Var köpa dubbelfilter till Dalla Corte Mini?

Mikael-J

Well-known member
Är det någon som vet var jag kan få tag på ett dubbelfillter till min Dalla Corte Mini? Vet att Baristashopen har, men de har inte haft den på lager på ett tag. Bör man även köpa en smalare "shower holder" (vad det nu heter på Svenska)? För jag förmodar att den som sitter med när man köper maskinen, den till trippelfiltret, är väl tjockare!?

Ett problem som jag tycker mig se är att om man med trippelfiltret inte fyller ända upp till kanten så är det svårare att få kaffet och hamn platt i filerkoppen. Vilket ger problem med kanalisering.
 
Senast ändrad:

danwi

Well-known member
Prova att skicka ett mail till Erik på Baristashopen så fixar han nog fram filterkorgar. Jag frågade honom innan dom fanns i webshopen och det var inga problem att fixa fram då.
 

hrbrun

Well-known member
Jag kör trippelfilter, och doserar 23gr. Funkar bra. En sak man kan göra är att mala lite, lite grövre än där det kanaliserar. Testa det och berätta om det funkade.
 

danwi

Well-known member
Du kan även undvika att knacka på portafiltret om du gör det i samband med tampningen. Knackar man så ökar risken för kanalisering ganska markant.
 

djneo

Well-known member
Har ett dubbelfilter plus ny boilertryckmätare påväg från Erik på baristashopen idag... grym service av Erik som hjälpte till att jaga tag på dessa saker...
 

Mikael-J

Well-known member
Jag kör trippelfilter, och doserar 23gr. Funkar bra. En sak man kan göra är att mala lite, lite grövre än där det kanaliserar. Testa det och berätta om det funkade.

Jag har följt dina råd och använt 22gr som funkar riktigt bra. Man får tokfeta espressos. Det enda är att kaffet man köper kostar ju en del så om man kan få ut fem extra godingar på en 250grams påse så vore det nice. Samt att när jag testat med lite mindre mängd kaffe i tripplefiltret så får jag lättare kanalisering.
 

Mikael-J

Well-known member
Du kan även undvika att knacka på portafiltret om du gör det i samband med tampningen. Knackar man så ökar risken för kanalisering ganska markant.

Ja jag knackar lite, men jag kör med BaristaCamp09-stilen. Dvs att inte knacka med tampern mot filtret utan lätt banka hela handtaget rakt ner så att inte pucken slås mot ena sida utan trycks lätt nedåt och tar med kaffet på sidorna. Det var rådet som DC gav oss på Campet.
 

Mikael-J

Well-known member
Har ett dubbelfilter plus ny boilertryckmätare påväg från Erik på baristashopen idag... grym service av Erik som hjälpte till att jaga tag på dessa saker...

Nice! Såg att Erik precis fått in 10st dubbelfilter. Ska beställa genast. Måste ju testa det som finns. Köpte du eller har du redan en smalare "shower holder" som du tänker använda till dubbelfiltret? Eller ska det funka med fetingen som sitter i vid leverans?
 

djneo

Well-known member
Nice! Såg att Erik precis fått in 10st dubbelfilter. Ska beställa genast. Måste ju testa det som finns. Köpte du eller har du redan en smalare "shower holder" som du tänker använda till dubbelfiltret? Eller ska det funka med fetingen som sitter i vid leverans?

Jag kör på det som sitter i maskinen till en början...
 

Mikael-J

Well-known member
Erik på Baristashopen trodde att det var den smalare varianten som satt i vid leverans. Så den borde funka bra till dubbelfiltret sa han.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp