Behmor

Calobra

Alnö Kaffehus
Känner ni den ljuvliga doften som sprids över landet?
Hälften av de utskickade rostarna hämtades ut av sina nya ägare igår eftermiddag.
Gissar att de flesta körde sin jungfrurost senare på kvällen.
Kul! - bilder och fullständiga redovisningar önskas givetvis...:)
 

bjsulla

Well-known member
Nu luktar det nyrostat i Luleå också, tack vare Calobra! Det blev en Yirgacheffe, lite ljus och med lite för mycket "bakad" smak men helt klart underbar eftersom det är min första egna rostning.
 

Videoten

Well-known member
Så även i Kalix.
Första intrycket av Behmor är lite blandad.
Den är rätt ful, men som tur är så tar den inte så mycket plats så det går lätt att stuva undan den när den inte används.
Sen är ju konstruktionen på chafftrayen under all kritik, fick inte stängt luckan med den inne. Efter konstultation med broder så löstes situationen, har nu en liten krok som jag kan låsa fast handtaget.
Första rosten blev El Salvador San Antonio som gick lite väl länge, vid kylningen så fick jag för mig att öppna luckan en sväng med den påföljd att handtaget till chafftrayen inte gick igen så det for en massa silverhinnor runt i köket och rök en hel del.
Andra rostningen blev Ethiopia Yirgacheffe med mycket bättre lycka.
Båda två har avnjutits i presskanna.
 

Bilagor

  • Yirgacheffe.jpg
    Yirgacheffe.jpg
    82.5 KB · Visningar: 45

Gonk

Member
Väldoft och väldoft... Första rostningen resulterade i brand i maskinen - rekommenderar jag inte, tur jag leker i garaget för gott luktar det inte! Men det gick bra att bära ut den - utan att öppna luckan. Nu är rosten invigd med en fin boquet med svart tjära på insidan, precis som man eldar insdian för att få till smaken i fina whiskyfat. (Jag misstag 2:a cracken för en förlängning av 1:a och från lite oljiga bönor till brand tog det bara några sekunder!) Flera grannar undrade vad som stod på och undrade var rökdofterna kom ifrån.

2:a och 3:e rostningen har däremot gått betydligt bättre.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Att rosta kaffe är som att brygga eller mala eller vad som helst med kaffe. Övning ger färdighet.
Men grundregeln vid rostning är alltid:
1. Gå aldrig ifrån rosten
2. Ha full koll hela tiden

Program och profiler kan vara bra men ögon på bönorna och jämför med lite färdigrostade bönor man har bredvid är överlägset bästa metoden.
Tänk på att det är som att koka mjölk. Händer ingenting, ingenting, ingenting och sen massor på en kort stund.
Brand bör undvikas så klart. Tur i oturen att du var med så att du kunde bära ut rosten och att den klarade sig.
Kör hårt:)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Så även i Kalix.
Sen är ju konstruktionen på chafftrayen under all kritik, fick inte stängt luckan med den inne. Efter konstultation med broder så löstes situationen, har nu en liten krok som jag kan låsa fast handtaget.
Labbade lite med ditt problem - förstår hur du menar - men om man har trayen lite utdragen då man börjar stänga luckan sköts problempunkterna av sig själv.
 

Gholam

Well-known member
Labbade lite med ditt problem - förstår hur du menar - men om man har trayen lite utdragen då man börjar stänga luckan sköts problempunkterna av sig själv.

Man kan ställa chafftrayen långt in och med lika utrymme på vardera sida och stänga igen luckan med en liten smäll.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Och nu då Videoten - en månad har gått.
Erfarenheter från dig och brorsan?
Svårt eller lätt att få rätt rosttid?


Så även i Kalix.
Första intrycket av Behmor är lite blandad.
Den är rätt ful, men som tur är så tar den inte så mycket plats så det går lätt att stuva undan den när den inte används.
Sen är ju konstruktionen på chafftrayen under all kritik, fick inte stängt luckan med den inne. Efter konstultation med broder så löstes situationen, har nu en liten krok som jag kan låsa fast handtaget.
Första rosten blev El Salvador San Antonio som gick lite väl länge, vid kylningen så fick jag för mig att öppna luckan en sväng med den påföljd att handtaget till chafftrayen inte gick igen så det for en massa silverhinnor runt i köket och rök en hel del.
Andra rostningen blev Ethiopia Yirgacheffe med mycket bättre lycka.
Båda två har avnjutits i presskanna.
 

Videoten

Well-known member
Och nu då Videoten - en månad har gått.
Erfarenheter från dig och brorsan?
Svårt eller lätt att få rätt rosttid?

Efter en månad och 10-talet rostar så måste jag säga att det är otroligt roligt att rosta själv.
Jag har hållit mig till P1 och P5 programmen när jag rostar och lyckats få till några guldkorn och några missar (som dock gick att dricka).
Inga bränder har skett i min Behmor, kan dock vara att jag ofast rostar City+ till Full City och inte går på dom här riktigt mörka rostarna.
Då jag är noga att väga bönorna innan och skriva upp rosttiderna så tycker jag det är relativt enkelt att få liknande rostningar varje gång, vet dock inte om hörseln sviker eller om det kan skilja nästan 1minut till första cracken med samma böna, samma program från dag till dag.

Jag rostar under fläkten i köket och frugan är nöjd med detta så det är ingen påtaglig röklukt som blir även fast jag alltid öppnar upp luckan helt när kylprogrammet startar.

Dom negativa sidorna med rosten är förutom chafftrayen (som dock går att åtgärda väldigt enkelt genom en liten metalltråd).
Att man ej kan ta bort gallret som sitter framför värmeelementen (skulle underlätta rengöringen en del).
Samt att man inte kan skapa egna profiler.

Kontentan av det hela är att jag är mycket nöjd med min Behmor, en trevlig rost för en billig penning.
Så funderar man på att börja rosta sitt eget kaffe är det väl inte så mycket att tänka på, speciellt inte nu när den finns att köpa på Svensk mark.
 

bjsulla

Well-known member
Lite synpunkter på Behmor

Chafftrayen är väl det största problemet. Jag löste det genom att böja ner mitten på "flärpen" som är längst in i rosten så att "flärparna" inte kan ligga helt platt när luckan inte pressar på handtaget.

Minus
Tycker fortfarande att den är lite ful men det börjar ge med sig nu
Skulle vara roligt att kunna göra egna rostprofiler
Kylningen efter avslutad rostning skulle kunna vara effektivare
Ingen temperturgivare

Plus
Otroligt lättanvänd
Liten vilket gör det lätt att stuva undan den när den inte används
Väldigt lätt att höra 1:a och 2:a crack under rostningen
Lätt att se bönorna under rostningen
Jämt rostresultat

Överhuvudtaget så måste jag nog säga att jag är väldigt nöjd med min Behmor, har rostat ungefär en gång i veckan och har fått en del riktigt bra resultat.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Och vad är kriteriet för att dra gränsen för färdig rostning? Färgen? Ytglansen? Doften? Smaken? Ljudet? Tiden? Temperaturen? Storleksökningen? Alltihop tillsammans.

Om man var tvungen at välja ett kriterium och inte få de andra vilket smäller högst?
 

bjsulla

Well-known member
Jag har väl inte riktigt hunnit bli speciellt duktig ännu men just nu så går jag nästan uteslutande på ljud och färg. Rostar 225g åt gången och på något av de långsammare programmen. Första gången jag provar nya bönor så brukar jag starta kylningen precis när 2:a crack har börjat och sedan är det provsmakning och noteringar. Nästa omgång av samma bönor så kikar jag på noteringarna och anpassar rosttiden utifrån 1:a crack.

De noteringar som jag brukar anteckna är: Startvikt på bönorna (oftast 225g), Program som jag valde att köra på, Tid 1:a crack, Ev tid när 2:a crack började, Sluttid på rostningen, Slutvikt på bönorna efter rostningen, Noteringar på färg och smak. Jag brukar även sedan gå tillbaka och föra löpande noteringar om jag upptäcker stora smakförändringar några dagar efter jag har rostat och om jag föredrar att köra Espresson lite varmare eller kallare med just den aktuella rostningen.

Eftersom jag rostar ganska så små mängder så brukar det gå ungefär 5 dagar mellan varje gång jag rostar och så fort som jag laddar en ny omgång i kvarnen så sätter jag på en ny rostning så att bönorna har en chans att vila lite innan det är dags att avnjuta dem. Än så länge har allting varit drickbart och vissa omgångar har till och med varit väldigt njutbara.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp