Grind in, Turn on, Steam out...
Jag har för mig att jag läste någonstans att Silvian inte mår bra av avkalkning med c-syra. Körde med c-syra i min gamla Pavoni men har kört med dyr-syra i silvian.
Någon som har argument mot c-syra i silvian?
Är inte kemist men kan inte riktigt förstå var problemet skulle ligga i att köra med citronsyra i en mässingskokare. Packningar? Slangar? Övriga delar som kan vara gjorda av Al eller annat som inte gillar c-syran?
Hej åtta och ett halvt år senare
Jag letar svar på just det sistnämnda här i tråden, nämligen: finns det några risker att använda c-syra framför finmedel? Jag har en Silvia -12, så det är mässingskokare med värmeelement av koppar om jag förstått det rätt. Senare än så har väl värmeelement av stål? Jag har citronsyra hemma, men vill inte förstöra något. Är samtidigt snål och gillar inte att köpa överprissatta specialmedel som i slutändan innehåller samma saker.
Tack på förhand!
Det går utmärkt att använda citronsyra. Använd bara inte så mycket som trådstartaren (33%!) - 1-2% räcker.
Ättiksprit 50/50 med vatten är bättre på att lösa upp viss kalk (som citronsyra istället gör hårdare) men nackdelen är ju att det är ganska jobbigt att få bort ättikan efteråt.
Stort tack för snabbt och bra svar! Här på Gotland är väl vattnet i princip en mättad kalklösning, så det får inte gå för långt mellan gångerna.
Värt att använda någon slags filter då, eller åtminstone https://www.kaffecompagniet.se/baris...er-pase-large/ i tanken.
Ja, jag har kollat på de där, funkar de bra? Jag har en avhärdade i huset så det mesta försvinner väl där, men en viss uppblandning måste man ha. Skadar inte att köpa ett sånt påsfilter också.
De ska fungera, men det tar tid så fyll tanken så att det får så över dagen/natten. Kan regenereras med salt istället för att bytas ut.
Förhoppningsvis får du godare kaffe också![]()
Följ oss!