Köpa ny kaffebryggare.

nollan8

Member
Står just nu en billigaste möjliga kaffebryggare som mest användes av sambon tidigare. Eftersom vi har en liten här hemma nu sedan ett år tillbaka är jag förbjuden att köra dubbla cappucino innan jag drar iväg till jobbet på morgonen och står just nu inte ut med kallt hemskt kaffe längre. Har någon några bra alternativ på riktigt bra bryggare?
 

Mayhem

Well-known member
Någon form av Moccamaster brukar väl vara standardsvaret. Själv har jag också bra erfarenhet av Philips Café Gourmet. Och en kvarn givetvis.
 

shamanen

Member
köpte en Moccamaster kbc741 i julas och är väldigt nöjd med den. Dom kostar en slant med verkar va väldigt gedigna saker o väldigt bra värme på kaffet blir det även om du bara gör 1-2 koppar som jag oftast gör.
 
Senast ändrad:

nollan8

Member
Finns det andra lite mer "exotiska" märken som är riktigt bra? Ang mastern, är det vettigt med kalkvarnare? Den modellen Hr väl ingen Auto-avstängning? Automatisk droppskydd eller manuellt? En del frågor....
 

shamanen

Member
Min modell har auto off och kalkvarnare, kalka av skall man ju göra regelbundet oavsett - så börjar lampan lysa e det verkligen hög tid. Min har manuellt droppskydd vad jag läst mig till har många klagat på att de maskiner med automatiskt inte funkat särskilt bra.

Att det sedan är 5 års garanti på maskinen visar ju på att de är seriösa. Alla maskiner skall ju va handbyggda o testade innan enligt vad de säger iaf. Bra saker i övrigt är att så fort vattnet runnit igenom stängs bryggelementet av, så ingen risk för brand. En annan att värmeplattan går att reglera till 2/3 värme så kaffet ej överhettas. Men kaffet skall ju självklart drickas så fort som möjligt.

Av nån anledning har de löjligt många modeller o välja mellan som har små skillnader, satt och läste mycket (som vanligt) innan jag bestämde mig för att det skulle bli denna även om den var lite dyrare. Lycka till med Ditt val men vad det gäller moccamaster såhär långt kan jag inte annat än ge den med beröm godkänt. Nu blir nästa steg att handla en espressomaskin (ännu mer läsande mao:) därav att jag hamnade på denna sida ) .

Jag köpte min här på detta erbjudande som då fanns även i butik, billigaste priset på denna modell och som jag tycker den snyggaste i borstad aluminium http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=205034
 
Senast ändrad:

nollan8

Member
Hamnade själv här för ett par år sedan när jag köpte min Emilia, tappade bara bort användarnamn och lösen (ber om ursäkt för det moderatorer). Läser, funderar och klurar innan alla köp oavsett vad, till mina vänners stora nöje. Köper ofta något, ställer det hemma och söker efter problem eller bättre alternativ tills öppet-köp tiden gått ut innan jag vågar öppna. Väldigt irriterande och stressande beteende faktiskt.

Får väl bli en Moccamaster KBC741, verkar vara det som alla rekommenderar som en bra bryggare.
 

nollan8

Member
Då stor det en moccamaster med manuellt dropskydd, kalkvarnare, två lägen på värmeplattan och Auto-pdf efter 2 timmar bredvid emilian. Ser fram emot morgonen, hoppas det är värt priset, men bryggkaffe blir väl inte bättre än så här.
 

UbbeK

Well-known member
Du köpte väll en kvarn också? Det första redskapet man skall inhandla före något annan.
 

nollan8

Member
Enda anledningen att köra bryggkaffe istället för cappuccio är ljudnivån på morgonen. Vill absolut inte väcka lillan och helst inte mamman heller, enda stunden på dagen man slipper prata med någon och bara dricka kaffe, äta en macka och läsa tidningen. Så att mala kaffe känns inte som någon bra ide ;)

Givetvis har jag en kvarn till espressobryggaren (Quick mill apollo), men det är lite epsressobönor i den. Har en manuell kvarn också (med skeva malskivor i pga postens "varsamma" hantering, lärde mig inte vikten av det förrän det var för sent dock) som man kunde använda kvällen innan. Kanske borde testa det, antar att det inte spelar så stor roll om man har nymalet kaffe i bryggaren i 12 timmar innan man skall brygga?

Kaffet imorse smakade ungefär samma som i den gamla, blaskigt och tunnt. Får nog väga upp kaffet nästa gång, är det 7gr/kopp även till bryggkaffe? Enda skillnaden var väl att kopp 2 var kokhett efter värmen på plattan. Så varmt var det inte tidigare.
 

nollan8

Member
Undrar om inte maskinen skickar ut lite väl kallt vatten, med en skvätt mjölk i är det ljummet direkt ur bryggaren. Samma skvätt mjölk efter 20minuter på värmeplattan är för hett att dricka....
 

bodaniel

Well-known member
Du ska nog undvika att lämna kaffekannan på värmeplattan efter att bryggningen är klar. Att tillföra värme efter bryggning leder snabbt till sämre smak. Själv kör jag på 3/4 värme på plattan och häller upp på termos så snart kaffet är färdigbryggt. Att brygga direkt ner i en termoskanna är nog allra bäst. Prova att värma mjölken (max 65 grader) innan du häller den i kaffet.
 

uggla500

Member
Använder Melitta Look termosbryggare när vi har gäster och är ganska nöjd med den, men, det godaste bryggkaffet får jag när jag använder en gammal Melitta porslinsfilterhållare och kokar upp vattnet på spisen. Ser att det finns flera porslinsfilterhållare för nästan noll och ingenting på Tradera just nu...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp