Rancilio Epoca S1 vs La Spaziale Mini Vivaldi II

Dakhor

Member
Tycker Epocan ser bättre ut men frågan är om den är lika bra?


Rancilio Epoca S1 med tank

http://www.kaffegrossisten.se/shop/show_product_pictures.asp?artnr=20-20590

vs

La Spaziale Mini Vivaldi II

http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=950731



Vivaldin har en separat ånkokare för skummning på 1,2 liter. Medans det står så här på Epocan


"Kokaren i koppar är på hela 3,9 liter..... Värmeväxlare möjliggör skumning av mjölk samtidigt som du brygger espresso. Separat ångrör för skumning av mjölk till Cappuccino och Latte och separat arm för varmvatten till te och andra varma drycker."

Värmeväxlare - vad menar dom.

Jag vill kunna pumpa 4 st espressos samtidigt som jag skummar mjölk till 2-3 cappu:s.


Många pratar sig varma om Vivaldin men hittade inget om Epocan.


/Dak
 

duenorth

Well-known member
Om jag skulle välja mellan dessa två så skulle jag helt klart ha valt Mini Vivaldin.

Epocan har väldigt konstigt upplägg med vad det verkar som samma ångarm som Silvian men med 4 hål. Dess vattentank är lika stor som silvians men kokarn är på 3.9 liter.
Det är en enorm maskin också.

Som sagt är Mini Vivaldin en väldigt bra maskin men det finns fler där ute som kanske passar bättre.

Video klipp på Rancilio Epoca
 

Mayhem

Well-known member
Värmeväxlare - vad menar dom.
Jadu, de menar just att maskinen har en ångkokare med en värmeväxlare för vatten till bryggning. Se avsnittet Single boiler, heat exchanger i artikeln Espresso Machines 101 och bilden i Espresso Machines 202.

Personligen hade jag valt en dubbelkokare alla gånger, dock ingen av de som nämns här i tråden. Fast anslutning för vatten och avlopp skall det vara!
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Mayhem, DCM är en dubbelkokare. Tempstabil som attan, och bra flås i ångan. Men vill man ha fast uppkopping på nätet får man satsa på DC Super Mini.
 

Dakhor

Member
Köp en Dalla Corte Mini så blir du glad :)

Verkar som ett bra alternativ...

Hade detta varit hemma så hade jag köpt nått med fast anslutning men det ska bli en masking för kontoret på jobbet och den kanske måste hänga med på vissa events så fast anslutning är inte aktuellt pga detta.

Ska titta vidare lite.

/Dak
 

Gholam

Well-known member
Det där med fast anslutning låter extremt praktiskt när man tänker på alla gånger man måste fylla tanken och tömma slasken på en "vanlig" maskin (läs min maskin). Samtidigt är frågan om inte man alltid får "gammal" vatten som har stått i rören en lång tid. Visst kan vattnet även stå i tanken någon gång men den byts ut normalt dagligen eller åtminstone varannan dag. Eller flushar ni dagligen i flera minuter?
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
För att kommentera TS så kan jag bara rekommendera en dubbelkokare framför en värmeväxlare. Den ska vara mera temp.stabil och du kan dra en espresso samtidigt som du ångar upp mjölk. Det kan man normalt inte göra med värmeväxlare för hemmabruk (pga kapaciteten i värmeväxlaren och storleken på kokaren). Sedan borde dubbelkokaren vara mindre energikrävande för man kokar upp mindre mängd vatten samt man har möjligheten att stänga av ångkokaren om man inte tänker använda den.
Observera dock att 4 espressos kan du inte göra samtidigt på endast en bryggenhet...(om inte du hittar en exotisk fyrdelad munstycke till portafiltret och delar upp en dubbelespresso i fyra delar)
 

Dakhor

Member
Ser inte bra ut för riktigt bra kaffe på kontoret... Hade min Silvia här ett par veckor.

Teknikerna vart riktigt imponerade och gjorde sina egna Espressos, Cappus osv. Dock gick den inte direkt hem hos Chefen så det får bli nån Jura eller dylikt.

Jaja

/Dak
 

jope

Well-known member
+1 Mini Vivaldi på forumet
Tackar för tråden! Efter att läst denna (och där efter en del andra) föll jag för Mini Vivaldi. Ligger nu i bilen och väntar på att bli uppackad :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp