Tips ny Compak K3 Touch för 3000kr ink frakt samt några nybörjar frågor

Fredde86

New member
Hej
Jag är ny här fick min Compak K3 Touch i går. Beställde den från www.coffee24.de/ tog en och en halv vecka innan jag fick den då den var slut på lager först. Väl värt mödan då priset var det bästa jag har hittat drygt 350 euro med frakt! Betalade med banköverföring och har haft bra mailkontakt med coffee24.de då jag är lite osäker på tyska.
Kan verkligen rekommendera denna site då det fungerade bra för mig.
Ser jätte fin ut och var bar paketerad i dubbla kartonger med mycket dämpmatrial i mellan. Jag har börjat pröva mig fram för att få den att mala bra. Har dock lite problem att ställa in rätt malningsgrad, förstår inte riktigt var jag skall läsa av gradskivan. Blir lätt att den antingen slutar mala och bara låter eller att den maler för grovt.
Jag använder mest min espresso maskin samt en aeropress och en moccakanna.
Vad är lämpligt för att hitta rätt metod att skifta dem i mellan och få det rätt malet?

MVH
Fredrik
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad jag förstått så har K3an något sorts spann optimerat för espresso. Jag kunde dock inte hitta några spärrskruvar eller så när jag kollade i min kvarn...

Du kan ju (mycket försiktigt) ta reda på hur kvarnen står när skivorna precis nuddar varandra. Då har du ju nollan. Markera upp denna tydligt (en pil tillklippt av t ex röd eltejp går utmärkt) och utgå därifrån.

Däremot känns det mig vanskligt att markera upp lägen för espresso, aeropress och mocca, eftersom malgraderna kan skifta mellan olika kaffen och med färskheten på kaffet. Annars är det väl bara att hitta dina lägen och tejpa på en markering på gradskivan? Eller så skaffar du dig en Wilfa CGR-1 för allt annat än espresso... ;)

//Stefan (som har dubbla kvarnar för de olika bryggmetoderna men bara en för espresso)
 

runeo

Well-known member
Lite frystejp på nosen gör susen! :)
Startar nya kaffen på 39 på skalan. En nyöppnad påse kan innebära att jag få skruva mot finare malning (lägre värde mot markeringen) ungefär en tiondels skaldel eller mer per dag när jag kör fyller i en 250 gr påse färska bönor.
/Rune, som kör med eeg8000 från Electrolux för aeropress och brikkan
 

Bilagor

  • IMAG1242.jpg
    IMAG1242.jpg
    74.5 KB · Visningar: 89

Fredde86

New member
Tack för dessa tips! Skall pröva detta när jag kommer hem i kväll. Har jag tolkat anvisningarna rätt att man mäster ha den under malning för att kunna justera? Jag gjorde jag inte när jag prövade den i torsdags.
Fredde
 

Mayhem

Well-known member
Har jag tolkat anvisningarna rätt att man mäster ha den under malning för att kunna justera?
Med bönor i malverket bör du inte göra några större justeringar åt det finare hållet, men att göra små justeringar och sedan köra kvarnen någon sekund och justera igen bör gå bra. Justeringar åt det grövre hållet, eller utan bönor i malverket/hoppern, går alltid utmärkt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp