Hur låter din definition på specialkaffe? Det verkar inte finnas någon universell beskrivning av vad som ska räknas dit. Beskrivningen på www.scae.se lämnar en hel del att önska.
Så... Vad är specialkaffe för dig?
Hur låter din definition på specialkaffe? Det verkar inte finnas någon universell beskrivning av vad som ska räknas dit. Beskrivningen på www.scae.se lämnar en hel del att önska.
Så... Vad är specialkaffe för dig?
Dyrt....... eller värt varenda krona?
Skämt åsido, det är för mig svårt att säga. Det är lätt att det går inflation i en beskrivning. Ta t.ex. choklad med 70% kakao. 70% är ingen som helst kvalitetsgaranti.
Några ord som virvlar förbi är ursprung, kvalitet, kontroll över produktion och transportkedjan och rostat för hand.
( men det påstår väl alla kafferosterier att de har?)
Några funderingar från min sida:
Kan ett multinationellt storföretag producera specialkaffe?
Måste det vara hela bönor?
Har storleken på LOT:en nån betydelse?
Det finns en definition. Den påbjuder att kaffet behandlas med största omsorg från "seed to cup".
Nu har jag läst igenom vad Don Holly på SCAA skriver i din länk, Jay. Så de bästa bönorna processas väl, rostas med omsorg och ska bryggas med kärlek (Fritt översatt, men tydligare än sådär är det knappt).
Sedan går jag in på zoegas hemsida och läser om deras kaffen. Verkar matcha Don´s definition.
Om jag köper COE-kaffe från Åre Kafferosteri och brygger i en vanlig elbryggare, förlorar det sin specialkaffe-stämpel då?
Det är spännande att tänja på gränserna lite. Måste vi ha en definition? Vem kan sätta stämpeln på sina kaffepaket? Vad svarar vi de oinvigda människor som frågar vad specialkaffe är, kort och lättbegripligt?
Då läser du slarvigt. Läs om, läs rätt.
Speciality = speciality grade. Varför skulle vi kalla kaffen med lägre grad eller uppenbara defekter för special kaffe bara för att det roar oss?
Här finns ytterligare info om Speciality Grade.The Green Coffee Classification Chart produced by SCAA Executive Director, Ted Lingle, years ago clearly defines specialty coffee in the green bean phase: a coffee that has no defects and has a distinctive character in the cup. The grade just below specialty, labeled as "premium," helps to clarify the issue even further. The premium grade also has no primary defects, but does not necessarily evidence distinctive character. This clarification, more than any other, helps start the definition for specialty on the right note. It is not only that the coffee doesn't taste bad; to be considered specialty it must be notably good
Nu börjar det likna något som tillochmed jag förstår.
Hur kommer det sig att det inte finns en svensk översättning av denna sida på scae.se? Kan det vara att den (definitionen) är för snäv för att Scaes medlemsföretag skall känna sig bekväma med att kalla sitt kaffe specialkaffe? Jag vet inte. Jag påstår inte. Jag frågar allra ödmukast.
Specialkaffe är ett luddig begrepp som jag istället skulle vilja använda som en ledstjärna eller liknande. Arbetar man med specialkaffe gör man sitt bästa och kompromissar inte. Men egentligen skulle jag vilja skrota begreppet specialkaffe. För jag har aldrig hört talas om specialmat, specialchoklad eller specialvin. Varför ska det då finnas något som heter specialkaffe? Jag tror att när tiden är mogen så kommer vi inte prata så mycket om specialkaffe utan istället om kaffegårdar och rosterier.
Eva skrev ett inlägg om specialkaffe på Åres blogg för ett tag sedan. Det har många säkert redan läst men kan vara värt att länka till igen: http://arekafferosteri.blogspot.com/...lkaffe-ar.html
Men som sagt, begreppet specialkaffe är ganska otydligt. Det enda som jag tror alla kan komma överens om är att det handlar om kaffe som fått 80 av 100 poäng, råkaffe av hög kvalitet. Sen blir det virrigt...
/ Henrik - Kaffebar och kaffebutik online : www.smakfamiljen.se
Följ oss!