Nybörjarfrågor om kaffepress!

MattiasL

Well-known member
På sistone har jag börjat gå ner lite i temperatur på vattnet och tycker jag får fram syra och sötma bättre. Har testat runt 85-90 grader och tycker det känns lovande. Särskilt på hårt rostade bönor tror jag det kan göra nytta.

I övrigt kör jag nog som de flesta andra. 60-70g/l, ca 3-4 min drag tid, ungefär samma malningsgrad som färdigmalet och sen föredrar jag att hälla kaffet i en termos, både för att behålla värme och se till att inte extraktionionen fortsätter.

Men, alla sätt är bra, förutom de dåliga.
 

pojoel

Well-known member
Ifall ni tycker det är jobbigt/tungt att trycka ner pressen efter att det stått (och kaffet flutit upp) kan man röra om, jag gör cirkulerande rörelse med kannan bara, och vänta nån minut så har allt sjunkit och man styr lätt ner pressen. Det finns ju annars risk, som många märkt när de försöker skynda på, att det sprutar ut kaffe genom pipen om man pressar väldigt hårt. Men på "mitt" sätt går det lätt och snabbt utan att det far ut.

Det är väl till och med så att man ska röra om innan man trycker ner?
 

almlof

Member
Trådarkeologi! :)

Alternativa tekniker bitte!!

Jag har testar mig fram, framför allt för att minimera sumpfaktorn. Jag rör inte om på med ett fat som lock och låter kaffet bilda en kaka högst upp. Kakan tas bort efter 3-5min och sen pressar jag resterande.
Tycker det fungerar väldigt bra, har även malt grövre än butikspressokaffe.
Fördelen i min mening är stt kaffet inte fortsätter dra och man får en mer jämn styrka. Har dock märkt att risken för att kaffet skall bli för svagt är stor om maningen blir för grov. Kör 8koppars och 9g per kopp.
 

Englund

Well-known member
Trådarkeologi! :)

Alternativa tekniker bitte!!

Jag har testar mig fram, framför allt för att minimera sumpfaktorn. Jag rör inte om på med ett fat som lock och låter kaffet bilda en kaka högst upp. Kakan tas bort efter 3-5min och sen pressar jag resterande.
Tycker det fungerar väldigt bra, har även malt grövre än butikspressokaffe.
Fördelen i min mening är stt kaffet inte fortsätter dra och man får en mer jämn styrka. Har dock märkt att risken för att kaffet skall bli för svagt är stor om maningen blir för grov. Kör 8koppars och 9g per kopp.

Ja, man kan ha många knep och hyss för sig när man använder en presskanna, men min favoritmetod är att montera bort press-delen från locket och sedan ha den i bottenläge innan kaffe och vatten åker i kannan. På så sätt kan man röra om ordentligt ett par gånger (annars blir inte kaffet bra extraherat), och därefter lyfta upp allt kaffe med pressen som är underst. Bästa metoden jag testat hittills :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp