Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 36
    Member
    Reg.datum
    jan 2012
    Fyller du då filtret till bredden med malt kaffe, "rakar" av till en slät yta och sedan tampar?

Kommer du då under den lilla kanten i filtret?

Ofta rinner det för fort för mig men pucken är fortfarande för blöt.
    Funderar på att mala jättefint och tamps lite lösare. Kan det lösa problemet?

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2011
    Ni som kör singlar, hur mycket har ni i korgen?

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Struket mått på singelfiltret, något finare malet än för en dubbel. Singelfiltret (och i viss mån även dubbelfiltret) som följer med Rancilio Silvia 2009+ har nån slags tratt som gör det oerhört svårtampat. Jag har köpt ett med rak kant för att underlätta. Lättast är det med trippelfilter. Med http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100875 slipper man ha sönder pucken mot skruven.

Senior Member kafferookies avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av hne Visa inlägg
    Struket mått på singelfiltret, något finare malet än för en dubbel. Singelfiltret (och i viss mån även dubbelfiltret) som följer med Rancilio Silvia 2009+ har nån slags tratt som gör det oerhört svårtampat. Jag har köpt ett med rak kant för att underlätta. Lättast är det med trippelfilter. Med http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100875 slipper man ha sönder pucken mot skruven.
    jasså det är en sådan man skall ha. jag får avtryck från skruven i alla mina puckar. och för att undvika detta får man ju ha minimalt med kaffe i.. men en sak jag inte fattar. Folk säger att man skall överdosera och bara stryka av längs med pf´s överkant och sedan tampa. Detta är omöjligt med rancilia silvia, för gör man detta går det inte få pf i maskinen då kaffet tar emot själva "vattenfiltret"

Reg.datum
    maj 2012
    laborerat fram och tillbaka nu. har även bytt skruven mot en med lägre huvud . men när jag skall köra i dubbelfiltret och fyller upp kaffe upp til kanten och stryker av och tampar, 14 gram. När jag sätter i pf i gruppen så tar det emot vattenfiltret, skall det göra det? Blir mkt kaffe som sitter kvar som måste städas upp efter användning. eller skall jag helt enkelt inte ha så mkt kaffe i, får köra med 10-12 g för att det inte skall ta emot... HJÄLP!

Det blir alltid lite rester som regörs genom att du kör ut lite vatten (ung. 2 sek) och ta en trasa och dra rent lite. Jag har en pidas silvia, rocky och rostar böner själv och vid tillfällen vägt bön mix för en dubbel ********--jag ligger mellan 15-16g. Du får avtryck på skruven på dush filtret på pucken men skall helst inte ha avtryck från filter nätet. Ifall du har malt väldigt fint (rocky 1-3) kan du få problem när du fyller up till kanten att det blir för tätt--annars skall det gå.

Reg.datum
    maj 2012
    Maler på 8-9, fyller till kanten och drar av och tampar rätt hårt. Får ändå avtryck från filter samt skruv. Vill inte fylla på mindre kaffe heller för då e de svårt att få det jämnt när man inte kan dra mot kanten.

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av kafferookie Visa inlägg
    Maler på 8-9, fyller till kanten och drar av och tampar rätt hårt. Får ändå avtryck från filter samt skruv. Vill inte fylla på mindre kaffe heller för då e de svårt att få det jämnt när man inte kan dra mot kanten.
    Får du avtrycken innan eller efter bryggning? Det är bara om du kollar innan bryggning du inte bör få avtryck. Efteråt är det inget konstigt.

Liknande ämnen

1. Hur mycket vatten låter ni rinna igenom
    Av Videoten i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 10:32
  2. Hur mycket doserar ni?
    Av GLC i forum Hantverket
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 22:59
  3. Hur mycket kaffe gör ni av med / månad?
    Av klabbarpan i forum Mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 15:02
  4. Hur mycket kaffe gör ni av med?
    Av kaffe med slice i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 12:38
  5. Hur mycket kaffe dricker ni egentligen?
    Av mårris i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 10:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •