Läckage mellan kokare och värmeelementet

osks

Well-known member
Jag blev visst med ny maskin för en vecka sen; en Grimac Twenty (hrbruns, f.d. zzaars). Den har fungerat bra, men jag tyckte det pyste lite väl mycket om den. Jag misstänkte att det var vakumbrytaren som inte höll riktigt tätt, så idag tänkte jag öppna den och bekräfta att det var så; och så var det också. Tyvärr räckte det inte med den upptäckten...

Det här ser något mindre roligt ut:
attachment.php

Det finns några fler bilder här.

Förhoppningsvis är det bara packningen mellan kokaren och värmeelementet som är dålig. Var får man tag på en ny packning? Är det något speciellt man bör tänka på när man ska byta den?

Kokaren verkar ha en öppning på undersidan, så det borde vara lätt att tömma den. Är det något problem med att den är helt tom när man sen sätter igång den igen? Dvs måste man göra något speciellt för att värmeelementet inte ska gå sönder? Det finns ingen knapp för att stänga av värmeelementet och maskiner fyller automatiskt på vatten, så har man tur kanske den inte slår på värmen förrän den vet att det finns vatten i?


Sen undrar jag vad det bruna är som ser ut att ha droppat ner. På den här bilden så kan man se att det finns något misstänkt på den högra anslutningen till värmeelementet. Vad kan det vara?
 

PF013

Well-known member
espressoparts.co.uk har det mesta. Jag ska dra en ganska rejäl beställning dit när det blir löningsdax, så om du kan vänta en vecka så kan du få hänga på. Det kan också vara så att jag var förutseende nog att köpa en extra senast jag beställde. Jag ska bara gå ut i verkstan och kolla...

Edit: Nej, inga elementpackningar liggande...
 
Senast ändrad:

duenorth

Well-known member
Jag har en ny teflonpackning och en använd gummi(?)packning at avara om det kan vara till hjälp.
ca 4cm i diameter.
packning.jpg
 

osks

Well-known member
Hur lossar man egentligen på anslutningarna till elementet? Det svarta är nämligen stenhårt, förutom där sladden går in. Var det från början mjukt gummi som man trädde över, eller hur ser de ut som nya? (Och var får man tag på nya sådana, Elfa?)


espressoparts.co.uk har det mesta. Jag ska dra en ganska rejäl beställning dit när det blir löningsdax, så om du kan vänta en vecka så kan du få hänga på.
Jag lyckas inte hitta något på den siten. De skriver inte att de har något till just Grimac och jag hittar inga mått någonstans, så känns lurigt att chansa.

Istället lyckades jag googla fram en reservdels-pdf och http://www.espressoxxl.de/ hade en passande packning (med samma beteckning till och med) så jag beställer nog därifrån rätt snart (om någon annan vill hänga med på beställningen så går det förstås bra!).
 

osks

Well-known member
Ena kabelskon till värmeelementet gick sönder när jag försökte ta bort det stenhårda gummiskyddet som satt ovanpå. Behöver man ha några speciella saker som klarar högre värme här, eller duger det med Clas Ohlson-grejer?

(Många frågor blir det...)
 

Novisen

Well-known member
Ena kabelskon till värmeelementet gick sönder när jag försökte ta bort det stenhårda gummiskyddet som satt ovanpå. Behöver man ha några speciella saker som klarar högre värme här, eller duger det med Clas Ohlson-grejer?

(Många frågor blir det...)

claes ohlson i all ära men tror inte det blir bra.....det du skulle kunna göra när den är tillkopplad är att trä över krympslang och värma tror det skall räcka...
 

osks

Well-known member
claes ohlson i all ära men tror inte det blir bra.....det du skulle kunna göra när den är tillkopplad är att trä över krympslang och värma tror det skall räcka...
Ja, nån krympslang tänkte jag sätta över sen.

Vet inte om det var tydligt, men jag hade alltså tänkt att byta ut kabelskon också och det jag undrade över var om de kabelskor (och krympslang) man kan köpa på Clas Ohlson duger. På Elfa fanns det några som klarade högre temperatur (gäller även krympslangen), men jag vet inte om det behövs eller om det bara är onödigt.
 

Novisen

Well-known member
Ja, nån krympslang tänkte jag sätta över sen.

Vet inte om det var tydligt, men jag hade alltså tänkt att byta ut kabelskon också och det jag undrade över var om de kabelskor (och krympslang) man kan köpa på Clas Ohlson duger. På Elfa fanns det några som klarade högre temperatur (gäller även krympslangen), men jag vet inte om det behövs eller om det bara är onödigt.
Tittade inte efter när jag hade nere min maskin men tror inte det var några speciella kabelskor där men visst det blir ju varmt och så stor extra kostnad tror jag inte det blir för material som tål värme lite bättre..så jag hade nog köpt det när jag tänker efter...:))
 

JKolmo

Well-known member
Har exakt samma läckage på min två år gamla Izzo Alex Duetto, den läcker i värmelementets infästning (på Duetton sitter värmelementet iskruvat underifrån i bryggkokaren).

Jag har för avsikt att täta med gängtejp + fibertejp (istf ny packning) enl rekommendation i denna länk: http://coffeetime.wikidot.com/if-your-heating-element-leaks .

Jag har dock förgäves försökt att skruva ur värmelementet. Det sitter som berget, omöjligt att rubba! Har du lyckats skruva loss ditt värmeelement? Har du något bra tips hur man skall göra?
 

Novisen

Well-known member
Har exakt samma läckage på min två år gamla Izzo Alex Duetto, den läcker i värmelementets infästning (på Duetton sitter värmelementet iskruvat underifrån i bryggkokaren).

Jag har för avsikt att täta med gängtejp + fibertejp (istf ny packning) enl rekommendation i denna länk: http://coffeetime.wikidot.com/if-your-heating-element-leaks .

Jag har dock förgäves försökt att skruva ur värmelementet. Det sitter som berget, omöjligt att rubba! Har du lyckats skruva loss ditt värmeelement? Har du något bra tips hur man skall göra?

Hej...är den gängad fast ??? och är det igenom där det läcker ??? då behövs det nog rätt mycket kraft att lossa det har nog bildats lite avlagringar som gärna håller ett stabilt tag...:)))
 

osks

Well-known member
Jag har dock förgäves försökt att skruva ur värmelementet. Det sitter som berget, omöjligt att rubba! Har du lyckats skruva loss ditt värmeelement? Har du något bra tips hur man skall göra?

Jag lyckades få loss mitt, men det satt ganska hårt och det tog några försök. Svårt att veta hur mycket man vågar ta i också. Fast samtidigt så behövde jag inte göra något speciellt för att det skulle lossna.

Det fanns inte så mycket kalk, däremot ett lager koppar(II)oxid. Elementet före och efter ett citronsyrabad.
 

JKolmo

Well-known member
OK, bara att fortsätta att försöka alltså. Jag vill ogärna ta ur bryggkokaren för att få bättre möjlighet att hålla fast den när jag skruvar ur värmeelementet (bryggkokaren, och allt annat för den delen, sitter mkt trångt till på Duetton).
 

osks

Well-known member
Tittade inte efter när jag hade nere min maskin men tror inte det var några speciella kabelskor där men visst det blir ju varmt och så stor extra kostnad tror jag inte det blir för material som tål värme lite bättre..så jag hade nog köpt det när jag tänker efter...:))

Jag tittade efter kabelskor med isolering som klarade hög värme på Elfa, men de hade inga sådana som passade, så jag tänkte att jag testar med Clas Ohlson i alla fall (enklare och billigare).

Igår fick jag packningarna från espressoxxl.de så då var det dags att testa. Packningen verkar fungera bra, men isoleringen på kabelskon började smälta tidigt så den fick jag klippa bort. Nu testar jag med lite krympslang istället, men jag undrar om den kommer hålla i längden. Kanske måste välja mellan att köpa något som tål lite högre temperatur, eller köra utan.
 
Senast ändrad:

Novisen

Well-known member
Jag tittade efter kabelskor med isolering som klarade hög värme på Elfa, men de hade inga sådana som passade, så jag tänkte att jag testar med Clas Ohlson i alla fall (enklare och billigare).

Igår fick jag packningarna från espressoxxl.de så då var det dags att testa. Packningen verkar fungera bra, men isoleringen på kabelskon började smälta tidigt så den fick jag klippa bort. Nu testar jag med lite krympslang istället, men jag undrar om den kommer hålla i längden. Kanske måste välja mellan att köpa något som tål lite högre temperatur, eller köra utan.
Smälter isoleringen på kabelskon är den antingen av dålig kvalitet eller så blir det för varmt...mitt element är på 3000 watt och jag kan inte se att kabelskorna har tagit skada....
Undrar hur varmt det måste bli innan plasten börjar smälta ?? men det låter lite konstigt....skall se om jag kan finna information....:)))
 

Novisen

Well-known member
Hej igen....var inne på ELFA....det verkar vara stor skillnad..någon till 125 grader och en annan till 75 grader...hmmm
Vilken storlek behöver du ??? så skall jag hjälpa dig hitta..

Anders
 

osks

Well-known member
Hej igen....var inne på ELFA....det verkar vara stor skillnad..någon till 125 grader och en annan till 75 grader...hmmm
Vilken storlek behöver du ??? så skall jag hjälpa dig hitta..

Du får gärna leta, men jag tycker jag har letat rätt noga redan. :)

A = 6-7 mm skulle passa.

De som klarar 125 grader har jag bara sett i upp till 5.3mm. Möjligt att man kan bända isär dom lite så de passar och samtidigt är de relativt dyra (55kr, osäker på hur många man får dock, men förpackningen väger bara 11g), men framför allt så inser jag nu att 125 grader inte mer än vad krympslangen som jag kör med nu klara (från CO).

Däremot kan man istället köpa krympslang som klarar 175 eller 250 grader, och ha som isolering istället.
 

Novisen

Well-known member
Du får gärna leta, men jag tycker jag har letat rätt noga redan. :)

A = 6-7 mm skulle passa.

De som klarar 125 grader har jag bara sett i upp till 5.3mm. Möjligt att man kan bända isär dom lite så de passar och samtidigt är de relativt dyra (55kr, osäker på hur många man får dock, men förpackningen väger bara 11g), men framför allt så inser jag nu att 125 grader inte mer än vad krympslangen som jag kör med nu klara (från CO).

Däremot kan man istället köpa krympslang som klarar 175 eller 250 grader, och ha som isolering istället.

Krympslang är nog det bästa valet....Lycka till...:)))
 

osks

Well-known member
Nu är allt igång igen! Det blev PTFE-krympslang (teflon) till slut. Vet inte om det var nödvändigt, men jag ville inte chansa.

Dags för en andra morgon-espresso. :coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp