Hjälp att köpa kaffekvarn

GLC

Well-known member
Vad ska du mala till, espresso eller brygg?

Isomac rekommenderas sällan men återkom med vad du vill ha den till för sorts bryggmetod så kan vi komma med andra tips.
 

runeo

Well-known member
Köpte först en Elektrolux EEG8000 (ca 1350:- MediaMarkt) medan jag enbart drack Aeropress. Sedan jag köpt Silvian så köpte jag en Compak K3 Touch för betydligt mer. Enda nackdelen, om än liten på den förstnämnda, är att du får finjustera millimetrar mellan de fasta stegen. Fungerar dock väldigt bra och lika snabb att ställa in som K3an.
Prisvärd. Inga problem att mala tillräckligt fint, lätt att justera, värmer inte det malda, laddar inte kaffet statiskt, klumpar inte, lätt att få ut det sista och lätt att ta sönder och rengöra.
http://www.electrolux.se/Products/Sm%C3%A5apparater/Kaffe_och_Espresso/%C3%96vriga_kaffetillbeh%C3%B6r/EEG8000
 

Tamper

Well-known member
Hej! En bra kvarn är nästan det viktigaste av allt förutom kaffet.
Generellt så kostar en bra kvarn från ett par tusenlappar och uppåt.

Jag skulle nog inte välja en Isomac som instegskvarn utan att gå upp en nivå till en Rocky, Anfim KS, eller liknande, men nu när jag har bytt upp mig till en begagnad "cafekvarn" så har jag börjat fatta hur enormt stor skillnad det är när man har en bra kvarn med stora inställningsmöjligheter.


Om du berättar lite mer vad du har för maskin och vilken prisnivå som du kan tänka dig, så får du säkert flera svar här.
 

espen

Member
Har selv endt opp med en MiniMazzer (sammen med en La Marzocco GS/3). Jeg brenner kaffe selv og er helt avhenig av trinnløs regulering, da nybrent kaffe krever mer av kværnen enn "gammel" kaffe.
Konkulusjonen må vel bli at man fint kan greie seg med enklere kværner hvis man stort sett kværner butikk innkjøpt kaffe, men om man eksprimenterer med nybrent kaffe (utrolig mye bedre) bør man gå opp et hakk (f.eks til MiniMazzer).
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp