Liten rost

uggla500

Member
Två sådana här rostar:

http://www.billiecoffee.com/roaster0.htm

lämnade enligt EMS tracking flygplatsen i Taipei idag med adress undertecknad och jag är mycket nyfiken på att testa på att rosta.

De föll mig i smaken eftersom de, för att säga som Kommissarie Morse när han talade om sin Jaguar Mark2 är så härligt "pre-electronic".

Lars

("Grinig gammal gubbe" med likadan kärra som Morse, som just ska börja lära mig göra riktigt kaffe. Förutom rostarna är en begagnad Mazzerkvarn och en ny Pavoni Professional PLH på väg. Alla tilltalar min retrokänsla.)
 

uggla500

Member
Jag beställde två av den anledningen att "konsumentpriset" för en är US$280 och priset för två blev $300. Frakten gick på $110 och skulle ha blivit nästan densamma för en. Tillverkaren är (självklart) intresserad av att sälja flera och jag uttryckte ett visst intresse... Jag vet inte riktigt ännu vad slutnotan hamnar på, det beror väl på tull och moms, men kostnaden per styck borde hamna mellan 1500 och 2000. Om någon är intresserad så kan jag sälja den ena till självkostnadspris. Det skulle vara trevligt att ha någon att bolla idéer med. Observera dock att rostarna kommer från Asien och saknar CE-märkning. Nätspänningen är 220 volt och gasolbrännare får man skaffa själv. (Jag har ett gammalt Primuskök som jag ska slakta. Brännaren därifrån kommer att passa perfekt.)
 

jjalvemo

Active member
Fin! Man blir ju helt klart sugen. Vad är det för tempratur på din gas. Jag har en liten gassvets med propangas, funderar om man kan köra med den..
http://www.sievert.se/sievert_en/metaljet.htm (med annan gasflaska)
. 1925°C verkar den vara specad till. Det känns lite varmt även om det står "Type of Heat: Gas or Propane (Mini-Gas Burner)" på rostsidan. svår att placera
Sen var det ju dethär med att få prylen godkänd av partnern....
 

uggla500

Member
Jag vet inte hur temperaturen blir eftersom rostarna inte har kommit ännu, men gasolbrännaren på videon har gett mig intrycket att Primusbrännaren blir OK. Det går ju att reglera gasen och prova sig fram. Jag tittade på nya brännare men de var dyra. De enda billiga var sådana som satt i campingkök som drevs av engångstuber, men jag vill hellre kunna använda mig av större påfyllnadstuber.
 

martink78

Well-known member
Min Quest var tullen rätt snälla mot, blev ca 10% i avgifter till dem (så jag antar att jag inte åkte på moms?).
 

HE

Well-known member
Ser häftiga ut, så enkelt men ändå småavancerat :)
Allt som brinner borde ju gå att ha under. Bara man kan hålla koll på värmen. Hur gör killen på videon? Jag använder mig mycket av en irmätare så jag ser hur ungefär värme på hela rostningen är. Han har ju sleven, men om det är för varmt så går ju rostningen för fort?
 

uggla500

Member
martink78: "Min Quest var tullen rätt snälla mot, blev ca 10% i avgifter till dem (så jag antar att jag inte åkte på moms?)."

Knepigt. De lägger ju alltid på moms (även på själva tullavgiften och "handläggningskostnaderna"). Jag trodde ett tag att de kanske hade blandat ihop Taiwanesiska- och U.S.-dollar, men det verkar ju inte heller stämma.

HE: "Allt som brinner borde ju gå att ha under. Bara man kan hålla koll på värmen."

Skulle möjligtvis en brännare från ett spritkök fungera, eller blir det inte tillräckligt varmt? Någon som vet?

Calobra: "Någon här som kanske är intresserad av att köpa en Behmor?"

Jag gillar din bild med hundutställningsrosetten! Påminner om ett foto jag såg en gång av den sista Trabanten som rullade av bandet. ;)
 

HE

Well-known member
När jag rostar försöker jag hamna på första crack någonstans runt 10-12 min. Är det för varmt innan så kommer ju första cracken tidigare. Vad du behöver då är ju möjligheten att ställa lågans styrka. eller hur man ska uttrycka det. Vidare så ryker det ju en del så ett garage eller utomhus kanske är att föredra. Allt handlar nog bara om att lyckas värma på trumman utan att omgivande luft tar värmen.
Med andra ord det borde absolut gå med ditt spritkök.
 

uggla500

Member
Kom idag (inte illa jobbat, skickades i fredags, förtullades igår och anlände med posten idag!). Första intrycket är att den är gedignare än förväntat, den rostfria plåten är tjockare än jag hade förväntat mig, och efter att jag har bytt stickpropp har den även snurrat. Ska försöka posta bilder även på trummans insida när jag hinner och hoppas kunna fixa brännarinstallation till helgen.
 

uggla500

Member
Hoppas få tid att plåta och lägga upp några bilder snart - kanske till helgen. Har i varje fall provat att rosta för första gången och det var en upplevelse. Köpte ett av de billiga gasolköken på Jula och slaktade det med plåtsaxen. Hade kanske för hög temperatur eftersom rostningen var klar på sex minuter; får sänka nästa gång. Chaff collectorn verkar meningslös eftersom bara ett minimum hamnade på den -resten flög i väg brinnande. Härlig doft i källaren - jag har gått ned flera gånger bara för att njuta av den...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp