Är min maskin döende?

Loop

Member
Har haft lite strul med min "gamla" Krups nu ett tag. Let's make a list!
1. När den bygger upp trycket så hör man nån ventil som stängs och när den gjort det så pausar maskinen nån sekund och då rinner det ut lite kaffe vid sidan om rören ner i koppen.
2. Kaffet smakar inte lika bra som för några månader sedan så har fått ställa ner mängden vatten. (Samma sorts bönor btw.)
3. När den släpper på resterande vattentryck så kommer det upp kaffesump i den övre ventilen som används för koppvärme ovanpå maskinen (se bild). För att klargöra så blir det så skitigt efter var eller varannan gång.
4. När den e klar så kan de pysa om maskinen i upp till 5min.

Det finns en skruv som ja ringat in på bilden som jag misstänker öppnar upp så man kanske kan komma åt att göra rent där. Är det värt ett försök eller ska ja låta bli att pilla? :)

Maskinen är ca. 3år gammal nu och kanske är dags för en ny. Den används kanske 3-4ggr om dan MAX men ibland inte alls.

Några tips nån? :mellow:

 

Tamper

Well-known member
Hej! Det är lite svårt att avgöra vad som är fel på din maskin.
Om du tittar där vattnet skall komma ut, är det smutsigt och fyllt med kafferester?
Hur ofta har du rengjort den?
Är den avkalkad?
 

Loop

Member
Jag tog lite tid åt att öppna upp där och såg att hela maskinens innandöme var täckt med kaffe. Jag tog lite tryckluft och blåste rent lite och körde några gånger med rinse. Medan den körde på tittade jag hur den gör och såg att o-ringen på själva pressen är inte tät så den tömmer inte kammaren på allt gammalt ner i behållaren och när den tycker den är klar så frigör den trycket som är kvar och släpper ut ånga och kaffe i maskinen. Jag tittade om jag kan öppna upp mer för att kanske göra rent mer och se över o-ringen men det gick inte utan att ha sönder ett reglage för kvarnen.
Maskinen är 2,5år gammal nu och har bestämt att den får köra på tills den inte kan längre. Kaffet smakar inte konstigt än av ev. rester från gången innan så vi får se.

=)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp