köpa råkaffe

sna_ke

New member
Är det någon som har kontakter för att köpa billigt råkaffe av kvalité.
När jag pratat med en kamrat sa han att gokaffe hade väldigt bra priser när det begav sig. Finns det någon svensk eller utländsk motsvarighet idag.
 

martink78

Well-known member
Alnö är väl billigast tror jag, annars är det dåligt mest ställen som har bra priser i Sverige, beror väl på att volymerna är så låga antar jag..
 

Videoten

Well-known member
Alnö säljer råkaffe, dom kommer även börja sälja Behmor (Eller han tar upp intresseanmälan via hemsidan) så då kanske det tas in mer olika sorters råkaffe i deras sortiment.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Vi jobbar hela tiden mot fler alternativ i sortimentet.
Just nu har jag uppdaterat till 18 råkaffen att välja bland.
Behmor tar vi strax in.
 

sna_ke

New member
Ok, liten följd fråga. Vad tycker ni man ska köpa för sorter för att få en god espresso. Ok hur stor del av varje sort?
 

Gholam

Well-known member
Se innehållsförteckningen på någon espressoblandning från de svenska rosterierna. De brukar lista vilka bönor de har använt. Uppskattningen av en blandning hänger mycket på ens preferenser.
Om jag skulle komma med ett höftskott för en "typisk" blandning så ta 50% konsistensgivande bönor (typ brasiliansk Bourbon), 35% ljusa/kryddiga bönor (Etiopien, Kenya, Guatemala, Colombia, El Salvador, Bolivia) och 15% "dova" smaker (Indien, indonesien, kanske Robusta).
 

petrush

Well-known member
Någon som vet om det finns kvalitets-decaf-råkaffe att köpa nånstans i sverige? Tänker att kanske skulle nyrostat decaf vara helt ok, det torde ju inte bli bättre av att den decaf som finns ofta inte ens har rostdatum på sig / tokgammalt. Calobra?
 

martink78

Well-known member
Det enda stället i Sverige jag hittat som säljer decaf råkaffe öht är http://www.teokaffe.se/rakaffe.html, men det var knappast någon bättre kvalite sist jag kollade (vilket iofs var ett tag sedan nu).
Det är dåligt med decaf utbud i EU, inte ens Hasbean har något större urval. Jag har beställt mitt hos Sweetmarias, de brukar ha ett bra utbud men det är ju en del bök att beställa därifrån, frakttider och tull & moms tillkommer ju. Dessutom måste man beställa en hel del för att frakten inte skall bli för dyr.
Jag köpte för ett tag sedan och har en hel del kvar, mer än vad jag behöver, är du intresserad så kan jag tänka mig att sälja en del till självkostnadspris.
 

petrush

Well-known member
Det vore kul att testa, kanske har du lite rosttips för dem också, förstår att det inte är riktigt likadant.

Intressant vad den svenska butiken skriver "Koffeinet i sig är smaklöst och det är omöjligt att känna någon skillnad mellan koffeinfritt kaffe och vanligt - bra kaffebönor ger gott kaffe, oavsett om det är koffeinfritt eller inte." Känns nästan som falsk marknadsföring, men jag har inget emot attvha fel i det...
 

martink78

Well-known member
Jag har läst lite olika, ibland står det att det är smaklöst, ibland att det är bitter/beskt, antar att det beror på koncentrationen och att det i kaffe egentligen inte märks. Däremot har alla decaf jag testat smakat mindre än vanligt kaffe, men det tror jag beror på processerna som används för att få bort koffeinet, ingen av dem verkar lämna kvar alla smakämnen. Decaf som jag rostar själv smakar däremot helt okej tycker jag, som kvällsallternativ eller när man av andra skäl undviker koffein funkar det utmärkt, det når bara inte de höjder riktigt bra kaffe kan göra. Decaf är ju inte speciellt poppis nånstans och behandlas lite därefter, jag tycker det borde gå att få fram bra sådant kaffe men jag antar att marknaden är för liten.

Rostningen är lite annorlunda eftersom de är skörare och har en mörkare färg redan från början, men tar man det bara lite lugnare så är det inte speciellt svårt egentligen.
 

edtbjon

Well-known member
Välkommen till forumet roos500.
Ja, Mauritz Kaffehus känner man ju till sedan sent 70-tal för min del. Jag fick mina första upplevelser av hur otroligt mycket kaffe kan smaka just där. Även om själva butiken i centrala Gbg är nerlagd så flyttade han verksamheten till västergötland någonstans.
Men hela den här tråden är lite gammal. Det finns ett annat forum här som heter "Rostning" och överst där finns en tråd klistrad med alla aktuella (och några gamla) butiker som tillhandahåller råkaffe.
 

triss

Active member
Mauritz kaffe är värt ett besök om man har vägarna förbi i Herrljunga. Har varit där ett par gånger och handlat råkaffe. mauritzkaffe.se

Har även handlat från rawcoffee.se där är det fri frakt och stort utbud.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp