Men vad är det som är fel? - Rancillio Silvia - Isomac Inox - De Matteo Passagen

Thomas

Well-known member
Har varit medlem här rätt länge, och genom åren har jag testat mycket inom kaffets värld.

Körde länge en Solis-maskin, för att sedan gå över under en period till helautomat, för att sedan gå över till manuell igen, för att sedan testa Nespresso. Bekvämlighet, tid och livet i övrigt sätter som bekant förutsättningarna för hur mycket tid man kan lägga på detta. Nyfikenheten kring kaffe får mig dock alltid att komma tillbaka hit till Riktigt kaffe

Nu har jag ett problem...

För en tid sedan köpte jag en begagnad Rancilio Silvia (version 1) med tillhörande Isomac Prof Inox kvarn. Kvarnen har ju inte det bästa ryktet, och vi fick väl inte någon bra start jag och kvarnen. Maken till snygg yta, lite innehåll var det länge sedan jag var med om. Svår att ställa in och ojämn malning och dessutom ett jävla oväsen var det första intrycket kvarnen gav mig.

Till maskinen fick jag ett paket BianCaffé Espresso, vilket gav ett helt ok resultat. Hygglig Crema och ett relativt gott kaffe lyckades jag få till rätt snart. Köpte sedan ett paket ItalCaffé (den bruna förpackning med 60/40 blandning) på Coop, vilket väl är någon slags Musetti-lookalike. Det kaffet lyckas jag inte alls få någon vettig crema ur, och ännu mindre ett gott kaffe.

Nu senast i helgen var jag på Kaffemaskinen i Stockholm (min gamla hemstad, snyft!) och köpte med mig ett paket DeMatteo Passagen. Det verkar vara ett vettigt kaffe till mjölkdrinkar tänker jag.
Här blev det ännu större problem; hur jag än ställer in kvarnen, och hur jag än tampar lyckas jag inte få till det. Creman lägger sig i bästa fall som en ring i koppen, och extraktionstiden blir på tok för lång nästan oavsett hur jag gör. Rostningsdatum är 2011-03-16, väldigt färsksrostat alltså.

Genom åren har jag oftast hamnat i de stora rosteriernas sortiment, det vill säga 1-kilos eller 250-grammare från Mauro, Kimbo, Moak, Arcaffé. På senare år har ju en del mikrorosterier dykt upp, och jag måste säga att de gånger jag provat dessa har jag genrellt sett inte fått särkilt bra resultat.


Min frågeställning tenderar till att bli rätt bred nu, men ursprungsproblemet mynnar ändå ut i en undran: Är det kvarnen som är en stor del av propblemet, eller vad tror ni annars att det kan vara?

Okunskap eller taskigt hantverk kan ju förstås vara en del av lösningen, men om vi leker med tanken att detta inte är en del av problemet; vad skulle ni föreslå?

/T
 

PekkaB

Well-known member
Hmm,
När det gäller kvarnen tyder ju lång extraktion på för finmalda bönor. grovt hugget vill jag påstå att "enklare" kaffe ala Musetti mfl kräver finare malning än "finare" (mer färskrostade?) kaffen ala DaMatteo m.fl.
Jag har inte heller några vidare erfarneheter av Isomac-kvarnen (lurade på en polare en beggad, som bara varit till sorg). Den kvarnen hade en krokig axel vilket ger ett väldigt ojämt malt kaffe, som naturligtvis blir väldigt svåranvänt i en espressomsakin.

Min erfarenhet är att det nästa alltid blir bra kaffe ur Silvian, bara malningen är rätt.
Svårigheten att få till en bra crema antyder att det kanske är dåligt tryck i maskinen (eller möjligen dålig temperatur). Dagen till ära (Den officiell RiktigtKaffeAvkalkningsFestdagen) så kan det ju vara värt att testa att köra den på cironsyra ett tag och se om det hjälper (Finns en tråd om hur du kan gå tillväga för detta).
Är det maskinfel och detta inte hjälper så är det sannolikt dags att plocka fram skruvmejsel och börja mecka med temp och tryck (osäker på vad som går att justera i Silvian. Har mest skruvat med Vibiemme).Tyvärr finns ju ingen tryck el tempvisare på fröken, så det krävs lite mer utrustning för att gör det rätt...

Om vi bortser från alla ev. makinfel, och konstaterar att du får till det med andra bönor, så är den raka vägen till bättre extraktionstider att mala grövre och tampa lagom.
 

Thomas

Well-known member
Mmm, ska backa tillbaka till något annat kaffe och prova igen, så får vi se.
Något säger mig ändå att kvarnen har något med det att göra...
 

eriwet

Active member
Hmmm, min erfarenhet med Silvia och specialkaffen är strålande (jag har visserligen använt andra kvarnar tex Rocky och Minimoka), men oavsett om jag kör finmalet och lång extraktion eller lite grövre och snabb extraktion så får jag finfin crema.

Det jag funderar på är dels om du låter bryggaren vara igång tillräckligt länge innan du kör (minst 15min helst längre). Dels på om du kanske överdoserar, det brukar kunna ge väl långa extraktionstider och risken är stor att du förstör "pucken" mot den skruv som håller fast spridarfiltret.
 

PekkaB

Well-known member
Förstör pucken? Jag brukar alltid packa korgen så full att jag får ett avtryck av skruven. Aldrig varit ett problem, så länge jag inte packar korgen så full att man måste ta i för att få det på plats i brygghuvvet. Jag trodde att man ville få kaffet "klämt" mellan korg och spridrfilter?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Finkaffe eller fulkaffe... Samma regler gäller här.
Färskt kaffe mals och packas annorlunda än gammalt.
Även rostningsgraden spelar in.
Riktigt mörkrostat blir bara en sothög när det mals. Nästan omöjligt att få bra.
Prova mala vad du tror är för grovt och packa hårt.
mal sedan sucsesivt finare och packa lösare tills det funkar.
 

eriwet

Active member
Förstör pucken? Jag brukar alltid packa korgen så full att jag får ett avtryck av skruven. Aldrig varit ett problem, så länge jag inte packar korgen så full att man måste ta i för att få det på plats i brygghuvvet. Jag trodde att man ville få kaffet "klämt" mellan korg och spridrfilter?

På Silivian sitter en ganska stor skruv som håller spridarfiltret på plats. Om det är för mycket kaffe i filtret så kommer pucken att som du har jobbat på att få jämn och fin genom att fördela kaffet jämnt och sedan tampa att förstöras när du sätter in filterhållaren i bryggruppen. Det som då händer/kan hända är att vattnet tar enklaste vägen genom pucken. Om ytan är förstörd så smiter en oproportionerligt stor andel av vattnet igenom där skadan i pucken är och du får kanalisering vilket kan resultera i riktiga skitskott för att uttrycka det fint.

Avtryck i pucken efter extraktion är oftast oproblematiskt, det man vill undvika är att pucken skadas redan när man sätter in filterhållaren i bryggruppen.
 

PekkaB

Well-known member
Hur kan du få ett avtryck i pucken efter extraktion, om det inte sker före/under bryggningen?
 

Thomas

Well-known member
Har nu testat med att mala två steg grövre än vad jag över huvud taget trodde skulle behövas; och simsalabim - nu blev det en helt annan femma. Både Crema och smak, och en hygglig råttsvans. Dock blev det oroväckande grovt, med en del kaffekorn i koppen som resultat. Eriwet; ditt tips om överdosering kan vara en del av lösningen. Jag är nog rätt slarvig, kör inte med någon gram-precision när jag gör mitt kaffe.

Fortsätter testa...

Tack för era tankar!
 

eriwet

Active member
Hur kan du få ett avtryck i pucken efter extraktion, om det inte sker före/under bryggningen?

Helt enkelt eftersom pucken sväller något när den blir blöt.

När jag hade en Silvia så var det nästan alltid så för mig (efter att ha kört en djävla massa trial and error :) att jag doserade så att pucken aldrig vidrörde skruven när den var torr, men alltid hade ett snyggt avtyck i mitten efter extraktion.

Kolla denna bild från en parallell Silvia-tråd så kan du se ett exempel på ett typiskt "efter extraktions-avtryck".
http://www.riktigtkaffe.se/showthre...ages-tacksamt!&p=443391&viewfull=1#post443391
 

PekkaB

Well-known member
Jo, men om den sväller under tiden så att du får ett avtryck får du ju samma effekt; att du får en distorsion av ytan. Vilket således även då skulle innebära en potentiell channeling-risk? Är det då inte bättre att pucken pressas mellan planen, så att den inte riskerar att resa sig ojämnt med ev. ökad risk för chanelling?
Tack för tråden f.ö.! Intressant läsning, men ska jag sänka volymen med kaffe i filterkorgen så mycket som föreslås, måste jag mala väsentligt finare för att få rätt extraktionstid. Tror jag ska skaffa mig insexskruven i.a.f.
 
Senast ändrad:

eriwet

Active member
Jo, men om den sväller under tiden så att du får ett avtryck får du ju samma effekt; att du får en distorsion av ytan. Vilket således även då skulle innebära en potentiell channeling-risk?

Skillnaden är stor, om man har så mycket kaffe i så att skruven förstör ytan redan när man sätter in handtaget så rivs ytan på pucken upp och öppnar liksom ett oregelbundet hål i den tampade ytan. När pucken däremot sväller av att den blir blöt så pressas den rätt så rakt upp mot skruven och det är inte alls samma sak.

Några av problemen med överdosering diskuteras här http://www.home-barista.com/tips/basket-overdosing-time-for-serious-re-evaluation-t4501.html
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp