Trasig automatik på K3 touch

ThomasA

New member
Jag har en K3 touch som jag har köpt begagnat. Idag slutade automatiken att fungera på den, först roterade kvarnen lite slumpmässigt i automatikläget även om jag inte tryckte in metallflärpen. Läge 2, d.v.s. kontinuerlig malning fungerade.

Jag plockade isär kvarnen och kikade på elektroniken för att se om något såg trasigt ut men allt såg normalt ut. Nu händer det dock ingenting när flärpen trycks in läge 1, men jag tror inte att det hade något med att jag kikade på kortet att göra. Läge 2 fungerar fortfarande fint.

Någon som har råkat ut för detta?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kan det inte vara microbrytaren (eller kablarna till den) som gett sig? Låter ju som det glappar... Jag antar att du skruvat bort frontpanelen och kikat på den?

Själv har jag tagit bort flärpen och trycker in microbrytaren en eller två gånger manuellt. Tyckte bara att flärpen var i vägen eftersom jag vrider och flyttar runt portat när jag maler...

//Stefan (som bara har en anmärkning att göra på K3an: vill ha den snabbare)
 

Mikael-J

Well-known member
Det skulle även kunna vara knappen på sidan som ballat ur. Jag häller i rätt mängd bönor o använder sedan bara knappen på sidan för att mala rubbet.
 

ThomasA

New member
Kan det inte vara microbrytaren (eller kablarna till den) som gett sig? Låter ju som det glappar... Jag antar att du skruvat bort frontpanelen och kikat på den?

Själv har jag tagit bort flärpen och trycker in microbrytaren en eller två gånger manuellt. Tyckte bara att flärpen var i vägen eftersom jag vrider och flyttar runt portat när jag maler...

//Stefan (som bara har en anmärkning att göra på K3an: vill ha den snabbare)

Jag har bara skruvat loss bottenplattan och kikat på elektroniken och den övre malskivan. Med fronpanel, menar du den plastbit som sitter fram på kvarnen? I så fall, hur tar man bort den? Finns det någon liten guide att kika på kanske?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hela plastframstycket på kvarnen får man loss genom att skruva bort gafflarna. Då kommer man åt bakom utloppet också där det tenderar att samlas gammalt malt kaffe.

//Stefan (som nog inte har en enda kaffepryl som inte skruvats isär och ihop)
 

duenorth

Well-known member
gaffeln är där su sätter portafiltret.

gaffel.jpg

Bild lånad från espresso&me
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp