Bryggkaffet blir smaklöst och tunt

Enteroten

New member
God afton!

Jag har under en längre tid nu försökt få fram det kaffet jag vill ha. D.v.s. fylligt, mustigt och smakrikt. Men oavsett hur jag bär mig åt så blir resultatet i princip det samma hela tiden: tunt, smaklöst och blaskigt.

Jag brygger i en Moccamaster KBT741 (termosvarianten) och maler mina bönor i en Wilfa CGR-1. Jag har hittills endast använt mig av olika varianter av Zoegasbönor eftersom jag inte vill "öva" på dyrare varianter.

Jag har läst i många trådar här och på andra ställen på internet att man bör mala runt 'medium' för bryggkaffe och att man bör använda ~6-8g bönor per kopp.

Det känns verkligen som att jag har provat det mesta. Har provat 6g upp till 10g per kopp, malningsgrad allt ifrån närmare 'coarse' till nästan 'fine', olika filter, rengjort bryggare och kvarn flertal gånger. Jag upplever att resultatet blir liknande det jag är ute efter när jag rör mig vid de finare malningsgraderna samt runt 8g per kopp, men lik förbannat så får man godare kaffe hemma hos föräldrarna som kör på färdigmalt zoegaskaffe i en halvgammal melittabryggare.

Vad bör jag prova härnäst? Finare bönor? Sälja moccamastern? Byta kvarn?
Jag behöver era råd.

Tack på förhand! :)
 

HE

Well-known member
Jag brygger i en moccamaster och oftast (läs alltid) använder jag färdigmalet kaffe. Kan tipsa om Arvid Nordkvist, Gran Dia eller Festivita. Tycker de smakar bra. Jag doserar en slät skopa per kopp.
Angående att mala själv, frågan är om du inte ska ge dig på finare kaffe som du själv skriver. Det finns ju en hel del svenska kafferosterier som har mycket gott att bjuda på. När jag maler så gör jag det till espresso eller aeropressen och oftast köper jag J&N, kanske mest för att det är det som är lättast att komma över där jag bor.
Lite tips kanske?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Finkaffe behöver ju inte vara dyrkaffe...
Finkaffe kan ju vara färskt kaffe...smakar alltid bättre
Rosta själv
 

hne

Well-known member
6-8g per kopp beror väldigt mycket på hur stor kopp du har. Mindre felmarginal att räkna på en pulver/vatten-kvot. 5-6g/dl är en utgångspunkt som brukar florera runt på internet och som jag själv haft viss framgång med.
 

martink78

Well-known member
Alltså, mammas köttbullar kommer alltid smaka bäst... Och samma kan det vara med kaffe, det är ofta så att folk tycker bäst om det kaffe de är vana att dricka har jag märkt, kanske är det det som är problemet om du verkligen har prövat allt från fint till grovt?
Om du ändå inte vill ge dig så ta med dig av mammas färdigmalda kaffe hem och försök mala lika fint i din Wilfa, kolla upp hur mycket mamma doserar och replikera hennes dosering. Gärna med samma sorts bönor om det går.

Om du redan prövat det så skulle jag go CSI på sumpen (dvs kafferesterna i filtret, inte i kaffekoppen, om du skulle ha en där.. ), jämför hur den ser ut hos mamma och hemma hos dig. Det kan ju hända att du har kanalisering så extraktionen inte blir bra, eller så har hon det.. :) .

Det skulle ju också kunna vara så att kaffet hos mamma står och värms för mycket av kaffebryggaren efter bryggning och då får "mer" smak, om du har en termos så får man ju inte den effekten.

Sedan kan det ju vara vattnet som påverkar smaken, bor ni nära eller långt ifrån varandra. Har du smakat hennes vatten och ditt eget? Nån av er som bor i Skåne/Lund och har dyvatten kanske?

Eller så är det bara så att mammas kärlekfulla närvaro gör att allt kaffe hos henne smakar bättre.. ;)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Nu skrivs det inte så mycket om hur mycket kaffe som bryggs varje gång. Men en sak som påverkar smaken är bryggtiden som i sin tur påverkas av hur många koppar som bryggs. En Moccamaster fungerar bäst när man brygger 1 liter eller liknande. Då blir bryggtiden på ca 4 minuter. Själv så kör jag ca 6-7 gram per dl vatten och brygger oftast 0,5 liter. Tycker det också fungerar okej.

Med en kopp menar man vanligtvis 1,25 dl.

Men kör du mindre mängd vatten så kan du prova att stänga droppstoppet. Låta det ligga i filtret i två minuter och sedan öppna upp. Detta för att förlänga bryggningen och få ut mer smak.
 

Enteroten

New member
Jag tror att jag har kommit underfund med varför jag har det problemet jag har. För det första så använde jag nog lite för lite kaffe per deciliter vatten, jag provade 6g/dl och resultatet blev bättre.

Så tack, hne för det tipset!

Sen tror jag absolut att det kan sitta lite i mitt eget psyke som martink78 antydde, klart att allt smakar bättre hemhemma.

Men det som var den största boven var att jag bryggde för lite kaffe åt gången. Jag provade nu med hela 1l samt 'medium'-grad på malning samt 6g/dl. Och se där, nu sitter jag och avnjuter kaffet som jag vill ha det. Utan att behöva mala allt för fint.

Det är många variabler som ska stämma när man brygger kaffe, men ack så lycklig man blir när man får till det.

Tack återigen för svaren! Nu kan man äntligen börja gå över till lite finare bönor och även kanske i framtiden börja rosta själv! :)
 

Leran

Active member
Jag har samma maskinpark förutom att Moccamastern är den vanliga sorten utan termos. Maler J&N Buena Vista kring medel och doserar 1,5 ggr vanligt färdigmalet Zoega och tycker att det blir alldeles förträffligt! Skönt att veta att ett tryck på knappen ger 5 koppar kaffe på morgonen. Enda problemet som jag upplever är den statiska elektriciteten som får bönrester att yra överallt. Löser det enklast med ett par knackningar i diskhon innan jag häller det i filtret. Njut på!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp