde sig kaffet mycket underligt. Det droppade långsamt först, sen kanaliserade det utav bara sjutton, och smakade därefter. Då hade jag tampat med halva min kroppsvikt ska tilläggas. På ett par puckar såg jag inte ett enda maskhål, så vattnet verkade ta genvägen runt pucken längs kanterna. Ska ge det en chans till i morgon, och se vad kvarnen klarar.
 

Farmorskokkaffe

Active member
Låt det ligga i förpackning en vecka alt ta upp ett par bönor o lägg dom i kvarnen på morgonen o pröva på kvällen.Hade samma problem,rost datumet kanske va för färskt eller nått dom trycker in i de billigare märkena för längre hållbarhet....
 

Jacob

Well-known member
Låt det ligga i förpackning en vecka alt ta upp ett par bönor o lägg dom i kvarnen på morgonen o pröva på kvällen.Hade samma problem,rost datumet kanske va för färskt eller nått dom trycker in i de billigare märkena för längre hållbarhet....

Nja, min erfarenhet är tvärtom. Nyrostade kaffen brukar kräva grövre malning, och äldre kaffe finare. Dessutom brukar gammalt kaffe kanalisera lättare. Men det släppte å andra sidan fortfarande ifrån sig en del koldioxid märkte jag på påsen, så så gammalt kan det ju inte vara.
 

Jacob

Well-known member
Har testat olika malningsgrader och kört fusk-preinfusion osv. Får inte till det alls. Det kanaliserar så hela koppen är nerstänkt, och det smakar blask därefter. Det lilla det smakar är dock lovande, liksom den ljuvliga doften när man malt det. Det verkar potentiellt bra, men än så länge är det nåt galet. Tror ni det kan ha andats för länge innan förpackning? Eller är det nåt i rostningen som kan ha gjorts fel? Som sagt så släppte kaffet ännu CO2 när jag köpte det, så det kan ju inte vara hur gammalt som helst. Funderar på om det är värt att testa en ny omgång senare, eller om det är att hoppas för mycket på ett billigt kaffe.
 

Farmorskokkaffe

Active member
Nja, min erfarenhet är tvärtom. Nyrostade kaffen brukar kräva grövre malning, och äldre kaffe finare. Dessutom brukar gammalt kaffe kanalisera lättare. Men det släppte å andra sidan fortfarande ifrån sig en del koldioxid märkte jag på påsen, så så gammalt kan det ju inte vara.
Skrev inget om malningsgrad?!
Som du skriver så släpper det fortfarande, så jag tror på min teori.Låt det vila.
 

normende

Well-known member
Jag köpte den med Robusta i. Det skall vara 90 % Arabica samt 10% robusta i den enligt axfood.

Efter ett par shots, tycker jag den smakar helt ok. Har gjort ca 10 espresso 1 cappu , 1 latte
Inte den bästa jag har smakat men ändå gott. Man får ju väga in priset och då är det ett bra kaffe för pengarna.
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
Har nu låtit kaffet ligga i bönhållaren tills idag. idag smakade kaffet mycket bättre. Fick mala det grövre idag. Lite syrligt ganska så mild med bra eftersmak.
Jag är förvånad hur pass bra det faktiskt smakar. Har bara druckit espresso , enkla espressos
 

jeanmarc

Member
Köpte också den ekologiska varianten med 100% arabica. Som övriga nämnt fick jag dra åt Compaken rätt så rejält för att få till något vettigt.

Ljus crema, rätt hög syra, tycker den påminner lite om kogödsel i aromen (ja, jag är allvarlig). Någon som håller med? Ingen favorit som dubbel, funkar kanske som cappuccino..
 

Farmorskokkaffe

Active member
Ljus crema, rätt hög syra, tycker den påminner lite om kogödsel i aromen (ja, jag är allvarlig). Någon som håller med?
Absolut!Kommer ihåg i början av mitt kaffetränande då man anv billigare märken typ Mussetti.
Då kunde man känna igen doften,inte komocka kanske men åt det hållet.
Varför det enbart e från de billigare märkena vet jag inte!
Vil man slippa kobajsdoft så lägg till 7 kronor o köp Zoegas Sidamo,lägg till 10 o köp Zoegas Haizenda!Bra brukskaffe från kvartersbutiken.
 

Jacob

Well-known member
Skrev inget om malningsgrad?!
Som du skriver så släpper det fortfarande, så jag tror på min teori.Låt det vila.

Sorry, då fattade jag fel :p Jag skrev om malningsgrad kontra extraktionstid, blaskighet och rejäl kanalisering m.m. och du svarade att du hade haft samma problem, så jag utgick från att malningsgrad var en av parametrarna vi pratade om. Denna påverkar ju trots allt resultatet mycket.

Hur som helst har jag låtit kaffet vila drygt en vecka och behöver fortfarande mala grymt fint, om än inte riktigt lika fint som innan. (Jag maler på om malningsgrad ;)) Det beter sig dock ändå konstigt, även om det inte "spruttar" ner i koppen på tre sekunder. Det kanaliserar (stänker ner både kopp och maskin), får en tunn och mycket ljus crema, och själva kaffet är väldigt ljusbrunt. Ser underextraherat ut och smakar så också, men kör jag tightare med kvarnen tar det en minut att göra en kopp, och då blir resultatet hemskt, plus att jag är rädd om pumpen. Jag får testa det här kaffet en annan gång, kanske är ett problem med den här batchen. Den där Haziendan du nämnde lät intressant, får kika på den!
 

Coriander

Well-known member
Har testat Garants "espresso". Spontant får jag säga att Musettis bruna är hästlängder bättre! Det var svårt att få till något vidare kaffe, till skillnad från musettin som har övertygat. Körde lite med Zoegas "espresso della casa" men jag tycker att Musettin är strået vassare. Sen är ju finkaffe strået vassare än Musetti, då kan man ju räkna ut kvaliteten på Garant...
 

normende

Well-known member
Då har jag provat den ekologiska varianten också. Jag har fått trixa en del med malgraden men inte riktigt hittat det bästa läget. Men jag skall låta bönorna få vila i kvarnen tills imorgon så dem får gasa av sig lite så tror jag att det skall gå bättre. En hyffsad latte och en cappu så här långt. Rent spontant så känns den svarta påsen med lila text ESPRESSO mycket bättre. Många här verkar ha haft problem med inställning av kvarnen. Normalt kör jag med malgrad 3-5 på min anfim Milano ( Best ) till dom flesta kaffen. Men med detta kaffe har jag få gå ner till 2-2,5 i malgrad alltså lite finare.
Jag återkommer med mer info . Det skall gå att få till vettiga skott med detta kaffe också.
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
Ny dag med den ekologiska varianten. Jag har fortfarande problem med detta kaffet. Jag får inte riktigt till det . Creman ( den lilla man får till ) liksom separerar sig ifrån kaffet oavsett malgrad. Det smakar ok till latte. Nä nu får det vara nog. Jag är inte nöjd med detta kaffet och skulle inte rekommendera detta till någon.
Nä nu tänker jag hälla upp kaffebönorna i glasburkar som dekoration. Det skall dom ju duga till.
Mvh
/Lars
 

Kronekull

Member
Jag har provat Garant Espresso och när jag maler flyger kaffepartiklarna runt i köket, det är knappt något alls som hamnar i portafiltret.
Kaffet rinner igenom på 15sek även om jag maler fint och packar som en tok. Jag ger det några veckor till för att mogna annars slänger jag skiten och
återgår till brun Musetti som fungerar klockrent i min Silvia.
/Magnus
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp