Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 41 till 48 av 54

Ämne: Behmor

Vad bra att du upptäcker manualfelet!
    Lycka till med rostandet.
    Jag driver Alnö Kaffehus. Vi säljer vårt rostade Norrlandskaffe och har alltid bra pris på råkaffe via RostaKaffe.se .

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Kolla här pimpad Behmor
    http://coffee-roasting.blogspot.com/

Känner ni den ljuvliga doften som sprids över landet?
    Hälften av de utskickade rostarna hämtades ut av sina nya ägare igår eftermiddag.
    Gissar att de flesta körde sin jungfrurost senare på kvällen.
    Kul! - bilder och fullständiga redovisningar önskas givetvis...:-)
    Jag driver Alnö Kaffehus. Vi säljer vårt rostade Norrlandskaffe och har alltid bra pris på råkaffe via RostaKaffe.se .

Senior Member bjsullas avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Nu luktar det nyrostat i Luleå också, tack vare Calobra! Det blev en Yirgacheffe, lite ljus och med lite för mycket "bakad" smak men helt klart underbar eftersom det är min första egna rostning.

Så även i Kalix.
    Första intrycket av Behmor är lite blandad.
    Den är rätt ful, men som tur är så tar den inte så mycket plats så det går lätt att stuva undan den när den inte används.
    Sen är ju konstruktionen på chafftrayen under all kritik, fick inte stängt luckan med den inne. Efter konstultation med broder så löstes situationen, har nu en liten krok som jag kan låsa fast handtaget.
    Första rosten blev El Salvador San Antonio som gick lite väl länge, vid kylningen så fick jag för mig att öppna luckan en sväng med den påföljd att handtaget till chafftrayen inte gick igen så det for en massa silverhinnor runt i köket och rök en hel del.
    Andra rostningen blev Ethiopia Yirgacheffe med mycket bättre lycka.
    Båda två har avnjutits i presskanna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Väldoft och väldoft... Första rostningen resulterade i brand i maskinen - rekommenderar jag inte, tur jag leker i garaget för gott luktar det inte! Men det gick bra att bära ut den - utan att öppna luckan. Nu är rosten invigd med en fin boquet med svart tjära på insidan, precis som man eldar insdian för att få till smaken i fina whiskyfat. (Jag misstag 2:a cracken för en förlängning av 1:a och från lite oljiga bönor till brand tog det bara några sekunder!) Flera grannar undrade vad som stod på och undrade var rökdofterna kom ifrån.

2:a och 3:e rostningen har däremot gått betydligt bättre.

Att rosta kaffe är som att brygga eller mala eller vad som helst med kaffe. Övning ger färdighet.
    Men grundregeln vid rostning är alltid:
    1. Gå aldrig ifrån rosten
    2. Ha full koll hela tiden

Program och profiler kan vara bra men ögon på bönorna och jämför med lite färdigrostade bönor man har bredvid är överlägset bästa metoden.
    Tänk på att det är som att koka mjölk. Händer ingenting, ingenting, ingenting och sen massor på en kort stund.
    Brand bör undvikas så klart. Tur i oturen att du var med så att du kunde bära ut rosten och att den klarade sig.
    Kör hårt:-)

Citat Ursprungligen postat av Videoten Visa inlägg
    Så även i Kalix.
    Sen är ju konstruktionen på chafftrayen under all kritik, fick inte stängt luckan med den inne. Efter konstultation med broder så löstes situationen, har nu en liten krok som jag kan låsa fast handtaget.
    Labbade lite med ditt problem - förstår hur du menar - men om man har trayen lite utdragen då man börjar stänga luckan sköts problempunkterna av sig själv.

Liknande ämnen

1. Behmor 1600 rostare
    Av Kaffekrooken i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-23, 13:57
  2. Behmor rostaren
    Av Lassekongo i forum Rostning
    Svar: 375
    Senaste inlägg: 2014-01-24, 21:08
  3. European Behmor - Hasbean
    Av netdk i forum Shopping & konsument
    Svar: 9