Jura skummar inte mer

elinjani

Active member
Har en två månader gammal Jura Z7 som inte vill skumma mer. Det tjuter lite och mjölken blir inte varm. Det har varit så en gång innan och då har det hjälpt med en grundlig rengöring med medlet Cappucino clean (kör en clean utan medel efter varje skummning annars). Nu har jag kört fyra rengöringar med cappucino clean. Sköjlt munstycket flera gånger (sköljer det annars också). Lagt det i blöt, men inget hjälper. Kan det kommit mjölkrester längre upp i maskinen? Eller är något annat fel?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om det tjuter när du skummar mjölk är det oftast ett tecken på att ångtrycket inte är tillräckligt högt. Kan det vara något med värmningen, månne?

//Stefan (som efter att ha fått ångkokaren utbytt i höstas nu har ångtryck som räcker)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det brukar vara mjölkrester i skummaren som orsakar problem. Speciellt i den övre röret där skumpluppen sitter.
Du kan prova att köra ut ånga utan att ha skummaren monterad. Då ser du ifall ångan från maskinen verkar vara ok. Är det dåligt ångtryck så kan du skruva bort munstycket och se ifall det har kommit upp mjölkrester där.
 

elinjani

Active member
Jag hade missat att man kunde ta ut ”skummningsploppen” och efter att ha rengjort där har det blivit lite bättre. Men, jag är osäker på vad du menar med ”skruva av”. Var är du då? Behövs inte specialverktyg?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag blandade ihop modellerna. Trodde du skrev J7 och på den modellen kan man skruva loss utloppet. Hur det ser ut på Z7 minns jag inte nu. Det kan hända att man behöver ett verktyg. Men bra att den börjar skumma bättre!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp