Kaffet smakar illa efter rengöring

Har köpt blindfilter och rengöringsmedel (på kaffemaskinen.se) till min Gaggia Baby. Men trots att jag doserar mycket mindre än vad som anges (1 tsk istället för 1 msk) och att jag kört ca 10 ggr med blindfiltret efteråt (utan rengöringsmedel) och kört igenom en hel behållare vatten så smakar kaffet skit ett antal gånger efter rengöring. (dessutom känns det som att tunga och läppar domnar bort, kan inte vara helt nyttigt :))

Hur gör man för att få bort allt rengöringsmedel? Missar jag nån procedur? Eller måste man helt enkelt brygga ett gäng kaffe och slänga innan den är ok igen?
 

grebdnul

Well-known member
Jag känner igen detdär. Inte domnande läppar dock. Det låter lite udda. Men kaffet smakar helt klart sämre och lite rengöringsmedel efter avkalkning. Men det försvinner efter ett par skott, så det är väl bara att offra några. Har en Gaggia Classic förresten.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Med lite otur kanske du fått kvar rester i spridarfiltret om det satt kvar då du rensade. Skruva bort och skrubba rent.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Hmm, nu blir jag intresserad.
Calobra, skall man inte ha kvar spridarfiltret när man backflushar? Låter som att jag har missat något... Jag sätter bara i blindfiltret och låter pumpen gå 5-10s. (Sedan tar jag loss spridarfiltret och gör rent det separat lite då och då.) Blir det renare, typ högre upp i systemet, om man backflushar utan spridarfiltret på plats? Tacksam om någon kan reda ut detta åt mig!

Ledsen om jag lånar din tråd Mikael. Mitt råd till dig är att flusha genom mer vatten efter rengöringsmedlet. Borde lösa problemet.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Tja man kan väl göra som man vill. Men om du kör en rens med kemiska grejor och sedan skruvar bort filtret för att kolla vad som blev kvar i kanterna runt filtret så...
Jag brukar i allafall skrubba rent det separat.

Renare "högre upp" vet jag väl inte direkt.
 

Mayhem

Well-known member
Jag brukar försöka bakspola dagligen med vatten och någon gång i veckan med rengöringsmedel. Under den dagliga rengöringen tar jag inte bort någonting, men när jag spolar med rengöringsmedel tar jag först bort spridarfiltret och lägger det i en separat kanna med varmt vatten och rengöringsmedel (samt korgar, handtag och allt annat som behöver rengöras).
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp