Nespresso vs dolce gusto

Anna_Fogel

Active member
Hej! Är sugen på en podsmaskin, för enkelhetens skull!
Är helt inne på ngn av nestlés varianter. Men det jag funderar på är hur stor kopp kan man få?
I nuläget dricker jag pressokaffe med ganska mycket mjölk i ett stort glas.
Kommer jag bli besviken på mängden i podsmaskinerna? Blir ju för dyrt med två pods/glas..
Är mest inne på nespresson för deras mjölkskummare, är ju bra att ha om man vill göra presskaffe ngn gång, och kul att skumma själv. Samtidigt som dolce gusto verkar kunna göra större koppar? Och fått bättre betyg här..

Alltså, kan dolce guston göra större mängd kaffe (och då menar jag inte varianten som har en separat mjölkkapsel)? Eller är det bättre att satsa på den "rena" espressomaskinen då jag gärna skummar mjölken själv??

TACK!
 

Anna_Fogel

Active member
Jag har förstått att ni riktiga kaffetokar inte gillar podsmaskinerna så värst, men nån måste väl ha en åsikt? eller ha druckit från nån av dem?
 

Sir Anselm

Well-known member
Har tyvärr väldigt knapp erfarenhet av båda systemen. Men finns det inte en maskin i Dolce Gusto-serien där man kan ställa in vattenmängden själv? Kanske finns inom Nespresso också?
 

Tamper

Well-known member
Nespresso ger dig större urval av kapslar. Jag tycker att dyrare modellerna med mölkskummare skummar halvdant så jag skulle nog rekommendera en liten maskin utan mjölkskummare och en batteridriven lattevisp.

Dock har jag några kollegor som tycker att Latissimas skumning funkar utmärkt.
 

Anna_Fogel

Active member
Har tyvärr väldigt knapp erfarenhet av båda systemen. Men finns det inte en maskin i Dolce Gusto-serien där man kan ställa in vattenmängden själv? Kanske finns inom Nespresso också?

Jo dolce gusto har det, men tar man mer vatten blir väl espresson/kaffet blaskigare? och det vill man ju inte...

Nespresso ger dig större urval av kapslar. Jag tycker att dyrare modellerna med mölkskummare skummar halvdant så jag skulle nog rekommendera en liten maskin utan mjölkskummare och en batteridriven lattevisp.

Dock har jag några kollegor som tycker att Latissimas skumning funkar utmärkt.

Den nespresso varianten jag tänkte mig är citiz and milk, som har en extern mjölkskummare som väl fungerar som en vanlig lattevisp, inte en med inbyggd.
Nespresso verkar ju "bara" ha olika smaker av espresso och lungo vilket max är en 110ml kopp (+mjölk då men det är ju ändå inte så mycket..)
medan dolce gusto i alla fall har en variant som är 200ml..

Fast det allra viktigaste är ju att kaffet blir gott.. skulle fått låna hem maskinerna och provdricka =)
 

Trase

Well-known member
Jo dolce gusto har det, men tar man mer vatten blir väl espresson/kaffet blaskigare? och det vill man ju inte...
...
Nespresso verkar ju "bara" ha olika smaker av espresso och lungo vilket max är en 110ml kopp
...
medan dolce gusto i alla fall har en variant som är 200ml..

Skall man ha någon fördel med podsmaskiner gentemot brygg/presso så skall man inte försöka få ut större värde på kapslarna genom att ta mer vatten!
Tänk helt enkelt på mängden kaffepulver som skapar mängden kaffe!

En nespresso pod innehåller ca 6gram kaffe.
2 st pods är 12gram vilket nästan mostvarar mängden bryggkaffepulver för att göra en kopp kaffe på ca 200ml!

Dvs om du kör så mycket vatten genom EN 6g nespressokapsel att du får en hel kopp kaffe 200 ml av det så blir det tämligen blaskigt...
Jag tror inte du blir jättenöjd med någon av podsmaskinerna då.
Om du "nöjer" dig med 100ml så kan det vara ett smidigt alternativ med nespresso, men det blir betydligt mer vanligt kaffe än espresso!

För att utnyttja en kapsel på "espresso" sätt så skall man inte köra igenom mer än att det blir 20-30 ml (2-3 cl)espressoresultat.
MEN man får inte ha för högt flöde dvs det måste ta minst 10 sekunder för att göra 20-30 ml!
(det kan man styra genom manuell förfuktning - dvs snabbt manuellt starta/stoppa tills det pyser till när "höljet spricker" sen vänta några sekunder innan man kör igång)

Jämför om man tar en enkel espresso på en av de bättre uteställena då använder de kanske 12-15g kaffe för att pressa fram 30 ml!

Jag vet inte hur nespressos "milk" är, men jag har svårt att tro att den kan skapa mjölk som liknar "riktigt" skummad mjölk.
Om du vill satsa på mjölken kan det vara ett alternativ att försöka hitta en billig begagnad "leva-maskin" á la Pavoni som har skumningsmöjlighet.
Då kan du använda den som en ren skummaskin + så småningom kan du prova dig på riktiga espressosar också (om/när andan och kvarn faller på)
 

Anna_Fogel

Active member
Tack för utförligt svar! Men jag hade inte tänkt göra större kopp av samma mängd kaffe, säger ju sig själv att det inte blir bra =)
efter de tester och konsumentrecensioner jag läst verkar mjölkskummaren helt OK, i alla fall verkar den duga för oss som inte vet bättre =)

vad menar du för la pavoni? är inte de rätt dyra? Och menar du att jag ska ha en podsmaskin och en la pavoni bara för att skumme mjölken?? Verkar ju både rätt dyrt och onödigt... men jag kanske missförstod dig?
//Anna
 

Trase

Well-known member
Nej, jag menade inte 2 maskiner:)

Men om du vill ta ut 100ml (1dl) ur en nespressokapsel (spelar ingen roll om det är lungokapsel eller inte!), och vill använda det tillsammans med mycket skummad mjölk typ latte - då kanske du vinner mer på att använda starkt bryggkaffe i kombination med riktigt skummad mjölk. Det var bara för att väcka en alternativ tanke hos dig:)
(om man hittar en beg. leva-pavoni för ca 1500kr)

Då lär du dig ett hantverk - skumma mjölk.
Du har en maskin med stor espresso-potential om du blir sugen på att gå vidare.

Obs - Jag klagar inte på nespresso!
Obs - Jag har inte testat nespressomaskinernas mjölkskumning!
Rätt använt tycker jag att nespresso har större potential än vad de flesta andra på detta forum tycker:)
Men många jobbkollegor som vill ersätta sitt vanliga kaffedrickande blir väldigt lätt "snåla" med kapslarna.
De tar ut 1 dl per kapsel, finner det inte så mkt bättre än std.bryggkaffe och återvänder till det...
 

Anna_Fogel

Active member
Nej, jag menade inte 2 maskiner:)

Men om du vill ta ut 100ml (1dl) ur en nespressokapsel (spelar ingen roll om det är lungokapsel eller inte!), och vill använda det tillsammans med mycket skummad mjölk typ latte - då kanske du vinner mer på att använda starkt bryggkaffe i kombination med riktigt skummad mjölk. Det var bara för att väcka en alternativ tanke hos dig:)
(om man hittar en beg. leva-pavoni för ca 1500kr)

Då lär du dig ett hantverk - skumma mjölk.
Du har en maskin med stor espresso-potential om du blir sugen på att gå vidare.

Obs - Jag klagar inte på nespresso!
Obs - Jag har inte testat nespressomaskinernas mjölkskumning!
Rätt använt tycker jag att nespresso har större potential än vad de flesta andra på detta forum tycker:)
Men många jobbkollegor som vill ersätta sitt vanliga kaffedrickande blir väldigt lätt "snåla" med kapslarna.
De tar ut 1 dl per kapsel, finner det inte så mkt bättre än std.bryggkaffe och återvänder till det...

Aha nu förstår jag hur du menar =) jo det skulle helt klart vara grymt kul med ångarm och skumma mjölk på riktigt! Men det känns inte som man vill lägga 1500 på en "mjölkskummare".. men som du säger så kan man ju göra en riktig espresso ibland då med, men det är det där med att färskt kaffe hemma jämt. Funkar säkert kanon om man bor i storstad, men bor man i skogen är det lite svårt =) och ska man ändå köpa färdigmalen kaffe känns det som man har tappat mycket av grejen med en "riktig" espressomaskin.

oj vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa, bara en tanke till:
visst finns det en manuell typ gaggia som man kan använda till pods? vill minnas att jag läst det, fats det inte är tänkt till det, men det går. eller var det en tillsats man köpte till?
 

Mayhem

Well-known member
Det är liksom fysiskt omöjligt att få ut bra bryggkaffe ur en Nespresso-kapsel då systemet aldrig var designat för detta ändamål från början. En Nespresso-kapsel rymmer cirka 5 gram kaffe och då är det väldigt finmalet och komprimerat. Bryggkaffe kräver betydligt grövre malning och kan inte komprimeras lika mycket, därmed får du nog inte in mer än 3-4 gram bryggmalet kaffe på den volym som finns tillgänglig i en Nespresso-kapsel. Normal dosering för brygg är cirka 6-7 gram kaffe per deciliter vatten. Det räcker att titta på siffrorna för att inse att mängden drickbart brygg man skulle kunna ta ur en Nespresso-kapsel blir väldigt liten. Och då har vi ännu inte tagit hänsyn till att Nespresso-maskinerna alltid extraherar under pumptryck medan de flesta bryggmetoder endast extraheras medelst gravitation. (Någon som vet om andra standarder kör lägre tryck för kapslar som skall ge mer brygg-likt kaffe?)
 

Anna_Fogel

Active member
tack för alla svar, men jag har slutat fundera; idag fick jag av min underbara make; en nespresso citiz&milk!! Hur gott som helst! gjorde en macciato som blev minst lika god som på café! Hur nöjd som helst!
 

AndersSt

Well-known member
Låter bra, lycka till med den!
Jag läste någonstans om att man kunde få till ett slags "preinfusion" även med kapselmaskiner så jag testade det. På vår Dolce Gusto på jobbet startar jag först pumpen några sekunder så att kapseln trycksätts (det pyser till) och kaffet fuktas lätt. Sedan stänger jag av pumpen, väntar några sekunder till innan jag startar den igen. Det hörs på pumpen att den då får jobba lite hårdare och kaffet blir bättre, förmodligen pga en jämnare och effektivare extraktion. Kanske något att prova på din Nespresso?
 

Anna_Fogel

Active member
tack =) hmm vet inte om det går, då nespresson bara har en knapp man trycker på, inte en spak där den är av eller på som dolce guston... men det kanske går ändå, har ju bara gjort två koppar än =)
 

Trase

Well-known member
idag fick jag av min underbara make; en nespresso citiz&milk!

Vad roligt:)
Spännande att se hur bra "milk" presterar.

(det kan man styra genom manuell förfuktning - dvs snabbt manuellt starta/stoppa tills det pyser till när "höljet spricker" sen vänta några sekunder innan man kör igång)

Det går bra - bara att stänga av/på upprepade ggr tills det pyser:)
Rekomenderas verkligen, framförallt för de kapslar som det normalt forsar från!
 

Anna_Fogel

Active member
milk fungerar fint! det blir en del oskumamd mjölk i botten, men det tycker jag är bra då jag gärna har både varm mjölk och skum.

Men alltså, då måste jag knäppa på strömbrytaren, välja espresso/lungo och sedan slå av strömbrytaren när det mitt i? Är det det dåligt för maskinen?? Eller kanske bara jag är som fjantig =)
 

Trase

Well-known member
Går det inte att trycka av/på på espresso/lungo-knapparna?

Det skall helst inte hinna komma ngt kaffe alls efter "puffet".
Vid en lyckad förfuktning så rinner kaffet mycket sakta i en fin stråle väldigt nära gränsen att droppa.
 

Trase

Well-known member
Andra saker man kan prova för att förändra smaken är att ha väldigt
kallt vatten i vattenbehållaren resp. att låta det vara rumstemererat.

Om man lyckas påverka/ändra vattnets temperatur 1-2 grader när det passerar kaffet så påverkar det smaken ganska mycket.
Vissa sorters kapslar trivs bättre med lite varmare resp lite kallare.

Man skall dessutom helst värma upp koppen genom att köra igenom lite vatten genom maskinen utan kapsel i.
Annars finns det risk för att vattnets temperatur förändras under extraktionen.
 

Anna_Fogel

Active member
haha fan vad jag är dum. nä jag tänkte att när väln väl har tryckt på så måste man vänta till den var färdig, ja hjärnan fungerar inte alltid =)
då ska jag definitivt prova det, spec lungokopparna tycker jag rinner alldeles för fort.. återkommer garanterat för fler frågor om det..

Häller oftast i nytt vatten till varje kopp, men det kanske man inte ska göra då!
tack för alla tips! just nu är jag utan pods =( men det kommer 200 imorgon =)
 

Richie72

New member
haha fan vad jag är dum. nä jag tänkte att när väln väl har tryckt på så måste man vänta till den var färdig, ja hjärnan fungerar inte alltid =)
då ska jag definitivt prova det, spec lungokopparna tycker jag rinner alldeles för fort.. återkommer garanterat för fler frågor om det..

Häller oftast i nytt vatten till varje kopp, men det kanske man inte ska göra då!
tack för alla tips! just nu är jag utan pods =( men det kommer 200 imorgon =)

Jag lyfter tråden lite. Nu har det gått ett tag är du fortfarande lika nöjd med din nespressomaskin? Fungerar mjölkskumningen fortfarande? Skulle du köpa något annat om du fick möjlighet?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp