Nybörjarfrågor om kaffepress!

marabou

New member
Hej!
har precis investerat i en kaffepress. Vill nu lära mig exakt vad man ska göra för att få till gott kaffe. Har googlat och läst en del, men det är några frågor jag inte fått svar på som jag hoppas nån vill hjälpa mig med.
Den jag köpt är för 8 koppar kaffe, kanske en dum fråga men om man som jag brukar, bara vill ha en kopp kaffe åt gången? Självklart går det ju att göra men blir kaffet lika gott eller behöver man en mindre kaffepress? En anledning att jag köpt kaffepress var för att jag inte tyckte det blev gott att göra enbart 1-2 koppar kaffe i min gamla kaffebryggare. Det blev inte så varmt och smakade konstigt.
Men det kanske var bryggaren det var fel på :unsure:
Sen undrar jag vilket det bästa kaffet är för detta ändamålet. Jag tycker om kaffe som är ganska starkt men inte så beskt/syrligt utan mer "runt" i smaken. Brukar köpa Classics mellanrost till kaffebryggaren. Nån som har nåt tips på ett gott kaffe liknande detta som passar till kaffepress?
Jättetacksam för svar!!
 

HE

Well-known member
Det finns en tråd här på forumet som heter panik i butik kolla in den, där efterfrågas kaffe som man kan köpa i diverse matbutiker.
 

dan nilsson

Well-known member
jag kan rekommendera en kvarn, annars bliir det ju bättre bara genom att byta till presskanna, lite sump i botten bara, så spara sista skvätten o försök att hälla "lugnt" så det inte rörs upp i onödan.
Jag upplever att det går, men det blir inte lika bra att inte göra full kanna.
Zoegas har ett kaffe för press som är helt ok, annars funkar Intenzo helt ok, det körde jag med länge....
pröva dej fram o kanske skaffa en 3-koppars presso åxo....
 

martink78

Well-known member
Ja, en Aeropress är en bra investering om du bara brygger enstaka koppar! Du slipper sumpen och får en renare kopp! Dessutom är den mycket lättare att rengöra än en press!
Nackdelen är att den är dyrare, men den är faktiskt värd det.
 

Shaguar

Member
Såklart! Har du ~400 att lägga ska du självklart köpa en Aeropress istället för en liten presskanna! Jag använder min konstant och presskannan har blivit pensionerad (pga sumpen i kannan och att den är jobbig att rengöra).

Sen en bra kvarn på de, tex Hario Skerton. Så har du kommit mycket långt och kommer njuta :)

Just nu kör jag Panama Cruz från Johan&Nyström genom min AP --> Gudomligt! Passar mig perfekt :)
 

kotyok

Member
skaffade du en lite presso så fungerar den utmärkt som mjölkskummare :) bara värma allt i mikron och rycka lite.
AP stora fördel är att den är så varierande. man kan ha alla sorters kaffe, alla malningar och göra alla storlekar.
spännande.
 

Englund

Well-known member
Jag tycker båda har sin plats:

Aeropress = Ful men bäst kaffe
Presskanna = Snygg och bra kaffe

=> Aeropress är perfekt för min egen kopp, medan stora presskannan åker fram vid bjudningar eller vid extremt kaffesug (har en 1,5-liters hemma)
 

Wolfeye

New member
Hej, fortsätter på denna tråd även om den är gammal.

Jag har några frågor om bästa sättet att pressa kaffe. Jag har en press och maler hela bönor i kvarn. Inga dyra kvalitetsprodukter men jag tänkte ändå försöka göra det bästa av det (enligt er).

Hur länge ska det "stå"?
Ska man röra om?
Ska man låta det sjunka (så man kan pressa lätt) eller pressa "direkt"?
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag häller i kaffe och varmt vatten, 65-70g kaffe till en liter vatten. Rör om så att allt blandas, väntar tre minuter sen pressar jag ner filtret.
Därefter är det bara servera och njuta:)
 

liturgius

Well-known member
Läste ett inlägg från Vaxholms kafferosteri där de nämner en alternativ metod där kaffet får dra 10–15 minuter i stället. Jag förstår det som att de använder samma dosering och övriga parametrar. Borde inte kaffet då blir väldigt starkt och beskt? Någon som provat?
 

Sörplarn

Active member
Jag sätter i filter, sedan i med vatten och kaffe. Lite pilligare men istället för att trycka ner kaffet så tar jag med det upp och pressar mot locket när det har dragit färdigt. Sedan kastar jag sumpen och på med locket...häll upp och njut. Upplever att det blir mindre sump och godare kaffe.
 

osks

Well-known member
Läste ett inlägg från Vaxholms kafferosteri där de nämner en alternativ metod där kaffet får dra 10–15 minuter i stället. Jag förstår det som att de använder samma dosering och övriga parametrar. Borde inte kaffet då blir väldigt starkt och beskt? Någon som provat?

Förutom att man nog har rätt grovmalet, så gör låg temperatur att det kan dra längre utan att bli överextraherat. (Typ 70-80 grader menar jag, eller kanske ännu lägre? Har inte läst eller provat själv.)
 

liturgius

Well-known member
Förutom att man nog har rätt grovmalet, så gör låg temperatur att det kan dra längre utan att bli överextraherat. (Typ 70-80 grader menar jag, eller kanske ännu lägre? Har inte läst eller provat själv.)

Det förstås, temperaturen sjunker nog en hel del under 10–15 minuter. Vilket i och för sig vidare leder till att kaffet extraheras på olika gradantal. Hm, hur mycket har det nördats om temperaturkurvor för presskaffe. Jag tänker: 4 minuter konstant 85 °C jämfört med 4 min 85–75 °C.
 

Wolfeye

New member
Ifall ni tycker det är jobbigt/tungt att trycka ner pressen efter att det stått (och kaffet flutit upp) kan man röra om, jag gör cirkulerande rörelse med kannan bara, och vänta nån minut så har allt sjunkit och man styr lätt ner pressen. Det finns ju annars risk, som många märkt när de försöker skynda på, att det sprutar ut kaffe genom pipen om man pressar väldigt hårt. Men på "mitt" sätt går det lätt och snabbt utan att det far ut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp