Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 20
    Citat Ursprungligen postat av Videoten Visa inlägg
    Är inte det gröna i vattnet kopparn som har ärgat av sig och det löser upp?
    Tror inte det. Maskinerna på jobbet har tankar av rostfritt stål. Vad jag vet ärgar inte den metallen och det vatten som kommer ur tanken efter avkalkning är grönt...

//Stefan (som idag hämtade sin LAT-vinst: en fin metallburk med fint, nyrostat kaffe)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Jag har för mig att jag läste någonstans att Silvian inte mår bra av avkalkning med c-syra. Körde med c-syra i min gamla Pavoni men har kört med dyr-syra i silvian.
    Någon som har argument mot c-syra i silvian?
    Är inte kemist men kan inte riktigt förstå var problemet skulle ligga i att köra med citronsyra i en mässingskokare. Packningar? Slangar? Övriga delar som kan vara gjorda av Al eller annat som inte gillar c-syran?

Junior Member Kariess avatar
    Reg.datum
    nov 2019
    Hej åtta och ett halvt år senare

Jag letar svar på just det sistnämnda här i tråden, nämligen: finns det några risker att använda c-syra framför finmedel? Jag har en Silvia -12, så det är mässingskokare med värmeelement av koppar om jag förstått det rätt. Senare än så har väl värmeelement av stål? Jag har citronsyra hemma, men vill inte förstöra något. Är samtidigt snål och gillar inte att köpa överprissatta specialmedel som i slutändan innehåller samma saker.

Tack på förhand!

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Det går utmärkt att använda citronsyra. Använd bara inte så mycket som trådstartaren (33%!) - 1-2% räcker.

Ättiksprit 50/50 med vatten är bättre på att lösa upp viss kalk (som citronsyra istället gör hårdare) men nackdelen är ju att det är ganska jobbigt att få bort ättikan efteråt.

Reg.datum
    nov 2019
    Stort tack för snabbt och bra svar! Här på Gotland är väl vattnet i princip en mättad kalklösning, så det får inte gå för långt mellan gångerna.

Reg.datum
    apr 2017
    Värt att använda någon slags filter då, eller åtminstone https://www.kaffecompagniet.se/baris...er-pase-large/ i tanken.

Reg.datum
    nov 2019
    Ja, jag har kollat på de där, funkar de bra? Jag har en avhärdade i huset så det mesta försvinner väl där, men en viss uppblandning måste man ha. Skadar inte att köpa ett sånt påsfilter också.

Reg.datum
    apr 2017
    De ska fungera, men det tar tid så fyll tanken så att det får så över dagen/natten. Kan regenereras med salt istället för att bytas ut.

Förhoppningsvis får du godare kaffe också

Liknande ämnen

1. Avkalka Rancilio Silvia
    Av nikjak i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 12:26
  2. Citronsyra till en Gaggia!?!!
    Av grön i forum Espressomaskiner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 19:53
  3. Backflusha med citronsyra?
    Av YocaL i forum Hårdvara