Vibrerande Rancilio Silvia - tips

Swedish Meat

New member
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet. Som kaffeälskare så köpte jag en begagnad Silvia med en Rocky för ett par månader sedan. Riktigt nöjd med maskinen förutom på en punkt. Oväsendet! Jag har förstått att det är pumpen som sätter hela maskinen i vibrationer. Då jag har koppar ovanpå maskinen för latt få lite värme. Dessa koppar vibrerar och skapar ett riktigt oväsen när man gör en shot. Lite halvskum konstruktion med en plåt som är monterad på det viset så att det vibrerar. Jag tröttnade och satte kort och gott dit en packning runt kanten gjord av eltejp. Funkar klockrent! Så nu är det bara pumpljudet man får leva med. Det vägs naturligtvis upp av det goda kaffe maskinen producerar :)

/Micke
 

ThomasA

New member
Om maskinen vibrerar riktigt mycket så kan det vara bra med en kontroll av gummiupphängningen av pumpen om du inte redan har gjort det. På min Silvia så hade de två gummibitarna kollapsat och pumpen låg direkt mot en skruv och då blir vibrationerna kraftfullare.
 

Swedish Meat

New member
Om maskinen vibrerar riktigt mycket så kan det vara bra med en kontroll av gummiupphängningen av pumpen om du inte redan har gjort det. På min Silvia så hade de två gummibitarna kollapsat och pumpen låg direkt mot en skruv och då blir vibrationerna kraftfullare.

Den tanken hade jag också, men pumpen verkar hänga som den ska. Det är plåten på ovansidan som kanske inte är vad den borde. knackar man lätt på den så skramlar det. Märkligt att man valt att inte ha en skruv i framkant och en i bakkant på plåten. Men efter lite dämpning så låter det inte mycket alls och kopparna står stilla :)

Ingen annan som har problem med vandrande koppar?
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp