Uppskatta bönans innertemperatur utifrån tid och temperatur i rostkammaren?

Friulano

Well-known member
Är det någon som vet om detta går överhuvudtaget givet att temperaturen i kammaren och var bönan är i sin rostprocess?
 

martink78

Well-known member
Det går men är svårt och ger osäkra resultat, jag tror Illy et al har nått kapitel om det i "Espresso Coffee: The Chemistry of Quality". Jag vill minnas att man använder en halvsfär som modell och räknar utifrån den. Men det blir rätt osäkra resultat, inte bara formen utan även bönornas sammansätting och struktur varierar ju mellan bönor och genom processen så jag tror inte det går att använda i rent praktiska sammanhang. Dessutom är det rätt komplicerad mattematik som skall till så de flesta stupar nog redan där.

De flesta använder bönans yttemperatur som indikation, och så länge man rostar relativt långsamt (dvs de rosttider som brukar vara aktuella i specialkaffesammanhang) så tror jag inte skillnaden är så stor mellan kärnans och ytans temp.
 

Friulano

Well-known member
Ok, jag misstänkte att det var rätt komplicerat. Det jag var ute efter var en tabell för att utifrån rosttrummans uppmätta temperatur, och kanske kännedom om variabler såsom bönsort och tid, uppskatta (approximativt) bönans innertemperatur.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Jaha. Instämmer med martink78.
Alldeles för många lösa parametrar som inverkar för att kunna fastslå med en tabell skulle jag säga. Utifrån vissa antaganden som tex bara luft runt bönan med känd temperatur och hastighet osv kan man räkna ut det för en idealböna. Men sen ser ju bönorna så olika ut så det skulle aldrig stämma helt i verklighet.
 

Friulano

Well-known member
Svårt att uppskatta/ganska stor felmarginal i ett uppskattat värde - så långt är det nog klart för de flesta. Så om någon läser inlägget som känner till formler/tabeller för detta så dela gärna med dig. Att vi inte kommer att få en exakt värde det fattar jag redan, Calobra, men hur ofta får man det i statistik? Allt handlar om uppskattningar med olika grader av konfidens.
 

martink78

Well-known member
Jag kan kolla i Illys' bok när jag kommer hem (om jag kommer ihåg det :) ) , den har referenser så det borde att se varifrån beräkningarna hämtats.
Däremot undrar jag som sagt om det är användbart, bara en sådan parameter som som rosttrummans uppmätta temperatur är ju ingen självklarhet vad det är. I min lilla trumrost som har en diamater på 15 cm eller så så diffar temperaturen rätt mycket mellan den probe som är närmast kanten och normalt sitter i bönorna jämfört med den prob som skall mäta lufttemp och alltså sitter högre upp/närmare mitten (de sitter kanske 5 cm från varandra) även när jag kör den tom.
Temperaturen i trumman kan alltså diffa 5-10 grader mellan mina probar. Om man flyttade runt probarna så tror jag diffen skulle kunna bli ännu större, varmast precis där trumman har värmts som längs av elementen (som sitter i den nedre tredjedelen av trumman) och sedan kallast nåstans på motsatta sidan, inte för nära kanten antar jag.

En större trumma borde ge ännu större skillnad skulle jag tro. Vad är det du rostar med?
 

Friulano

Well-known member
Ja gör gärna det.

Jag rostar med en Gene Café men är inte så intresserad egentligen att tillämpa halvsfärsmodellen praktiskt på den, jag kan den numera utifrån lukt, syn och hörsel. Jag är mest intresserad av den statistiska metoden för att uppskatta ett sådant värde och vilka korrigeringar som görs utifrån yttre variabler.
 

martink78

Well-known member
Har kollat nu och hittar tyvärr inga referenser för den biten. Det finns 5 sidor referenser i slutet av kapitlet(!) om rostning men det framgår inte vilka som gäller just detta. Dock så används mest matematiska modeller i övrigt så det är klent med statistik.. Det närmaste är enstaka experiment där man mäter temperaturen i kärnan kontra ytan under en rostning. Gerhar A Jansen's "Coffe Roast Magic - Art - Science" har också ett par sådana för olika rostningmetoder men det blir ju rätt klen statistik av det.. Speciellt som det är olika bönor.. :) Skillnaden är upp til 70 grader i början och ligger sedan på ca 10 grader för en 10 min rostning.
 

martink78

Well-known member
Nöjet är mitt, har ju själv funderat åt det hållet förut... Har du tid/ork så skulle jag rekomendera den akademiska världen, det finns rätt mycket forskning (inte helt oväntat kanske, det är ju big business), det mesta är lite för djuplodande eller har lite annat fokus än vad hemmarostare generellt har (typ hur gör vi för att kunna rosta kaffet på 30s(!)) men det finns en del guldkorn som är begripliga och intressanta också för oss amatörer, om man bara orkar leta.

Hittar du nått får du gärna rapportera!
 

PF013

Well-known member
Underbart! "One bean is drilled in order to insert a thermocouple 4 mm below the surface (internal temperature), and another thermocouple about 0.2 mm below the surface in order to measure the near surface temperature"
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp