Mahlkönig K30 Vario... var köpa?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Espressomaskiner köper jag helst genom Bellabarista, och Mazzer Minin från ESW. Men vart ska man vända sig för att köpa Mahlkönig K30 till en bra prislapp?

Kan det vara så att vi har någon handlare i Sverige som ger bra priser (långsökt, men inte omöjligt)?

Var har ni andra K30:are köpt era kvarnar?:unsure:
 

Mayhem

Well-known member
De flesta som har K30 här på forumet har nog köpt begagnat från caféer.

ESW har Mahlkönig K30, dock inte under exportavdelningen och inget pris angivet. Men skadar ju inte att maila och fråga!

I Sverige vette fasen, men kollat Prisjakt? Säljs ju under ett par olika namn... Mahlkönig K30 Vario, Ditting KE640, Expobar 30...

Annars kan jag varmt rekommendera Elektra Nino. Grind on demand, 68 mm koniska skivor, snabb som fasen, kanonbra espresso!
 
Senast ändrad:

onyman

Well-known member
Vänta ett tag så kommer det upp en begagnad på blocket, det finns ju ganska många ute på kafeer. Jag skulle nog sikta på att betala runt 8K inkl moms. Jag köpte min twin variant på blocket för 10K, det var ett inbyte hos en icke Mahlkönig handlare så kanske värt att ringa runt och kolla om nån har en inne?

http://www.espressoparts.com/MAHLKONIG_K30TWIN
 

djneo

Well-known member
Köpte min på blocket också alldeles för dyra att köpa nya... Jag kolla runt lite när jag skulle köpa men alla tar mellan 18-23k....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kan köpa den från dig för 11K så har du tjänat pengar på kvarnen. ;)
I övrigt är jag nog för otålig för att vänta på att det ska dyka upp något...
 

onyman

Well-known member
Vill du ha twin då? med twin har du ju vario (finare inställning) och fläkt, vilket är bra när du maler mer än 2kg om dan! :) tar lite mer plast på diskbänk men impar på de flesta! :) Jag finns i Malmö, du är välkommen att kolla in den/testa?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Häpp, jag paxar den för 11K på studs! Måste kolla så den får plats på kaffebänken bara, men annars får jag väl bygga om den eller något... :)

Får tillgång till våra nya lokaler på måndag eftermiddag. Vad är det för mått på den?
 

onyman

Well-known member
Oj, snabba affärer? :) 37cm, bred, 32cm djup med spillbrickan som sticker ut ett par centimeter. 57cm hög med hoppers, 32cm utan. Hos mig går den ej in under köksskåpen så jag kör den stående snett, med endast en hopper imonterad, i den andra kvarnen (utan hopper) kör jag aeropress-malning där jag portionerar enskilt.
 

EspressoChristian

Well-known member
Hej!
Jag tar och bumpar denna tråd då jag har samma fråga om KG.

Vet någon var man kan hitta en Mahlkönig K30 Vario till vettigt pris?
Det stör mig lite att det verkar billigare att beställa ifrån Chris Coffee i USA och betala både moms, frakt och tull än att beställa ifrån Tyskland.

Hur har ni som har kvarnen gjort med kortare hopper för att få plats?

Är ni som har K30 nöjda?
 

Mayhem

Well-known member
Det stör mig lite att det verkar billigare att beställa ifrån Chris Coffee i USA och betala både moms, frakt och tull än att beställa ifrån Tyskland.
Ptja, glöm inte att du även kommer behöva en strömomvandlare i sådana fall. Även om det inte är en enorm extra kostnad så är de ganska stora och måste gömmas undan någonstans...

Om du skall lägga så mycket pengar att du har råd med en sprillans ny high-end kvarn skulle jag tittat på Elektra Nino istället. Jag har själv en sådan hemma i köket och skulle inte vilja byta till något annat som finns på marknaden idag (men drömmen vore förstås en kvarn med samma prestanda men exakt viktbaserad dosering). De få gånger jag använt en K30 har jag upplevt att den klumpat något vansinnigt mycket.
 

EspressoChristian

Well-known member
En Nino hade ju varit fantastiskt, men den blir helt orimligt stor och dyr tror jag. Eller har jag fel uppfattning? Vad finns det för fördelar med Ninon?

När det gäller kostnadsskillnaderna så är det grovt så här:
Chris Coffee 1595 USD
esw.nl 1595 Euro
http://espresso-store.de 1495 Euro

Billigast pris på prisjakt: ca 19-20 ksek..

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Magnet

Member
kolla kaffemekka.dk
där fins den vanliga för 10.000:- danska (ca 12.500:- ) eller varion för ca 11.000:- danska

jag fick min vario home fraktfritt. om dom missat eller om den ingår vet jag inte.
snabb leverans. "+++++"
 
Senast ändrad:

EspressoChristian

Well-known member
Ja, jag hickade till lite där. Trodde att jag skulle kunna köpa min drömkvarn för mycket billigare plötsligt.

Tycker själv fortfarande att det är väldigt konstigt att en kvarn som tillverkas i Tyskland (Mahlkönig) och Schweiz (Ditting) kostar nästan 14 ksek i Europa, men endast 10 ksek i USA. Det kan inte bara moms etc förklara.

Vidare när det gäller klumpar etc så är min uppfattning att Mahlkönig löste detta med en uppdatering av kvarnen under 2010.
Enl. Kaffemekka.dk:
"Kværnhus i messing - fra 2010 leveres Mahlkönig K30 i en ny opdateret udgave, hvor kværnhusets top er lavet i messing - for hurtigere udskiftning af knivene

Silikone flapper - Endnu en 2010 opdatering - forhindrer statisk elektricitet (nul klumper) og sikrer mere ens doseringsvolumen fra shot til shot "

Dessutom använde vi en K30 Twin under Barista Camp i Karlstad i år och jag tyckte personligen att det var den snabbaste, tystaste och mest klumpfria kvarnen jag någonsin använt.

Men då är ju helt ärligt min erfarenhet av proffesionella kvarnar rätt begränsad och en Nino har jag inte ens sett på film.. Bara hört en hel del gott om den.
 
Senast ändrad:

larsa

Well-known member
Det finns en under Köp o Sälj för 8000:-.
Själv är jag lite nyfiken på en ProM, men det är ganska tyst om den. Den är tillräckligt liten för att passa hemma. Men den måste vara bra också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp