Avkalka Silvia med citronsyra?

AndersSt

Well-known member
I går kväll slog det mig att jag aldrig avkalkat min Silvia som jag köpte ny sommaren 2010. Nu bor jag i Halmstad och vi har tydligen väldigt mjukt vatten här men ändå. Övrig rengöring har jag varit duktig med, backflushar regelbundet med Clean Express och håller packning, screen, filterkorgar och PF ordentligt rent.

Så jag gick bort till Ica och köpte mig en påse citronsyra. Blandade med vatten till en mer eller mindre mättad lösning, ca 0,5 dl i en halv liter vatten. Körde igenom så att allt vatten i kokaren byttes ut mot lösningen, även genom ångröret. Lät sedan maskinen stå avslagen ca 30 minuter och körde sedan igenom ett par tankar rent vatten. Kunde i det första som kom ut ana en svag grön missfärgning som jag antar kommer från kopparrören? Inga klumpar eller sörja av kalk vad jag kunde se.

Har jag gjort rätt eller finns det bättre sätt? Jag utgår ifrån att kokaren inte tar stryk av citronsyra eftersom den inte är av aluminium? Citronsyra och aluminium trivs väl inte så bra ihop?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du ska inte stänga av maskinen. Det är det varma vattnet som löser ut kalket och således bör maskinen vara varm för att C-syran ska verka optimalt! Aluminium tycker inte om C-syra, det är helt korrekt!

//Stefan (som i sitt jobb avkalkat både en och hundra maskiner)
 

martink78

Well-known member
Det gröna är väl just kalken som lösts upp? I alla fall blev det mindre och mindre grönt när jag kalkade av min Pavoni i omgångar...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jodå. Grönt vatten efter avkalkning är bra. Flagor är det inte... Däremot är det ju så att en kokare av mässing tar ett tag på sig att svalna och den kalk man får ur maskinen är den kalk som C-syran hinner lösa upp. Har man maskinen igång så bibehålles värmen och då löser man upp mer (om inte all) kalk. Risken finns ju att viss kalk blir kvar annars...

//Stefan (som kalkat av maskiner både med och utan värmen igång; med bättre resultat i det förra läget)
 

AndersSt

Well-known member
Tack för svar. Anledningen till att jag stängde av maskinen var ett klipp på Seattlecoffeegears Youtubekanal där Gail säger att maskinen inte ska vara varm vid avkalkning. Men jag köper ditt resonemang att värmen borde bidra positivt till avkalkningsförloppet. Kör på det nästa gång.

En sista fråga, kan det bli för mycket citronsyra? Hur mycket är lagom?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om jag gör maskinerna på jobbet brukar jag blanda ut tre påsar i drygt en halvliter hett vatten. Sedan fyller ju maskinen upp resten (två och en halv liter totalt tror jag). Det är ju tio gram per påse så det gör ungefär 10 gram/liter. Det är också den doseringen jag kört hemma.

C-syran är ju frätande så för mycket kanske man ska undvika... Vet inte hur silikonslangarna reagerar, men jag vet att ventilhusen i jobbets maskiner kan ta skada om man lämnar c-syran i för länge och då pratar vi om ett till ett par dygn...

//Stefan (som vet att kollegorna vid avkalkning använder två påsar till hela tanken)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Är inte det gröna i vattnet kopparn som har ärgat av sig och det löser upp?

Tror inte det. Maskinerna på jobbet har tankar av rostfritt stål. Vad jag vet ärgar inte den metallen och det vatten som kommer ur tanken efter avkalkning är grönt... ;)

//Stefan (som idag hämtade sin LAT-vinst: en fin metallburk med fint, nyrostat kaffe)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Jag har för mig att jag läste någonstans att Silvian inte mår bra av avkalkning med c-syra. Körde med c-syra i min gamla Pavoni men har kört med dyr-syra i silvian.
Någon som har argument mot c-syra i silvian?
Är inte kemist men kan inte riktigt förstå var problemet skulle ligga i att köra med citronsyra i en mässingskokare. Packningar? Slangar? Övriga delar som kan vara gjorda av Al eller annat som inte gillar c-syran?
 

Karies

Member
Hej åtta och ett halvt år senare :D

Jag letar svar på just det sistnämnda här i tråden, nämligen: finns det några risker att använda c-syra framför finmedel? Jag har en Silvia -12, så det är mässingskokare med värmeelement av koppar om jag förstått det rätt. Senare än så har väl värmeelement av stål? Jag har citronsyra hemma, men vill inte förstöra något. Är samtidigt snål och gillar inte att köpa överprissatta specialmedel som i slutändan innehåller samma saker.

Tack på förhand!
 

Jonken

Well-known member
Det går utmärkt att använda citronsyra. Använd bara inte så mycket som trådstartaren (33%!) - 1-2% räcker.

Ättiksprit 50/50 med vatten är bättre på att lösa upp viss kalk (som citronsyra istället gör hårdare) men nackdelen är ju att det är ganska jobbigt att få bort ättikan efteråt.
 

Karies

Member
Stort tack för snabbt och bra svar! Här på Gotland är väl vattnet i princip en mättad kalklösning, så det får inte gå för långt mellan gångerna.
 

Karies

Member
Ja, jag har kollat på de där, funkar de bra? Jag har en avhärdade i huset så det mesta försvinner väl där, men en viss uppblandning måste man ha. Skadar inte att köpa ett sånt påsfilter också.
 

Jonken

Well-known member
De ska fungera, men det tar tid så fyll tanken så att det får så över dagen/natten. Kan regenereras med salt istället för att bytas ut.

Förhoppningsvis får du godare kaffe också :)
 

Karies

Member
Nu så, avkalkat och klart samt påsfilter inköpt och i bruk sedan någon vecka! En reflektion angående det gröna vattnet som beskrivs ovan, det måste väl ändå ha med materialet i kokare/kopplingar att göra (vilket är mässing och koppar i mitt fall)? När jag avkalkat rostfria saker (tekokare mm) blir det inte grönt.
Det här med att regenerera filterpåsen med salt, hur gör man det rent praktiskt?
 

Eismannen

Well-known member
det är koppar och mässing i silvian, därav det gröna. Spola igenom systemet ordentligt så du får bort majoriteten av det. Kan hända att det smakar något metalliskt de första kopparna men det lägger sig.
 

Jonken

Well-known member
Ja, helst vill man inte ha kraftigt grönt/blått vatten - det är ju kalk man vill få bort, inte mässing/koppar - det som står i början av tråden stämmer inte. Bättre att avkalka försiktigt än att ta i för mycket.

Exakt hur mycket salt (utan jod) man ska använda får du nog fråga tillverkaren/försäljaren - men jag har sett ~15% beskrivet. Samma med tidsåtgången, över natten eller flera dygn.. Kan nog inte bli för mycket i alla fall. Sen måste man skölja tills det inte smakar salt längre.
 

Karies

Member
Jotack, jag blåste igenom två tankar efter avkalkningen för säkerhets skull
Nä, man vill ju inte fräta bort mer än nödvändigt av insidan. Blandar lite försiktigt även fortsättningsvis.

Intressant med saltlösningen, det skall vi testa framöver. Måste vara samma princip som saltavhärdaren jag har i källaren. Tack för all input!
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp