Vad är specialkaffe?

Molarin

Well-known member
Hur låter din definition på specialkaffe? Det verkar inte finnas någon universell beskrivning av vad som ska räknas dit. Beskrivningen på www.scae.se lämnar en hel del att önska.

Så... Vad är specialkaffe för dig?
 

Tamper

Well-known member
Dyrt....... eller värt varenda krona?

Skämt åsido, det är för mig svårt att säga. Det är lätt att det går inflation i en beskrivning. Ta t.ex. choklad med 70% kakao. 70% är ingen som helst kvalitetsgaranti.

Några ord som virvlar förbi är ursprung, kvalitet, kontroll över produktion och transportkedjan och rostat för hand.
( men det påstår väl alla kafferosterier att de har?)

Några funderingar från min sida:
Kan ett multinationellt storföretag producera specialkaffe?
Måste det vara hela bönor?
Har storleken på LOT:en nån betydelse?
 

Jay

Well-known member
Det finns en definition (trasig länk / admin). Den påbjuder att kaffet behandlas med största omsorg från "seed to cup".
 
Senast redigerad av en moderator:

Molarin

Well-known member
Nu har jag läst igenom vad Don Holly på SCAA skriver i din länk, Jay. Så de bästa bönorna processas väl, rostas med omsorg och ska bryggas med kärlek (Fritt översatt, men tydligare än sådär är det knappt).

Sedan går jag in på zoegas hemsida och läser om deras kaffen. Verkar matcha Don´s definition.

Om jag köper COE-kaffe från Åre Kafferosteri och brygger i en vanlig elbryggare, förlorar det sin specialkaffe-stämpel då?

Det är spännande att tänja på gränserna lite. Måste vi ha en definition? Vem kan sätta stämpeln på sina kaffepaket? Vad svarar vi de oinvigda människor som frågar vad specialkaffe är, kort och lättbegripligt?
 

Jay

Well-known member
Då läser du slarvigt. Läs om, läs rätt.
Speciality = speciality grade. Varför skulle vi kalla kaffen med lägre grad eller uppenbara defekter för special kaffe bara för att det roar oss?
 

Jay

Well-known member
The Green Coffee Classification Chart produced by SCAA Executive Director, Ted Lingle, years ago clearly defines specialty coffee in the green bean phase: a coffee that has no defects and has a distinctive character in the cup. The grade just below specialty, labeled as "premium," helps to clarify the issue even further. The premium grade also has no primary defects, but does not necessarily evidence distinctive character. This clarification, more than any other, helps start the definition for specialty on the right note. It is not only that the coffee doesn't taste bad; to be considered specialty it must be notably good

Här finns ytterligare info om Speciality Grade.
 

Molarin

Well-known member
Här finns ytterligare info om Speciality Grade.

Nu börjar det likna något som tillochmed jag förstår.

Hur kommer det sig att det inte finns en svensk översättning av denna sida på scae.se? Kan det vara att den (definitionen) är för snäv för att Scaes medlemsföretag skall känna sig bekväma med att kalla sitt kaffe specialkaffe? Jag vet inte. Jag påstår inte. Jag frågar allra ödmukast.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Specialkaffe är ett luddig begrepp som jag istället skulle vilja använda som en ledstjärna eller liknande. Arbetar man med specialkaffe gör man sitt bästa och kompromissar inte. Men egentligen skulle jag vilja skrota begreppet specialkaffe. För jag har aldrig hört talas om specialmat, specialchoklad eller specialvin. Varför ska det då finnas något som heter specialkaffe? Jag tror att när tiden är mogen så kommer vi inte prata så mycket om specialkaffe utan istället om kaffegårdar och rosterier.

Eva skrev ett inlägg om specialkaffe på Åres blogg för ett tag sedan. Det har många säkert redan läst men kan vara värt att länka till igen: http://arekafferosteri.blogspot.com/2010/11/vet-du-vad-specialkaffe-ar.html

Men som sagt, begreppet specialkaffe är ganska otydligt. Det enda som jag tror alla kan komma överens om är att det handlar om kaffe som fått 80 av 100 poäng, råkaffe av hög kvalitet. Sen blir det virrigt...
 

Jay

Well-known member
SCAE's definition är egentligen rätt skrattretande och betyder, som du mycket riktigt påpekar, ingenting. Jag tror att de som är ansvariga inom SCAE att denna definition är till spridning i Sverige är de som bör besvara din fråga. Men det vore ju hemskt om det är som du antyder. Det finns en handfull rostare i Sverige idag som arbetar inom fältet för Special Kaffe. Väldigt få av dem sitter idag i Styrelsen för SCAE i Sverige.

Men SCAA's definition går vidare, den påbjuder också att Special Kaffe inte bara är vad som försiggår vid "origin", utan att hela vägen from seed to cup leverar ett kaffe som är rent i koppen och har klar karaktär av vad det lovar och är typiskt för just det kaffet. Att vara ett Special Kaffe kafé innebär alltså också att bereda kaffet på ett sätt som gör kaffet "rättvisa".
 

Molarin

Well-known member
Ok. Då har vi kommit til klarhet med att specialkaffe är kaffe som fått minst 80 p av 100 enligt SCAA´s koppningsformulär.

När jag står i butiken med kaffe från Koppi, J&N, da Matteo etc. så står det sällan poäng på påsarna. 90+ har jag sett ett par gånger och COE-kaffen stöter man på ibland. Men en vanlig påse Misty Valley, hur många poäng har kaffet i den? Är inte det ett steg mot total transparens att märka kaffet med poäng?
 

Jay

Well-known member
Det skulle kunna vara ett sätt.

När det gäller da Matteo, Koppi, Love, Åre och Costas för att nämna några av de uppenbara, så behöver du som konsument inte vara direkt orolig, eftersom de gjort det till sin affärsidé att rosta och sälja Special Kaffe.

En påse Misty Valley är inte direkt "vanlig".
 

Tamper

Well-known member
Det är spännande att tänja på gränserna lite. Måste vi ha en definition? Vem kan sätta stämpeln på sina kaffepaket? Vad svarar vi de oinvigda människor som frågar vad specialkaffe är, kort och lättbegripligt?

Jag tycker du är inne på rätt spår. För "oinvigda" så borde nog ett specialkaffe vara en lite vidare definition än SCAA.org´s definition.

Många av mina vänner tycker det är vansinnigt att lägga mer än 100 kronor kilot på kaffe, och inte alla gillar Panama geisha. För många av dem är det närmaste de kan komma specialkaffe en "sällsynt" nespressopod som de inte provat tidigare, eller "Världens bästa och mest exklusiva kaffe." inköpt på teknikmagasinet.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
80 av 100 poäng grejen är ju ytterligare ett problem då en del köper, mer eller mindre, direkt av en gård som inte är poängsätts av några objektiva domare. Utöver detta så har Johan Ekfeldt (om jag minns rätt) skrivit om att han och andra skandinaviska kaffedrickare uppskattar kaffe som av andra CoE-domare värderar ganska lågt, poängmässigt. Han syftar då vad jag förstod det på till exempel en del soltorkat kaffe. Så med andra ord så kan ett 75-poängs-kaffe vara riktigt unikt och smarrigt fast det då inte är specialkaffe. Så tja...

Nej... nu orkar jag inte skriva mer om detta röriga begrepp :)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Har också funderat på det där med poängräkningen, vem får göra det och hur många ska göradet, samt hur går det till?
Om man går in på Has Bean där jag köper en del råkaffe så tror jag inteatt något är under 80p, men vad jag förstår så är den dom själva om sätter poängen där och den kan jag inte alltid hålla med dom om.

Om någon har koll på poängsättningen så får ni gärna göra ett litet inlägg.

David detta kanske vi ska snacka lite om på Barista Campen?
 

Jay

Well-known member
Utöver detta så har Johan Ekfeldt (om jag minns rätt) skrivit om att han och andra skandinaviska kaffedrickare uppskattar kaffe som av andra CoE-domare värderar ganska lågt, poängmässigt. Han syftar då vad jag förstod det på till exempel en del soltorkat kaffe.
Så var väl specifikt fallet med Geishan från Esmeralda som man helt enkelt nästan trodde skulle uppfattas som defekt... jag har för mig att det var Haugaard som skrev något liknande på sin blogg för något år sedan.
Närmare bestämt här och här
 

Jay

Well-known member
Jag tycker du är inne på rätt spår. För "oinvigda" så borde nog ett specialkaffe vara en lite vidare definition än SCAA.org´s definition.
Så du tycker att vi ska vidga definitionen för att

Många av mina vänner tycker det är vansinnigt att lägga mer än 100 kronor kilot på kaffe, och inte alla gillar Panama geisha. För många av dem är det närmaste de kan komma specialkaffe en "sällsynt" nespressopod som de inte provat tidigare, eller "Världens bästa och mest exklusiva kaffe." inköpt på teknikmagasinet
?

Det är inte enklare att dina vänner fortsätter att dricka snutjava, medan de som uppskattar special kaffe får göra det enligt de definitioner som redan finns?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Så var väl specifikt fallet med Geishan från Esmeralda som man helt enkelt nästan trodde skulle uppfattas som defekt... jag har för mig att det var Haugaard som skrev något liknande på sin blogg för något år sedan.
Närmare bestämt här och här

Ja, det är nog korrekt att det var David som skrev om detta och inte Johan.
 

Tamper

Well-known member
Jag tycker det är viktigt att bland mina vänner vara en ambassadör för bra kaffe oavsett om det är poängbedömt eller inte.

Frågar nån av dem vad specialkaffe är så skulle jag nog göra en mer generell beskrivning och beskriva det som färskrostat kaffe av hög kvalitet t.ex. från J&N, Da matteo, Åre et,c .

Skall vi "kaffenördar" få fler att dricka bra kaffe, så kan jag tänka mig att tulla lite på definitionen av specialkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp