Dosering till nakenfilter

Eugene Tooms

Well-known member
Fick hem mitt nakenfilter till Silvian i lördags. Lycklig som ett barn provkörde jag naturligtvis omedelbart.
Totalt kaos!
Orden från en annan kund i affären ekade i mitt huvud: "Nu kommer du att se hur kass du är". (Lysande kommentar!)
Inte sedan jag hade min La Pavoni har jag lyckats sprida kaffe över så stor del av köket! Fina och mindre fina strålar av kaffe sprutade åt alla håll, kaffe rann längs filterhandtaget, via alla kökslådor ner på golvet. För säkerhets skull upprepade jag proceduren några gånger. Ett och annat könsord kom över mina läppar.
Efter att ha försökt komma till rätta med doseringen till den gigantiska korgen som följde med filtret tappade jag tålamodet och slet loss den och applicerade Silvians originaldubbelkorg istället. Ett rejält hack i långfingret fick jag på köpet.
Döm om min förvåning när jag blev tvungen att gå ner i malgrad och upp i dosering för att få samma flöde som genom original portafiltret!

Är det någon som kan förklara varför samma malning, dosering och tampning, av samma kaffe i samma filterkorg ger olika extraktionstid beroende på om portafiltret är naket eller med dubbelsprouts?
Är portafiltret så flödeshämmande att det påverkar?

Fler som har samma erfarenhet?
 

jjalvemo

Active member
Det låter som om du fick med ett trippelfilter. kolla home-barista som jag minns har en guide.Det låter helt galet det där med att det skulle vara någon skillnad med samma dubbelfilter. Kanske tampar du olika med de olika handtagen? Du kommer bli nöjd när du får till det med nya handtaget, nakna extraktioner är de vackraste.
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Angående din länk till home-barista: Jag kan inte tänka mig att de på allvar menar att man ska göra en "mid-tamp" och sedan fortsätta doseringen. Hoppa över det steget är mitt råd. Om du behöver packa kaffet under doseringen, slå det försiktigt några gånger rakt ner på tampmattan. Då packas det fluffiga kaffet ihop en aning så du kan fortsätta fylla på.

Edit: vid noggrannare läsning på HB ser jag att de understryker vikten av försiktig tampning. Då känns genast livet bättre. :)
 

hne

Well-known member
Är portafiltret så flödeshämmande att det påverkar?

Fler som har samma erfarenhet?

Ett enkelt sätt att kolla hur flödeshämmande portafiltret är är att pumpa vatten genom de olika handtagen men med samma korg i. Blir det olika volym på samma tid är det handtagets fel. Blir det samma volym men mindre än utan handtaget är det filterkorgen som begränsar.

Jag har precis samma erfarenhet av att spray-måla köket brunt med nakenfilter. Kan det vara kanalisering som gör att det sprayar från ett par av de mer perifert placerade hålen i filterkorgen?
 

Eugene Tooms

Well-known member
"Ett enkelt sätt att kolla hur flödeshämmande portafiltret är är att pumpa vatten genom de olika handtagen men med samma korg i. Blir det olika volym på samma tid är det handtagets fel. Blir det samma volym men mindre än utan handtaget är det filterkorgen som begränsar."

Lika enkelt som genialiskt! Tackar för tipset.
Efter förändring i dosering och malgrad slutade jag spraya köket och fick till riktigt snygga extraktioner med gott kaffe och bra crema som resultat.

Återkommer med rapport om flödesmätning.

Åh jag älskar det här nördiga forumet!
 

Eugene Tooms

Well-known member
Med ledorden Nörderi is the shit inledde jag igår en djupanalys av flödet i filter och handtag.

Hypotes:
Begränsningen i flöde i Silvians original-portafilter jämfört med nakenfiltret gör att flödet blir lägre vid en given malningsgrad och ett givet tamptryck.

Material och metod:Vatten hälldes genom Silvians original-dubbelkorg monterat i dels Silvians original-portafilter och dels i nakenfiltret. Under proceduren hölls korgen så fylld det var möjligt. Tiden mättes från start till dess att en pint var fylld. Proceduren upprepades tre gånger med varje handtag.
Inga som helst statistiska beräkningar är utförda.

Resultat:Tid att tappa upp en pint genom Silvians original-portafilter: 42 sekunder.
Tid att tappa upp en pint genom nakenfiltret: 37 sekunder.

Diskussion:Det verkar som att det ökade motståndet genom Silvians original-portafilter gör att flödet hämmas jämfört med det öppna nakenfiltret. En viss osäkerhet i mätningen föreligger då det dels visade sig vara svårt att hålla ett lagom flöde genom kranen, dels eftersom viss skillnad mellan tidtagningens start och korgens placering under vattenstrålen var oundviklig med den befintliga designen på studien. Antalet mätningar för att uppnå statistiskt säkerhet bedömdes till tre. Detta är taget fritt ur luften och berodde mer på att det var obehagligt att spola kallvatten över filter och fingrar än på matematiska beräkningar. Skillnaden mellan kortaste och längsta tid var max 2 sekunder så jag bedömer att det troligtvis föreligger en skillnad som kan påverka extraktionstiden vid espressobryggande, om än i liten grad. Mer forskning på området är nödvändigt för att kunna dra mer långtgående slutsatser.

Nörderi is the shit, så sant som det var sagt!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp