Inget vatten ur min Gaggia Coffee

Scott

New member
När jag skulle fixa en cappuccino häromdagen kom det inte något vatten ur brygghuset.
Jag har plockat ner kokaren och kollat så alla kanaler är fria.
Jag har kört bara pumpen och konstaterat att det kommer vatten från den.
Jag har även luftat den enl. instruktioner och då kommer det vatten från ångröret men det kommer fortfarande inte något vatten från kokaren när jag satt ihop allt igen.
Vad göra härnäst, är det måhända pumpen som tappat trycket på något vis?

Tacksam för goda råd och tips.
 

MangeH

Well-known member
Går vattnet tillbaka genom returslangen ner i tanken? Isf kan det väl vara OPV'n som fastnat i Öppet läge.
 

Scott

New member
När jag kör pumpen utanför bryggaren kommer det iaf. inget vatten ur returslangen. Pumpen pumpar runt vattnet men jag vet förstås inte vilket tryck det skall vara på vattnet från pumpen. Vilken del är det du kallar OPV'n?
 

MangeH

Well-known member
När jag kör pumpen utanför bryggaren kommer det iaf. inget vatten ur returslangen. Pumpen pumpar runt vattnet men jag vet förstås inte vilket tryck det skall vara på vattnet från pumpen. Vilken del är det du kallar OPV'n?

Vad menar du med att den pumpar runt vattnet?

Jag hade ngt likande på min classic tidigare och då var det OPV (övertrycksventilen) som fastnat i öppet läge. Allt vatten gick tillbaka ner i tanken genom returslangen.
Gör det inte det så är det nog ngt annat.
 

Scott

New member
Jo jag lyfte ut pumpen och vattenbehållaren och körde den utanför Gaggian så jag såg att den sög upp vatten och pumpade ut det igen ner vattenbehållaren. På så vis konstaterade jag också att det inte kom något vatten från returslangen.
Jag har demonterat hela kokaren, gjort rent och bytt packningar samt säkerställt att alla kanaler släpper igenom vatten.
 

MangeH

Well-known member
Förstår fortfarande inte vad du menar att den pumpade tillbaka det i ner i vattenbehållaren och det inte kom ngt vatten från returslangen?
Missförstår vi varandra. Iaf på min gaggia går det två slangar ner i vattentanken.
Den ena av den är returslangen som vatten går tillbaka genom för att reglera trycket genom brygghuvudet. Den andra sugs vatten ur.
Om opv'n fastnat i läget öppen så kommer inget vatten genom brygghuvudet utan allt sugs upp genom ena slangen och går åter genom andra slangen (retur slangen)
 

Scott

New member
Jag hängde pumpen utanför bryggaren med vattentanken inunder och i den låg insugningsslangen. En liten bit ovanför hängde returslangen eftersom den är lite kortare. Utloppsslangen som också är kortare och normalt sitter i skruvad i brygghuvudet, hängde också en bit ovanför tanken. Jag kunde på så vis se att inget vatten kom från returslangen utan från utloppsslangen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp