Yellow Bourbon - svårrostad?

Jacob

Well-known member
Hej hej!

Jag kämpar med att få till Brasilien Yellow Bourbon (J&N) i ugnen, men det vill sig inte. Mitt problem är att bönorna, trots mycket omrörning och skakning av plåt, inte blir jämnt rostade. Några är beiga medan andra börjar bli halvt brända (dock utan den karakteristiska svettningen) så jag måste ta ut plåten. De ser matta och skrovliga ut, en del är spruckna. Det är svårt att höra och se cracken, och skalen släpper inte alls på många bönor.

Jag körde en rost på ca 220° ca 11 min (ej varmluft), ugnen stämmer ganska bra, och en på drygt 200° ca 17 min, med samma resultat. Det händer liksom inget mer med dem mer än att de bränns lite mer.

Resultatet är mycket syrligare än J&N:s rostning, och de nötiga, chokladiga tonerna uteblir.

Är det helt enkelt en svår böna att rosta i ugn eller ska jag chocka dem med mer värme och kortare tid?
 

Friulano

Well-known member
Jag skulle föreslå att du drar upp värmen till 250 och testa med att skaka om plåten mer sällan för att inte förlora värme.
 

martink78

Well-known member
Det råkar inte vara så att hur väl rostade dem är beror av var de låg på plåten? Ugnar brukar ha problem med att ge jämn rostning..
 

Jacob

Well-known member
Friulano: Tack, ska testa. Var väldigt nitisk med omrörandet just pga det problem som martink78 nämner. Värmeförlust kan ha stört processen. När jag tänker efter så har de bästa rostningarna enbart krävt ett par tre skakningar av plåten. Att det blir lite ojämnt pga värmeslingornas utformning går inte att komma ifrån, men det har inte varit nåt jätteproblem tidigare.
 

Jacob

Well-known member
Tack för tipset! Jag testade nu med strax under 250° och rörde/skakade lite snabbt tre gånger. Var klart på nio minuter, och jämnare, finare rostning har jag knappt fått!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp