Maskinångest, La Pavoni vs Rancilio Silvia (har båda, en ska bort)

swirve

Well-known member
Ni måste hjälpa mig bestämma mig. Efter fyndandet av en La Pavoni Europiccola har jag nu två maskiner på bänken, LP:n och en Rancilio Silvia. Regeringen har bestämt att jag bara får ha en framme, så därför funderar jag på att avyttra en av maskinerna men har svårt att bestämma vilken. Skulle gärna få lite input på vad ni anser.
En vanlig kaffedag består av 2 dubbla och kanske 2 cappu (regeringen vill också ha cappu). Vid besök bjuds det oftast på cappu men sällan fler än 4 st, dvs. 2 dubbla.
Jag börjar få lite koll på La Pavonin nu och jag lyckas klämma riktigt goda espressos. I mitt tycke bättre än vad jag lyckas tillverka med Silvia. Det var nog först nu jag riktigt uppskattat ett fruktigt/syrligt kaffe här hemma. Det som är lite konfunderande är att creman är mycket tunnare och ljusare på LP:n så rent visuellt är den sämre, men smaken är mycket bättre. Vid kaffetillverkning lutar det alltså åt LP:n.
Mjölkskummningen blev lite som att lära sig på nytt då LP:n har 3 hål, men jag funderar på att modda detta till ett hål som jag är van vid. Dock kan det nog gå att få riktigt bra microskum med LP:n. På mjölk har alltså RS litet övertag.
På nersidan av LP:n är att det är svårt att vara helt konsekvent i alla parametrar (temepratur, tryck) vilket gör att vissa skott blir sämre. Dessutom kan den nog bara göra 2 dubbla espresso efter varandra innan den blir för varm.
Vad har ni för för- resp nackdelar att komma med?
 

mts

Well-known member
behåll silvian och ge LP till mig? (som ringde strax efter dig på den annonsen)... eller ha LP i sovrummet om du blir sugen på en nattespresso, den låter ju mindre! (idel bra förslag).
Tror någonstans att silvian vinner i det långa loppet, det är ju lite mer meck med manuell maskin som man slipper med silvian.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Jag hade en Pavoni tills jag brände den och skaffade en Silvia som ersättare. Tycker definitivt att jag har bytt upp mig. Det låter iofs som att du lyckas bättre med Pavonin än jag gjorde, men jag får mycket jämnare kvalitet på kaffet i Silvian än jag fick med Pavonin. Sedan är Pavonin snygg och så men i min värld är Silvian helhetsvinnaren.
Nackdelen med att sälja Pavonin nu är att alla förväntar sig att du skall sälja den utan vinst, hehe ;)
 

swirve

Well-known member
Vill gärna behålla bägge, men att ha en maskin stående i förrådet känns lite onödigt. Båda ryms inte att ha framme samtidigt.. Lutar nog åt LP:n ändå, kaffet smakar som sagt bättre i den. I silvian tycker jag inte att jag får ut samma nyanser som med LP:n, det blir liksom lite platt med silivian. Regeringsskifte är inte heller ett alternativ ;P
 

AndersL

Well-known member
En LP bytte plats med en Giada (hade en Classic ett tag också) för ca ett år sedan och det enda som kan få mig att byta ut LPn skulle vara en snygg dubbelkokare med PID (har fortfarande inte hittat någon) eller att jag måste amputera båda mina armar. Silvia är en bra maskin men varken tempstabil eller snabb att byta till ånga. LPn är åtminstonde alltid redo för en ordentlig virvel. Argumentet mot LPn att man inte kan göra mer än 2 cappus är ganska svagt eftersom det nästan är omöjligt på alla enkelkokare också - det tar ju en evighet att växla om till ånga!

Det som dock är bättre på Silvia vs LPn är:
- Om man gillar 60sek ristrettos känns det som armen kommer gå av (både maskin och människa). Elpump kan vara skönt om man har denna fetisch.
- LP väntar inte, när hon är mogen är det nu eller aldrig. Det går inte att trycka på knappen och sedan gå där ifrån utan att veta när du ska komma tillbaka och dra skottet. Miss Silvia kan man alttid få till det med även om man varit iväg och vänsterprasslat alldeles för länge.


-
-
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp