Ojämt flöde på Silvia?

stefanbo

Well-known member
Vet inte om jag använt korrekt rubriksättning på denna tråd men here we go... Jag har haft min Silvia lite mer än ett halvår nu och har äntligen börjat få till fina skott med den. Men jag har upptäckt något som gör mig orolig. När jag sätter på bryggknapen utan kaffe i filtret (vid tex rengöring) händer det ibland att det droppar väldigt långsamt. Inte alls det kontinuerliga flödet som det brukar vara utan mycket mindre helt enkelt. Är detta som det ska (jag inbillar mig att det inte är det)? jag tog bort mitt vattenfilter, bor i Uppsala med hårt vatten, för en tid sedan då det var gammalt och har inte satt i något nytt då jag inte orkat beställa. Kan det vara så att maskinen kalkat igen på typ tre månader med i snitt två skott i veckan (ja jag vet att det inte är mycket).

Egentligen borde jag vara glad då jag ju börjat få pli på skotten men borde jag vara orolig?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Flödet ur brygggruppen ska ju alltid vara detsamma om allt står rätt till. Jag vet inte hur mycket kalk ni har i vattnet i Uppsala, men det som fäller ut kalket ur vattnet är värmen. Har du haft maskinen påslagen (mest) hela tiden är det ju inte otroligt att det bildats kalk vid utloppet från kokaren. Eller i bryggruppen(?)...

Låter pumpen ansträngd när du kör maskinen? Som om du extraherar kraftigt överdoserat eller kör med för finmalet kaffe?

Prova att kalka av maskinen ordentligt och se om det hjälper!

//Stefan (som, i jobbet, upplevt kaffeautomater vilka kalkat igen på väldigt kort tid)
 

stefanbo

Well-known member
Jag har som sagt inte kört så många skott i veckan, men det har hänt att maskinen stått på flera timmar då jag tänkt göra kaffe. Ofta har jag satt på den "om jag skulle få tid" (har en tvååring hemma som tar all tid) men sedan inte gjort kaffe. Kan jag se någonstans om det bildats kalk utan att demontera allt för mycket? Kan det vara kalk om fenomenet bara uppstår ibland, borde det inte konstant vara minskat flöde? Jag kan inte med säkerhet säga om maskinen låter ansträngd då jag inte lyssnat specifikt efter det, men ska göra det nu. Ska iaf prova att kalka av för att se om det gör skillnad. Har bara kalkat av en gång för några månader sedan ska också sägas. Återkommer...
 

Tamper

Well-known member
- Prova att "prima" maskinen. Öppna skruven för ånga och kör igång pumpen tills all luft försvinner ur ångröret och det kommer bara ett jämnt flöde av vatten.
- Rengöring och bakspolning. Du bör göra rent maskinen och bakspola regelbundet. Med ett blindfilter eller "gummipluppen" som följer med maskinen samt rengöringmedel (ex:Cleanexpress) så löser du upp kafferester som fastnat i brygggruppen.

- Om ovanstående inte funkar, skruva loss spridarfiltret försiktigt och rengör med cleanexpress. Du kan köra vatten genom maskinen utan spridarfilter, men tänk på att det bli en stråle av varmt vatten som lätt hamnar i närheten av dina privata delar av kroppen.....
Montera tillbaka och provkör.

om problemen kvarstår efter detta, så är en ordentlig avkalkning att rekommendera.
 

stefanbo

Well-known member
Använder cleanexpress hyfsat regelbundet både med bakspolning och när jag lossar spriddarfiltret. Bakspolar med vatten efter varje användning. Ska dock prova att prima. Tack för bra svar stefanböna och ramper!
 

AndersSt

Well-known member
Jag letade upp den här bilden på nätet när jag hade isär min första gången och sedan var lite osäker.
 

Bilagor

  • dsc00251hi9.jpg
    dsc00251hi9.jpg
    99.8 KB · Visningar: 90

stefanbo

Well-known member
Ok. Nu har jag försökt felsöka lite. Har nu avkalkat, det verkade inte vara så mycket kalk i rören. Nästan helt genomskinligt var vattnet som kom ut. Distansen i spridarfiltret ligger rätt. Tog därefter två filmer som jag länkar till här:
http://m.youtube.com/index?client=mv-google&desktop_uri=/&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=N_abObippQg

http://m.youtube.com/index?client=mv-google&desktop_uri=/&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=5iNi-WmHfUE

Som ni ser så kommer det inget alternativt droppar lite dock inte alls så mycket som jag anser är normalt. Därefter kommer det mer vatten men det tar ju en bra stund. En annan film (som sonen raderade) visade hur maskinen nästan chokade och blev tyst som när man har i blindfilter... Hur tycker ni att pumpen låter? Någon som har en aning om vad detta kan vara? Jag gör gärna fler filmer om ni vill se/höra mer.
 

osks

Well-known member
När jag först läste om ojämnt vattenflöde så tänkte jag lite att min Silvia också har det ibland, men när jag såg videon så insåg jag att min fungerar klockrent i jämförelse. Sådär ska det verkligen inte vara.

Kan det vara slangen från vattenbehållaren till pumpen som är klämd någonstans, eller kanske att slangen inte sitter fast på pumpen korrekt?

(Jag hade problem med att följa länkarna, men lyckades få ut dom till slut: http://www.youtube.com/watch?v=N_abObippQ och http://www.youtube.com/watch?v=5iNi-WmHfUE)
 

stefanbo

Well-known member
Tack för länkarna. La upp dem via min telefon och vet inte om de funkade för andra. Ska definitivt kolla slangarna, jag kan ha mixtrat med dem. Återkommer!
 

Tamper

Well-known member
är du säker på att du inte har luft i kokaren?

öppna ångventilen och kör pumpen länge så at det kommer ut en halvliter vatten ur ångröret.
Maskinen behöver inte vara varm.
 

stefanbo

Well-known member
Det verkar inte som om slangarna är klämda på något sätt. Har inte kollat om de sitter fast rätt på kokaren men det verkar orimligt då jag aldrig mixtrar där.

Det kan mycket väl vara luft i kokaren. Märker jag det när jag sprutar ut genom ångmunstycket? Hur isf?
 
Senast ändrad:

stefanbo

Well-known member
En liten rapport kanske är på sin plats då. Provade att spruta ut vatten ur ångmunstycket och det fräste en del innan det kom en hyfsat jämn stråle. Provade därefter att brygga en espresso som i och för sig blev ganska kass men det berodde nog mest på slut bakom spakarna... Det verkar således som om jag fått in luft i kokaren, kanske efter att ha kört pumpen med för lite vatten tanken (alltså tom). Påverkar detta maskinen på längre sikt eller är det bara att hg försöker invika det i fortsättnigen? Hursomhelt så vill jag rikta ett tack till de som med stort tålamod hjälpt mig felsöka. All heder åt er och ert tålamod. Jag återkommer med all säkerhet med fler frågor snart ;)
 

Tamper

Well-known member
Jag brukar köra ut luften efter varje skumning. Då får man ner kokaren snabbt till normaltemp inför nästa skott.
 

osks

Well-known member
Jag har också problem med ojämnt flöde på min Silvia, men jag känner mig dock ganska säker på att det inte är samma orsak till problemet som stefanbo hade.

Problemet är tydligast direkt efter att jag har bryggt en espresso och ska spola lite vatten genom gruppen för att skölja bort kafferester och spola av portafiltret. Ibland fungerar det som normalt, men oftast kommer det mindre vatten än normalt och det känns som det händer oftare och oftare, samt med mindre och mindre vatten, så det känns som nånting blir sämre med tiden.

Jag tycker mig se ett ökat flöde av vatten tillbaka till behållaren när det kommer lite vatten ur gruppen, så jag gissar att det är dit vattnet tar vägen (dvs det läcker inte ner i dropplådan). Jag tycker det verkar som att pumpen går bra hela tiden också.

Att borsta rent gruppen hjälper inte, men det tar ju ändå bara bort utanpåliggande kafferester och de borde inte kunna blockera så mycket att det får vattnet att gå tillbaka. Om jag försöker backflush:a så tar det väldigt lång tid innan tryckets har byggts upp. Men efter 2-3 gånger brukar det lossna och sen kommer det vatten som normalt igen (dvs det tar högst några få sekunder för trycket att byggas upp när man backflush:ar). Det händer dock att det slutar fungera bra igen, utan att jag har bryggt någon ny espresso, och det enda som tycks hjälpa är att backflush:a, men det verkar faktiskt ge resultat.

Jag har dock backflush:at med Puly caff flera gånger och jag tycker aldrig att det verkar vara speciellt mycket smuts som kommer ut när jag backflush:ar, oavsett om jag kör med eller utan rengöringsmedel. Några mindre svarta partiklar kan komma ut, men inte mer än så.

Jag har även gjort rent spridarfiltret ett par gånger och det burkar vara lite kafferester där (inga jättemängder dock). Kan det bli slitet så att mer och mer kaffe åker igenom och fastnar innanför? Det verkar ju billigt att byta, men samtidigt är jag skeptisk till att det kan vara orsaken.

Vattnet här är rätt mjukt, så kalk är inte ett stort problem, men jag testade ändå att köra avkalkning för ett par veckor sedan, utan att det gjorde någon skillnad . Vattnet jag spolade ut såg rent klart ut, så antingen fungerade inte avkalkningen eller så fanns det inga större mängder kalk att få bort.

Någon som har några ytterligare idéer på vad jag kan prova mer för att få ordning på det här?

(Maskinen är från 2006 eller nåt sånt och jag köpte den begagnad för 1.5 år sen, men använde den inte så mycket då och sen stod den oanvänd i ett år fram tills för tre veckor sen, då jag tog fram den igen.)
 

AndersSt

Well-known member
Låter som om din OPV inte fungerar helt som den ska? Den ska ju leda tillbaka vatten till tanken när ett visst tryck uppnåtts. Ej att förväxla med ventilen som leder övertryck från bryggruppen ner i spillbrickan när du stänger av pumpen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp