Bodum press

Danne543

Member
Hej!

Jag tänkte bara höra med er hur ni gör för att få en god kopp press-kaffe. Jag gör som det står i beskrivningen. Kokar upp vatten, måttar upp kaffet i kannan och heller i vattnet. Blandar runt med en plastsked och sätter på pressdelen högst upp på kannan. Väntar därefter 3-4 min och pressar långsamt ner. Men om jag inte har mjölk i kaffet tycker jag att det smakar för syrligt på något sätt. Jag gör alltid en kopp kaffe, dvs. 3 skopor kaffe och 3,75 dl vatten.

Måste man göra mer kaffe för att det ska bli bäst? I botten av koppen får jag också alltid lite sump, därför jag kanske tror att man måste göra flera koppar åt gången.

Hur gör ni för att få den bästa koppen press-kaffe?

Tackar för svar!

Mvh
 

hrbrun

Well-known member
6gr kaffe/dl vatten, använd gärna våg. Nymalet, färskrostat kaffe är också bra att ha :)
 

Danne543

Member
6gr kaffe/dl vatten, använd gärna våg. Nymalet, färskrostat kaffe är också bra att ha :)

Ska pröva 6gr/dl vatten med våg och se om det blir någon skillnad. Dock har jag bara prövat zoegas press och gevalias bistro kaffe, vilket kanske inte är så optimalt :). Men jag får pröva med bönor när kaffet är slut och se om det blir någon skillnad.

Mvh
 

göttle

New member
Brukar köra med hela 10g kaffe/100g vatten, funkar kalas! Blir lite mer åt espressohållet och mer kraftfullt.
 

Englund

Well-known member
Min erfarenhet är att en stor presskanna inte gör kaffet lika bra om man fyller den till mindre än hälften. Har inte orkat ta reda på vad det kan bero på, men det har visat sig gång på gång att en mer eller mindre full presskanna gör kaffet bättre. Så här gör jag en perfekt presskanna:

-Bodums 3-kopp presskanna
-Montera bort locket från staven som pressar ner filtret
-Sätt filtret i bottenläge
-Koka upp vatten och häll i en dl i presskannan för att förvärma den
-Mät upp 2,5 kaffemått hela bönor och mal kaffe grovt (J&N Sumatra Gayo är en storfavorit bland våra lite nyare kaffefrälsta kunder)
-Presskannan är nu varm, så häll bort vattnet från den och häll i allt grovmalt kaffe.
-Häll på vatten och starta en timer på 4 minuter.
-Nymalet kaffe skummar en hel del, så rör om så att det sjunker undan och häll på mer vatten.
-Rör gärna om en eller två gånger under dragtiden
-Efter fyra minuter, dra upp filtret så att sumpen avlägsnas från presskannan
-Rengör ev kanten på presskannan eftersom det kan fastna lite sump där.
-Servera och njut. Tänk på att kaffet smakar bäst runt 70 grader, så ha inte för bråttom med att avsluta koppen :)

Många steg och kan verka jobbigt, men efter ett par gånger sitter det i muskelminnet och man gör det helt på rutin.
 

göttle

New member
Min erfarenhet är att en stor presskanna inte gör kaffet lika bra om man fyller den till mindre än hälften. Har inte orkat ta reda på vad det kan bero på, men det har visat sig gång på gång att en mer eller mindre full presskanna gör kaffet bättre. Så här gör jag en perfekt presskanna:

-Bodums 3-kopp presskanna
-Montera bort locket från staven som pressar ner filtret
-Sätt filtret i bottenläge
-Koka upp vatten och häll i en dl i presskannan för att förvärma den
-Mät upp 2,5 kaffemått hela bönor och mal kaffe grovt (J&N Sumatra Gayo är en storfavorit bland våra lite nyare kaffefrälsta kunder)
-Presskannan är nu varm, så häll bort vattnet från den och häll i allt grovmalt kaffe.
-Häll på vatten och starta en timer på 4 minuter.
-Nymalet kaffe skummar en hel del, så rör om så att det sjunker undan och häll på mer vatten.
-Rör gärna om en eller två gånger under dragtiden
-Efter fyra minuter, dra upp filtret så att sumpen avlägsnas från presskannan
-Rengör ev kanten på presskannan eftersom det kan fastna lite sump där.
-Servera och njut. Tänk på att kaffet smakar bäst runt 70 grader, så ha inte för bråttom med att avsluta koppen :)

Många steg och kan verka jobbigt, men efter ett par gånger sitter det i muskelminnet och man gör det helt på rutin.

Spacigt låter det ju! Men man får inte med pressmomentet nu aight? Är det bra?
 

Englund

Well-known member
Pressmomentet i en presskanna är bara till för att skilja det färdiga kaffet från sumpen. I beskrivningen ovan så drar man bort sumpen ur kaffet istället för att pressa ner den under...jag upplever det som att man får en något renare kopp på det viset.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Håller med dig Martin, att dra upp sumpen är grejjen. Lite sulligare, men helt klart bättre.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Tack för supporten Stefan! ...för två (kaffe)tokar kan väl inte ha fel? ;)

Nix, 2 kaffetokar=facit :D

Kan tillägga att jag alltid avslutar med att röra runt rätt kraftigt innan jag drar upp sumpen, vilket gör att sumpen samlar sig mot mitten. = mindre sull på kanterna.
 

Englund

Well-known member
Omrörningen på slutet blev pricken över i:et. Tack för tipset, gjorde faktiskt stor skillnad!
 

AJ

Well-known member
Gick sådär, blev lite kladdigt när jag kom på att jag inte hade ngn papperskorg i närheten :).
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp