Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 20 av 20
    Junior Member Kariess avatar
    Reg.datum
    nov 2019
    Nu så, avkalkat och klart samt påsfilter inköpt och i bruk sedan någon vecka! En reflektion angående det gröna vattnet som beskrivs ovan, det måste väl ändå ha med materialet i kokare/kopplingar att göra (vilket är mässing och koppar i mitt fall)? När jag avkalkat rostfria saker (tekokare mm) blir det inte grönt.
    Det här med att regenerera filterpåsen med salt, hur gör man det rent praktiskt?

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    det är koppar och mässing i silvian, därav det gröna. Spola igenom systemet ordentligt så du får bort majoriteten av det. Kan hända att det smakar något metalliskt de första kopparna men det lägger sig.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ja, helst vill man inte ha kraftigt grönt/blått vatten - det är ju kalk man vill få bort, inte mässing/koppar - det som står i början av tråden stämmer inte. Bättre att avkalka försiktigt än att ta i för mycket.

Exakt hur mycket salt (utan jod) man ska använda får du nog fråga tillverkaren/försäljaren - men jag har sett ~15% beskrivet. Samma med tidsåtgången, över natten eller flera dygn.. Kan nog inte bli för mycket i alla fall. Sen måste man skölja tills det inte smakar salt längre.

Junior Member Kariess avatar
    Reg.datum
    nov 2019
    Jotack, jag blåste igenom två tankar efter avkalkningen för säkerhets skull ��
    Nä, man vill ju inte fräta bort mer än nödvändigt av insidan. Blandar lite försiktigt även fortsättningsvis.

Intressant med saltlösningen, det skall vi testa framöver. Måste vara samma princip som saltavhärdaren jag har i källaren. Tack för all input!

Liknande ämnen

1. Avkalka Rancilio Silvia
    Av nikjak i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 12:26
  2. Citronsyra till en Gaggia!?!!
    Av grön i forum Espressomaskiner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 19:53
  3. Backflusha med citronsyra?
    Av YocaL i forum Hårdvara
    Svar: 4